Reageer op: Seksueel geweld en seksueel misbruik (algemeen)

#253950
Luka
Moderator
Topic starter

    MEERA (30) HAD SEX TEGEN HAAR WIL: ‘DAT WAS MIJN ONTMAAGDING’

    Een ongewenste seksuele ervaring doet veel met je. In de nieuwe LINDA. original serie ‘Sex tegen mijn wil’ gaat Tess Milne in gesprek met ervaringsdeskundigen.

    In de eerste aflevering van Sex tegen mijn wil vertelt Tess – uit eigen ervaring – dat hulp zoeken na een ongewenste seksuele ervaring vaak lastig is. Toch is het wel heel belangrijk, weet ook Meera. Zij werd verkracht door een vriend en zocht jaren later hulp.

    MEERA
    “In 2009 ben ik verkracht. Door, destijds, een vriend van mij. Dat was ook gelijk mijn ontmaagding”, begint Meera haar verhaal. “Ik wist gewoon niet wat ik moest doen. Ik was zo erg in de war.” Toch besloot ze niet direct hulp in te schakelen. “Ik had zoiets van: het gaat prima met me, ik schuif het nu gewoon opzij. Het stelt misschien toch niet zo heel veel voor.”

    Na seksueel geweld lijkt hulp soms heel ver weg. Gelukkig is die hulp er wel en dus gaat Tess ook in gesprek met Iva Bicanic (47). Zij is hoofd van het landelijk psychetraumacentrum van het UMCU en weet alles over dit onderwerp. “Als het gaat om seksueel geweld dat korter dan zeven dagen geleden plaatsvond, hoop ik dat iemand de moed vat om te bellen naar het Centrum Seksueel Geweld (0800-0188),” legt Bicanic uit.

    ‘OERSTERK’
    Binnen deze zeven dagen liggen namelijk unieke kansen. Denk bijvoorbeeld aan: sporen van de verdachte op of in het lichaam van het slachtoffer of medicatie tegen soa’s en het voorkomen van zwangerschap, maar ook aan acute psychologische hulp. “Mensen zeggen weleens: ‘Je moet voorzichtig zijn, die mensen zijn kwetsbaar.’ Ik denk dan: die mensen zijn oersterk.”

    In bovenstaande video vertelt Meera meer over wat zij heeft meegemaakt en legt Iva Bicanic uit waarom praten zo belangrijk is.

    Bron: Linda.nl >>