Reageer op: Seksualiteit & seksuele problemen

#275886
Luka
Moderator

    MENTAAL ÉN FYSIEK OP SLOT DOOR VAGINISME: ‘IEDEREEN KAN ER VANAF KOMEN’

    Zo’n één op de twintig vrouwen lijdt aan vaginisme. Voor hen is sex vaak niet makkelijk, het inbrengen van een tampon lukt vaak ook niet. Dit gebeurt, omdat zij – zowel mentaal als fysiek – dichtklappen.
    Lieke* vertelt over haar eigen ervaring met vaginisme.

    EERSTE KEER SEX
    Lieke merkte op jonge leeftijd, toen zij voor het eerst ongesteld werd, al dat ze naar werd van een tampon inbrengen. “Het idee alleen al maakte me extreem bang, en toen heb ik het zo lang mogelijk uitgesteld om ze te gebruiken. Een jaar later probeerde ik het, omdat ik graag wilde zwemmen in de zomer, óók als ik ongesteld was. Maar het lukte gewoon niet. Het voelde als een muur, alsof de opening er niet was.”

    Als een tampon inbrengen al niet wilde lukken, hoe moest dat dan wel niet gaan met sex, vroeg Lieke zich af. “Het leek me altijd leuk om een vriendje te hebben, maar het idee dat ik dan sex moest hebben, sprak me niet aan. Toen ik eenmaal mijn eerste vriendje kreeg, werd de sex dan ook wel een ding”, vertelt ze.

    Nadat het maanden niet lukte, ging ze naar een bekkenbodem fysiotherapeut. “Zij hielp me met ontspanningsoefeningen. Na een aantal sessies en een lange tijd van blijven proberen, lukte het eindelijk om sex te hebben. Maar ik bleef nog veel bang en het gevoel vond ik niet fijn.”

    ‘VAGINISME IS MENTAAL’
    Seksuoloog Eveline Stallaart legt uit dat een bekkenbodem fysio kan helpen met oefeningen, net als een gynaecoloog je ook met sommige aspecten kan helpen. “Maar vaginisme is mentaal. Vrouwen die hier last van hebben, blokkeren mentaal bij bijvoorbeeld het idee van penetratie. Daardoor geven zij signalen af naar hun lichaam, wat tot gevolg heeft dat hun lichaam en bekkenbodem als het ware op slot schiet.”

    Stallaart vervolgt dat het daarom belangrijk is om naar een seksuoloog te gaan en erover te praten. “De denkwijze moet veranderen. Je komt in een vicieuze cirkel van angst voor penetratie. Daardoor doet het weer pijn, áls je al sex kunt hebben. Dat zorgt weer voor een nare ervaring. Enzovoorts. Cognitieve gedragstherapie kan de oplossing bieden en je op die manier uit deze cirkel halen. Dat neemt niet weg dat een bekkenbodem fysio je kan helpen om die spieren meer te ontspannen, maar het mentale aspect is het grootste aspect om aan te pakken met deze aandoening. Het is en blijft een mentale aandoening, hoezeer je er fysiek ook last van hebt.”

    ZOEK DE JUISTE HULP
    Lieke vertelt zelf het geluk te hebben gehad er redelijk overheen te groeien. “Ik heb ondertussen verschillende bedpartners gehad. Lange tijd bleef ik nog bang en hield ik het alleen bij missionaris. Ik heb inmiddels al een aantal jaar een lieve vriend en ik heb nergens last meer van. Tampons daarentegen blijven een minder groot succes. Ik word duizelig en heb het gevoel dat ik ga flauwvallen. Die angst die ik toen voelde, zit er dus toch nog. Inmiddels probeer ik dat ook niet meer.”

    Stallaart vertelt ook als seksuoloog naar de mogelijke oorzaak van de angst te zoeken bij mensen met vaginisme. “Je merkt dan bijvoorbeeld dat ze een nare ervaring hebben gehad. Of dat ze toch niet genoeg op hun gemak zijn bij hun bedpartner.” De seksuoloog benadrukt wel dat íedereen van vaginisme af kan komen. Daarentegen zijn de oplossingen wel pas effectief wanneer jij zelf je vaginisme echt wilt aanpakken. “Zoek de juiste hulp en het komt echt goed.”

    *De naam van Lieke is om privacyredenen gefingeerd en is bekend bij de redactie.

    Bron: Linda.nl >>