Reageer op: Seksueel geweld en seksueel misbruik (algemeen)

#253947
Luka
Moderator
Topic starter

    ELLEN WERD GEDWONGEN TOT SEX: ‘HET GEKKE WAS DAT MIJN LICHAAM MEEWERKTE’

    Ellen werd door haar ex-partner Philip gedwongen tot sex. Dat ze daarbij klaarkwam, maakte haar aan het twijfelen. Wilde ze het dan toch? Maar waarom voelde ze zich dan zo slecht?

    Ze zocht hulp en vond haar antwoord bij het Centrum Seksueel Geweld.

    EX
    Ellen was al acht jaar weg bij Philip, toen hij opeens voor haar deur stond met de boodschap dat zij de liefde van zijn leven was. De twee spraken af om op een rustig moment verder te praten. “Ik gaf direct aan dat wat hij zich ook in z’n hoofd haalde, ik niet langskwam voor sex.”

    Bij Philip thuis vertelde hij over zijn erectiestoornis. “Hij had daarom wat speeltjes in huis gehaald en liet me een voorbinddildo zien. Daarop liet ik hem wéér weten dat ik er niet was voor sex.” Omdat Ellen zich niet lekker voelde, besloot ze die avond bij Philip te blijven slapen. De volgende ochtend ging het echter mis.

    GEDWONGEN TOT SEX
    Philip lag bovenop haar toen ze wakker werd en probeerde haar te zoenen. “Ik duwde hem van me af, maar hij ging met zijn mond naar mijn tepels en zoog eraan. Dat deed zó’n pijn. Hij ging maar door.” Opeens zag Ellen dat hij de voorbinddildo om had. “Hij kwam in mij en het gekke was dat mijn lichaam meewerkte. Ik kwam zelfs klaar. Dat was zo’n shock.”

    Ellen reed direct naar huis, maar de gebeurtenis liet haar niet los. “Waarom duwde ik wel zijn tong uit mijn mond, maar bevroor mijn lichaam toen hij in me kwam? Ik stond er iedere ochtend mee op en ging ermee naar bed.”

    CENTRUM SEKSUEEL GEWELD
    Toen Ellen een vriendin in vertrouwen nam, kreeg ze niet de reactie waar ze op hoopte. “Ze zei dat ik maar moest proberen om er overheen te komen.” Ellen begon aan zichzelf te twijfelen. “Ik was klaargekomen. Wilde ik misschien toch sex met Phillip? Maakte ik het achteraf groter dan het was?”

    Pas een jaar later hoorde ze bij Centrum Seksueel Geweld dat meer vrouwen klaarkomen bij een nare seksuele ervaring. “Alle puzzelstukjes vielen op z’n plek”, zegt ze over dat moment. “Ik werd gedwongen tot sex en moest aangifte doen. Al was het alleen al voor de erkenning dat mij iets is aangedaan wat nooit had mogen gebeuren.”

    PSYCHOLOGISCHE HULP
    Door de gebeurtenissen kreeg ze last van nachtmerries en concentratieverlies en ontwikkelde ze een eetstoornis. “Ik voelde zoveel onzekerheid en schaamte, dat ik niet meer de onbevangen Ellen van vroeger was. Het kwam zelfs zo ver dat het leven van mij niet meer hoefde.” Dat was het moment dat Ellen besefte dat ze hulp nodig had.

    Een psycholoog liet haar inzien dat ze een posttraumatische stressstoornis (PTSS) had overgehouden aan die ochtend met Philip. Ze werkte onder andere aan haar zelfvertrouwen en het ging stap voor stap beter. “De nare beelden, waarvan ik wakker schrok, kan ik dankzij de therapie niet meer voor me halen. Ik slaap beter en heb weer zin in het leven.”

    WAT KAN MIJ HELPEN?
    Een ongewenste seksuele ervaring doet veel met je. Wat er ook is gebeurd, hoe je ook twijfelt; als het niet goed voelt, heb je reden om hulp te zoeken. Om antwoorden te vinden op je vragen en je weer rust te geven. Dus voelt voor jou een seksuele ervaring niet oké? Je kunt er direct iets mee doen. Op watkanmijhelpen.nl lees je wat anderen heeft geholpen en wat jou kan helpen.

    Disclaimer: Dit verhaal is waargebeurd. Om privacyredenen zijn de namen en foto niet van de werkelijke personen.

    Bron: Linda.nl