Reageer op: Ouders, partners, familie en vrienden van misbruikslachtoffers

#271455
Luka
Moderator

    WAAROM EEN TRAUMA GENERATIES LANG KAN DOORWERKEN

    Een gelukkige jeugd, een fijn leven en toch een angststoornis of depressie ontwikkelen. Het kán zijn dat een trauma uit het familieverleden de oorzaak is. Hoe verwerk je verdriet dat niet van jezelf is?

    “Ik stond in de keuken een brunch voor te bereiden voor mijn schoonouders. Het aanrecht lag bezaaid met broodjes, verschillende soorten kaas, jam, paté… Ik keek ernaar en dacht: wat als er niet genoeg is? Ik voelde paniek opkomen, kreeg hartkloppingen en realiseerde me hoe bizar dit was. Ik leef in een van de rijkste landen ter wereld, heb nog nooit honger hoeven lijden, en ik kreeg een paniekaanval omdat er misschien niet genoeg broodbeleg zou zijn?”

    Aan het woord is Minki. Haar leven lang denkt ze dat ze gewoon een angstig kind is, tot ze een college volgt over PTSS (Post Traumatische Stress Stoornis). Het is alsof ze een profielschets leest van haar vader, die opgroeide tijdens de Tweede Wereldoorlog. De puzzel wordt compleet bij de volgende slide van de presentatie: ‘Symptomen bij kinderen van ouders met PTSS’. Behoefte aan controle, schrikachtigheid, angsten die niet passen bij levenservaringen… “Mijn adem stokte. Dit was ik!”

    Lees verder als abonnee van Libelle op Libelle.nl of als lid van LSG in het ledendeel.