› Forum Lotgenoten Seksueel Geweld › Achtergrond & Informatie › Informatieve websites & mediaberichten › Therapieën, behandelingen & traumaverwerking › Reageer op: Therapieën, behandelingen & traumaverwerking
EMDR kan effectief zijn, mits juist uitgevoerd: ‘Ik werd opnieuw getraumatiseerd’

Therapeuten en coaches zonder de juiste papieren behandelen mensen met EMDR-sessies om van hun PTSS-klachten af te komen, bleek uit eerder onderzoek van Pointer. En dat gaat niet altijd goed. Daan: “Door die therapie voelde ik mij alleen maar slechter.” Pointer onderzoekt nu de wereld van EMDR-therapie en we zijn ook benieuwd naar jouw ervaring.
Daan (echte naam bekend bij de redactie) stapte naar een EMDR-coach om van haar trauma’s af te komen. Ze werd jarenlang als kind misbruikt door familieleden. Daan: “Naast seksueel misbruik was er ook sprake van marteling, opsluiting en emotionele verwaarlozing. En dat bijna 15 jaar lang.”
EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) kan een effectieve traumabehandeling zijn voor mensen met PTSS (posttraumatische stressstoornis). Tijdens deze sessies moeten patiënten terugdenken aan een specifieke negatieve gebeurtenis terwijl ze met hun ogen de vinger van een behandelaar volgen of naar een bewegend balletje kijken. Hierdoor kunnen pijnlijke gevoelens die opkomen worden verminderd. Ook voor andere aandoeningen zoals angst en depressie zijn er signalen dat EMDR-therapie kan helpen.
Geen beschermde titel
Hoewel EMDR geen beschermde titel is, biedt de Vereniging EMDR Nederland (VEN) opleidingen aan voor psychologen, psychiaters en psychotherapeuten. Om erkenning te krijgen van de VEN als EMDR-behandelaar, zijn er strenge vooropleidingseisen en een speciale opleiding die zo’n 4 jaar duurt. Er zijn echter ook opleiders die beloven binnen 2 dagen te leren hoe je EMDR toepast.
Dr. Simone Burger onderzoekt traumabehandelingen voor mensen met PTSS en psychoses aan de Vrije Universiteit Amsterdam: “Bij zo’n EMDR-sessie is het heel belangrijk dat iemand met de juiste expertise dat doet. Je moet teruggaan naar hele nare herinneringen, en tegelijkertijd veiligheid bieden. Als dat niet goed gaat, helpt het mogelijk niet. En dat weerhoudt iemand er misschien van om later wél een EMDR-sessie te doen met een erkende therapeut.”
Herbelevingen
Als Daan naar een coach stapt om haar te helpen de nare herinneringen te verwerken, start die een EMDR-behandeling met haar, zonder dat diegene daar de erkende opleiding voor heeft gedaan.
Die EMDR-sessies verlopen niet zoals Daan hoopte. Tijdens de behandelingen kijken ze naar de rol van haar familie. “Als je zo behandeld wordt door je familie, geloof je dat het jouw schuld is geweest,” zegt Daan. “Door de deksel open te trekken en te moeten voelen dat ik niks waard was, kwamen er heftige emoties vrij, waar ik op dat moment niet mee kon omgaan.”
Ze krijgt volledige herbelevingen van het misbruik uit haar jeugd en weet ook eenmaal thuis niet meer hoe ze daaruit moet komen. En dan stopt haar coach met de behandeling, omdat die de sessies zelf als ‘te heftig’ ervaart.
Alleen maar zieker
Daan blijft alleen achter met de herbelevingen: “Eerst dacht ik dat het een teken was van hard werken, maar ik had niet door dat ik alleen maar zieker werd.”
Volgens Chris Hoeboer, trauma-onderzoeker aan Amsterdam UMC, is dat nu juist wat het volgen van EMDR zonder gecertificeerde therapeut zo schadelijk kan maken. “Tijdens een goede EMDR-sessie leer je: ik kan deze gebeurtenis nu wél aan. Maar als je therapeut het zelf te heftig vindt, dan leer je dus: niemand kan mij helpen.”
Eindelijk erkenning
Naast de mogelijke herbelevingen of vroegtijdig afgeronde sessies kan een verkeerde diagnose ook een risico zijn. Hoeboer: “Misschien is iemand wel suïcidaal of heeft die een psychose. Iemand zonder serieuze opleiding kan dat niet diagnosticeren. Dan is een EMDR-sessie voordat dit is geadresseerd geen goed idee.”
Uiteindelijk komt Daan bij een gecertificeerde psycholoog terecht die haar wel goed helpt. Ze schrijft zich op advies van de huisarts in voor een reguliere behandeling in de GGZ, en komt terecht bij een psycholoog die aangesloten is bij de VEN. Daan: “Zij weet echt hoe zwaar mijn worsteling is. Ik krijg bij haar eindelijk erkenning voor al mijn emoties.”
De coach, die anoniem wil reageren, laat weten te betreuren dat de therapie inderdaad is misgelopen.
Bron + terugluisteren uitzending: Pointer >>