Reageer op: Seksueel geweld en seksueel misbruik (algemeen)

#253948
Luka
Moderator
Topic starter

    LYNN (30) WERD DOOR TWEE MANNEN VERKRACHT: ‘MIJN LEVEN STOND VIER JAAR ON HOLD’

    Lynn (30) werd vijf jaar geleden opgesloten en verkracht door twee mannen. Ze hield er een posttraumatische stressstoornis (PTSS) aan over. Ze vertelde zondag haar verhaal in ‘Geraldine en de Vrouwen’.

    Lynn maakte iets verschrikkelijks mee, zo werd zondag duidelijk in het door bijna anderhalf miljoen mensen bekeken programma. Ze vertelt aan LINDA.nl waarom voor heel Nederland haar zwartste momenten wilde delen.

    Ze zat er na het gebeuren, nu vijf jaar geleden, zo doorheen dat ze nog maar één lichtpuntje had: een chat met lotgenoten. Daar zag ze vorig jaar een oproep van een redacteur die research deed voor het nieuwe RTL4-programma Geraldine en de Vrouwen. Ze kwam in contact met de redactie en werd gevraagd of ze mee naar Kroatië wilde. Daar zou ze kunnen meedoen aan een week vol intense therapieën met vijf andere vrouwen die ook met seksueel geweld te maken hebben gehad. “Met tranen in mijn ogen zei ik direct ‘ja’. Mijn familie en vrienden waren terughoudend, maar ik voelde: ik heb dit nodig.”

    VOOROPGEZET PLAN
    Het is op dat moment vier jaar geleden dat Lynn, die zangeres is, na een optreden door twee mannen wordt meegenomen naar een huis. Omdat er nog een rechtszaak loopt, kan ze niet in specifieke details treden, maar eenmaal daar aangekomen blijkt het te gaan om een vooropgezet plan. De ramen zijn afgeplakt met vuilniszakken, op de deuren zitten grote sloten. De mannen hebben wapens, waaronder een pistool. Lynn zit in de val.

    De twee mannen verkrachten haar urenlang, zo vertelt ze: “Ik heb geen besef van tijd meer. Op een gegeven moment gaat een van de daders weg en blijf ik met de andere over. ‘Ik ga naar huis’, zeg ik. Maar dat mag niet.”

    AFSCHEID
    Naarmate de uren verstrijken, begint ze de moed op te geven. “Je realiseert je dat dit het einde kan zijn. In het begin denk je nog: ik werk maar mee, dan is het sneller voorbij. Maar naarmate het langer duurt en steeds hardhandiger wordt, begin je afscheid te nemen van de mensen die je lief hebt. Je weet niet waartoe deze mensen in staat zijn.”
    ’s Ochtends laat één van de daders haar dan toch vrij. “In één nacht ben je compleet veranderd. Alles is anders. Je verkeert in shocktoestand. Dat heeft bij mij jaren geduurd.”

    KROATISCHE ZON
    Haar ouders zijn aanvankelijk bezorgd over haar deelname aan het televisieprogramma. “Maar na een gesprek met de redactie stonden ze er helemaal achter.” Samen met vijf andere dames en presentatrice Geraldine Kemper vertrekt Lynn richting de Kroatische zon. “Mijn ouders brachten me naar het vliegveld. Ik was er zo ontzettend klaar voor. Natuurlijk was ik gespannen. Het klinkt raar, maar ik had er echt zin in. Ik moest dit doen.”

    UITVLUCHT
    Het leven van de voormalige zangeres staat op dat moment al vier jaar lang on hold. “Ik zong niet meer, vermeed het om naar mijn familie en vrienden te gaan omdat het dicht bij de plaatsdelict lag, kon niet zonder muziek over straat vanwege alle geluiden. Ik zocht uitvluchten in alcohol en ook in – ja, ik weet dat dit onbespreekbaar is – seksuele contacten. Dan denk je: nu heb ik de macht, nu bepaal ik het.”

    Ook slaapt ze amper, heeft nachtmerries, gaat niet in het donker over straat, loopt niet langs deuren, kan geen sirenes aanhoren. Uiteindelijk vlucht ze zelfs naar het buitenland. Naar Engeland. “Daar probeerde ik zoveel mogelijk te werken, om maar niet na te hoeven denken.”

    TOVERMIDDEL
    In Kroatië leert ze eindelijk weer bij haar gevoel te komen, dat al die tijd was afgevlakt. De therapie geeft antwoord op de vraag waarom ze niet tegen de daders vocht. Iets waar ze zich al die tijd voor schaamde en zich schuldig over voelde. Maar ook niet geheel onbelangrijk in het herstel is het contact met de andere dames. “We wisten elkaars verhaal niet, maar ik voelde zo’n band. We hoefden maar één blik te wisselen en we wisten wat de ander voelde.”

    OPGEBLOEID
    De therapie blijkt een ‘tovermiddel’. “Mijn ouders zeiden dat ze de oude Lynn weer terug hebben, dat ik weer kan lachen. ”Ze zingt weer, schrijft weer muziek en kan weer over straat zonder constant alert en waakzaam te zijn. “Ik ga weer naar buiten, fietsen en wandelen. Ik ga weer naar de supermarkt en kan daar ook van genieten. Ik durf mensen weer in de ogen te kijken. Het voelt alsof ik opgebloeid ben.”

    Bron: Linda.NL >>