Rutgers en Atria starten vandaag een jongerencampagne tegen victim blaming. Dit fenomeen dat slachtoffers de schuld geeft van seksueel of fysiek geweld is kwetsend, schadelijk en hardnekkig. Daarom roepen de organisaties op om er wat van te zeggen als je victim blaming ziet met #ZegErWatVan.
De campagne roept 6 november 2020 uit tot rokjesdag. Want een rokje mag nooit aanleiding zijn om een slachtoffer van seksueel ongewenst gedrag zelf de schuld te geven.
Bij victim blaming krijgt een slachtoffer na het meemaken van fysiek, online of seksueel geweld, zoals een aanranding, te horen dat zij, hij of die daar zelf schuld aan heeft. Bijvoorbeeld met de vraag: ‘Waarom had je dan ook zo’n kort rokje aan? Dan vraag je er wel een beetje om.’
Ton Coenen, directeur Rutgers, vindt dat onacceptabel: “Het is schadelijk voor het slachtoffer en de dader komt ermee weg. Victim blaming houdt een cultuur in stand waarin het plegen van seksueel, fysiek of online geweld niet serieus genomen wordt.”
“In de praktijk gebeurt het te vaak. Dat is de ervaring van slachtoffers en hulpverleners, ook jonge slachtoffers” vult Kaouthar Darmoni, directeur Atria, aan. “Mensen zeggen zoiets vaak zonder erbij na te denken. Door ze erop aan te spreken, laat je ze dat wél doen.”
Laagdrempelig
Via social media vragen onder andere Tim Hofman en Cathelijne Blok aandacht voor deze campagne met de boodschap: Aanranding eigen schuld? Nee! Een rokje mag nooit leiden tot seksueel, fysiek of online geweld! Dus zie je victim blaming? #ZegErWatVan.
In de campagne zien jongeren (17-23 jaar) video’s waarin leeftijdgenoten zich uitspreken tegen victim blaming. Hierin zien zij de sociale norm die de meeste jongeren onderschrijven. Vervolgens krijgen jongeren handvatten om zich uit te spreken wanneer zij victim blaming zien. Hiervoor is een speciale set van stickers en gifjes ontwikkeld die victim blaming ter discussie stellen. Hiermee kunnen jongeren op een eigentijdse manier, laagdrempelig en met humor reageren op leeftijdgenoten die victim blamen.
De campagne #ZegErWatVan is onderdeel van de brede jongerencampagne ‘Generatie… Ja… en?’.
Bron: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport >>