Reageer op: Seksueel geweld en seksueel misbruik (algemeen)

#219985
Luka
Moderator
Topic starter

    ‘Dat schuldgevoel over die bijna-verkrachting is nooit meer weggegaan’
    Lust & Liefde

    ‘Alle mannen zijn beesten’, liet haar vader altijd merken. Maar Rosa, nu 50, toen 18, lapte dat aan haar laars.

    ‘In 1986 werkte ik na mijn eindexamen een jaar in een kindertehuis in Frankrijk. Op een avond, toen ik met een Nederlandse vriendin de stad in was geweest, misten we de bus. Voor ons stopte een oud gammel autootje met twee jongens die ons een lift aanboden. Mijn vriendin aarzelde, ik haalde haar over. Wat wilde ze nou, die 15 kilometer teruglopen? Er zat weinig anders op dan instappen. De jongens roken naar drank en zagen eruit of ze stoned waren, maar ze beloofden ons netjes naar huis te brengen, al moesten ze eerst even langs huis om iets op te halen. We stopten in een wijk waar ik niet eerder was geweest. Later dacht ik: waarom hebben we niet gewoon buiten op hen gewacht? Mijn vriendin was bang en ik zei haar dat ze zich aanstelde, maar boven in een kamer, deden die jongens de deur op slot. De oudste en dominantste kondigde meteen aan ons te zullen verkrachten. Mijn vriendin zei dat ze ongesteld was en wendde het acute gevaar af. De andere jongen hield zich afzijdig, maar bleef loyaal aan zijn vriend, ook nadat deze in slaap gedommeld was, en weigerde ons vrij te laten. Pas na een paar uur, toen ook hij in slaap gevallen was, vonden we in een laatje een sleutel van de deur en renden naar buiten, net zo lang tot we een bus zagen die we aanhielden en die ons meenam.

    Lees verder op volkskrant.nl >>