Reageer op: Seksualiteit & seksuele problemen

#277632
Mark
Moderator

    De koppeling tussen de genitale respons en herinneringsbeelden aan seksueel misbruik

    Slachtoffers van seksueel misbruik kunnen ook nadien een genitale respons ervaren als zij eraan terugdenken of erover vertellen in therapie. Een taboe, dat leidt tot schaamte en verwarring. Veel mensen vermijden seks en relaties om zo te ontsnappen aan die koppeling. Om dit taboe te door- breken, zijn we een narratief onderzoek gestart. Alleen al de oproep om er iets over te delen op een online vertelpunt gaf erkenning voor het bestaan van dit fenomeen. ‘Ik heb mij altijd pervers en slecht gevoeld, en niet beter dan de dader.’

    Slachtoffers kunnen tijdens het seksueel misbruik een automatische genitale respons er- varen (bij vrouwen vochtig worden, verstijven van de tepels, zwelling van de clitoris, orgasme en bij mannen voorvocht, erectie, ejaculatie) door angst en prikkeling van de geslachtsdelen. Vanwege geringe kennis over deze genitale respons en gevoelens van seksuele opwinding na seksueel misbruik, plaatsten wij een oproep op LinkedIn, waarin we mensen vroegen mee te doen aan een narratief onderzoek over deze koppeling. De uitkomsten hebben ook betekenis voor hulpverleners, in het bijzonder EMDR-therapeuten.
    In het narratieve onderzoek stelden we een aantal vra- gen en gaven we deelnemers de gelegenheid om via een online vertelpunt te vertellen over de genitale respons na seksueel misbruik. De oproep zelf bleek al erkenning te bieden voor het bestaan van het fenomeen, getuige de vele reacties die we kregen:

    ‘Begrijp ik uit de oproep dat dit niet raar is? Dat wist ik niet’ ‘Ik dacht al die tijd dat ik een afwijkende seksuele behoefte had…’
    ‘Had ik dit eerder geweten… dat had mij zoveel leed bespaard’
    ‘Het was een soort gekke opluchting toen ik de oproep zag’ ‘Ik heb mij altijd pervers en slecht gevoeld, en niet beter dan de dader’

    lees verder op centrumseksueelgeweld.nl >>