Reageer op: Seksueel geweld en seksueel misbruik (algemeen)

#272564
Luka
Moderator
Topic starter

    Ze moest dit ook maar zien als therapie, zei hij

    Na een verleden vol misbruik vond Yvonne bij haar therapeut Ruud een veilige haven. Dacht ze. Haar verhaal laat zien hoe ingewikkeld het kan zijn om seksueel wangedrag door zorgverleners tegen te gaan. ‘Ik ben niet uit op wraak. Ik wil dat deze man wordt gestopt.’

    I

    10:30 – Ruud: Mag ik komen?
    10:30 – Yvonne: Waarom?
    10:30 – Ruud: Omdat ik van je hou
    10:30 – Yvonne: Om het nog moeilijker te maken?

    10:31 – Ruud: Dat hoeft niet
    10:31 – Yvonne: Dat kan ik niet!!!!!!!

    10:32 – Ruud: Dan moeten we stoppen met van elkaar te houden
    10:32 – Yvonne: Je neukt me 1 keer in de week en spreekt over houden van

    10:33 – Ruud: Wil je dat ik niet kom of wel?
    10:33 – Yvonne: Ik weet niets meer
    10:33 – Yvonne: Echt niet

    10:34 – Ruud: Dan kom ik vanmorgen en werken we vanavond
    10:34 – Yvonne: Ik wil hulp
    10:34 – Ruud: Wel of niet?
    10:34 – Yvonne: Ik weet het niet

    10:35 – Ruud: Doe je open als ik bel?
    10:35 – Yvonne: Neuk me maar als je wilt

    10:36 – Ruud: Ik kom nu

    10:38 – Yvonne: Nee!!!!

    10:38 – Yvonne: Aub kom niet!!!!
    10:38 – Yvonne: Ik ben bang niet doen!!!!
    10:38 – Yvonne: Niet komen. Ik doe niet open

    10:41 – Yvonne: Niet doen. Niet net als mijn vader. Ik smeek het je.

    Het is 14 oktober 2018 als Yvonne met bonzend hart de whatsappberichten op haar telefoon leest. Waarom doet Ruud dit toch, denkt ze. Waarom begrijpt hij niet dat ik dit niet wil?

    Yvonne, dan 51 jaar oud, is een alleenstaande moeder van twee zoons en een dochter en woont in een buitenwijk van Amsterdam. Ze heeft het stevig te verduren gehad in haar leven. Als kind werd ze jarenlang seksueel misbruikt door haar alcoholistische vader. Eenmaal volwassen werd ze ook door een geliefde met geweld tot extreme seksuele handelingen gedwongen. Ze hield er ernstige psychische en lichamelijke klachten aan over, die in episoden de kop opstaken.

    Sinds begin 2017 zijn haar klachten weer in alle hevigheid terug. Ze haat haar eigen lichaam, heeft overal pijn en is suïcidaal. En dat heeft alles te maken met Ruud.

    Lees dit artikel verder als abonnee van de Volkskrant op volkskrant.nl of als lid van LSG in het ledendeel.