› Forum Lotgenoten Seksueel Geweld › Achtergrond & Informatie › Informatieve websites & mediaberichten › Seksueel geweld en seksueel misbruik (algemeen) › Reageer op: Seksueel geweld en seksueel misbruik (algemeen)
NATHALIE WERD MISBRUIKT: ‘ZIJN OUDERS ZATEN GEZELLIG BENEDEN’
Dat sex tegen je wil diepe sporen achterlaat, weet Nathalie als geen ander. Ze werd drie jaar lang misbruikt door de zoon van vrienden van haar ouders. Als tiener kampte ze daardoor met depressieve klachten.
Haar mentor merkte dat ze niet lekker in haar vel zat en stimuleerde haar hulp te zoeken. Nathalie deelt haar verhaal nu om anderen te helpen professionele hulp te zoeken.
ONS GEHEIM
De eerste keer dat Nathalie betast werd door de zoon van de beste vrienden van haar ouders, was ze tien jaar. Stefan was drie jaar ouder. “Het gebeurde op zijn kamer. Onze ouders waren beneden en hadden geen idee wat er zich boven afspeelde. Hij zei dat ik er niets over mocht zeggen. Het was ons geheim.”
Het betasten ging steeds verder. “Keer op keer. Hij deed me pijn, maar hij trok zich hier niets van aan als ik dit tegen hem zei. Als beschermingsreactie trad ik buiten mezelf. Ook ging ik enorm aan mezelf twijfelen. Was het allemaal wel zo erg? Vond ik het ook niet fijn om aandacht te krijgen van iemand? In plaats van dat ik om hulp vroeg, ben ik alles gaan verdringen. Ik deed alsof er niets was gebeurd en ging door met mijn leven.”
PSYCHOLOOG
Het misbruik stopt na drie jaar, als Stefan een vriendin heeft. Nathalie zit inmiddels op de middelbare school, waar een mentor in de gaten heeft dat het niet goed gaat met Nathalie en haar adviseert met een psycholoog te gaan praten. Na een jaar vertelt Nathalie pas wat er gebeurd is.
Ze is blij dat haar mentor er destijds voor gezorgd heeft dat het balletje is gaan rollen. Ze vertelde uiteindelijk, samen met haar psycholoog, ook haar ouders over het misbruik. “Mijn ouders reageerden heel fijn. Ze waren vooral verdrietig en namen het zichzelf kwalijk dat ze het nooit hadden opgemerkt. Ook ben ik onderzocht door de gynaecoloog. Ik heb me tijdens het misbruik vaak zorgen gemaakt. Was ik zwanger? Heeft hij iets beschadigd? Het was fijn om van een professional te horen dat ik helemaal gezond was.”
SPOREN
Nathalie is nog dagelijks bezig met de gevolgen van het misbruik, maar weet inmiddels wat professionele hulp kan betekenen: “Ik blijf zoeken naar de juiste hulp. En dat adviseer ik anderen ook. Op advies van mijn ggz-instelling heb ik mijn verhaal gedeeld met Slachtofferhulp Nederland. Ik heb ook toegang gekregen tot hun online community, zodat ik in contact kan komen met lotgenoten. Dat is heel prettig. De stap om hulp te vragen is moeilijk, dus als je de kracht hebt gevonden om dat te doen, vind dan ook de kracht de hulp te vinden die bij jou past.”
NIET OKÉ? JE KUNT ER DIRECT IETS MEE
Achteraf had Nathalie gewild dat ze eerder hulp had gevraagd. Wat er ook is gebeurd, hoe je ook twijfelt, als je sex tegen je wil hebt meegemaakt, heb je reden om hulp te zoeken, het liefst zo snel mogelijk. Om antwoorden te vinden op je vragen en je weer rust te geven. Dus voelt voor jou een seksuele ervaring niet oké? Je kunt er direct iets mee.
Bekijk hier wat anderen heeft geholpen.
Dit verhaal is waargebeurd. Om privacyredenen zijn de naam en foto niet van de werkelijke persoon.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met de Rijksoverheid.
Link: Linda >>