Reageer op: Kindermisbruik (algemeen)

Mark
Moderator

INVLOED VAN KINDERMISBRUIK OP DE HERSENFUNCTIES

Masterproef van Ilse Six, voorgedragen in de 2de Master in het kader van de opleiding tot
    MASTER OF MEDICINE IN DE GENEESKUNDE aan de universiteit van Gent.

Voor u ligt de scriptie van mijn masterproef in het kader van de Masteropleiding Gemeenschappelijk gedeelte Master in de geneeskunde die ik volg aan Universiteit Gent. Mijn interesse in de kinder- en jeugdpsychiatrie is al een eind geleden ontstaan, namelijk in de periode dat bij mijn jongere broer, Tuur, de diagnose van autisme werd gesteld. Ik vind het interessant hoe de hersenen, zo’n klein hoopje massa, gans je redeneren en denken bepaalt, al je herinneringen opslaat en ervoor zorgt dat gans je lichaam functioneert. Er is nog relatief weinig gekend over hoe de hersenen precies werken en ik vind het boeiend om naar die werking op zoek te gaan. Toen de lijst met onderwerpen voor literatuurstudie in het kader van de masterproeven op Minerva, het digitale leerplatform van de UGent, kwam, was mijn keuze voor een onderwerp dan ook onmiddellijk gemaakt.

Voordat ik echt begon met mijn thesis ben ik in augustus en september 2012 anderhalve maand op vrijwillige stage geweest naar een ‘Child development centre’ in Chiang Mai, Thailand. Daar kreeg ik een eerste kennismaking met de kinderpsychiatrie in de praktijk. Ook ben ik toen naar een internationaal congres in Bangkok over mentale gezondheid geweest.

De zoektocht naar artikels en informatie over het onderwerp was een zeer leerzame periode. Graag wil ik in mijn voorwoord een dankwoordje richten aan een aantal mensen die geholpen hebben met de totstandkoming van deze masterproef. Allereerst wens ik mijn promotor te bedanken. Hij heeft het onderwerp aangeboden en heeft mij gedurende twee jaar goed begeleid. Daarnaast wil ik ook mijn familie en vrienden bedanken. Zij hebben gezorgd voor een gezond evenwicht tussen studie en ontspanning en gaven mij wel eens feedback op mijn werk. Hierbij bedank ik in het bijzonder mijn ouders voor het bekostigen van mijn studies en Stevie Van Overtveldt voor de controle op spelling, taal en zinsbouw.

Gent, april 2014 Ilse Six

Lees de scriptie op lib.ugent.be >>