Serious Request 2019 voor voor slachtoffers van mensenhandel

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Oproepjes Serious Request 2019 voor voor slachtoffers van mensenhandel

  • Dit onderwerp bevat 3 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 03/01/2020 om 20:29 door Luka.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Reacties
  • #247093
    Luka
    Moderator

      Doneer, start een eigen actie of loop mee!

      Bijvoorbeeld voor de 15-jarige Moniek, die zo vaak ruzie had thuis dat ze besloot weg te lopen. Gelukkig kon ze bij een kennis terecht die in eerste instantie goed voor haar leek te zorgen. Maar al snel bleek hij het niet goed met haar voor te hebben: ze werd misbruikt door zijn vrienden en gedwongen tot seks met klanten. Weglopen was geen optie, want in dat geval zou hij haar zusje iets aandoen.

      Gedwongen prostitutie is een van de vele schrijnende voorbeelden van mensenhandel. Andere voorbeelden zijn arbeidsuitbuiting en onder dwang stelen, smokkelen of bedelen. De wereldwijd 25 miljoen slachtoffers van deze ‘moderne slavernij’ worden uitgebuit, vernederd en onderdrukt. Met 3FM Serious Request: The Lifeline komen wij – 3FM en het Rode Kruis – in actie voor hen.

      Van 18 tot en met 24 december 2019 lopen de 3FM-dj’s van Goes naar Groningen om aandacht voor dit onderwerp te vragen en geld in te zamelen. De opbrengst gaat naar psychologische hulp voor de slachtoffers en voorlichting met als doel mensenhandel te voorkomen en herkennen.

      Kom in actie voor slachtoffers van mensenhandel en steun 3FM Serious Request: The Lifeline.

      Maak je donatie over naar: NL56 INGB 0000 0006 61

      Of gebruik de donatiebutton op de website.

      Doneer, start een eigen actie of loop mee!

      #247094
      Luka
      Moderator
      Topic starter

        “Er kwamen mannen waar ik seks mee moest hebben”

        Halfnaakt en met gescheurde kleren komt Angela* thuis. Ze is zestien als ze wordt aangerand in haar dorp in Latijns-Amerika. Haar ouders zijn boos, maar niet op de dader. Volgens hen is het Angela’s eigen schuld en moet ze trouwen met de man die haar aanrandde.

        “Ik smeekte of ik mocht blijven, maar mijn ouders wilden er niets van weten,” vertelt Angela. “Ik hoefde niet meer thuis te komen.”

        Radeloos gaat ze naar een vriendin van school. Via haar komt ze in contact met een aardige man, Carlo. “Als een vader was hij voor me. Carlo stelde me gerust en zei dat hij me een betere toekomst kon geven.”

        Angela vertrouwt Carlo. Als hij voorstelt om naar Nederland te gaan, gaat ze dan ook met hem mee. Hij regelt papieren voor haar en verzorgt de reis. “Ik had helemaal niks meer, het leek de enige optie,” herinnert Angela zich.

        Gedwongen seks
        Maar eenmaal in Nederland wordt Carlo een totaal ander persoon. “Ik moest lingerie aan en er kwamen mannen waar ik seks mee moest hebben. Het was afschuwelijk. Ik kon niks meer, was gevangen. Deed ik niet wat de mannen wilden, dan werd ik gestraft en kreeg ik de hele dag geen eten.”

        Na een verschrikkelijke tijd ontsnapt Angela. “Op een dag was Carlo bij me, maar hij werd afgeleid. Hij liep de kamer uit en liet de deur openstaan. Toen pakte ik snel wat kleding en rende ik weg.”

        Mensenhandel
        Angela doet aangifte bij de politie. Die vermoedt al snel dat er sprake is van mensenhandel en zorgt voor onderdak en medische hulp.

        Maar Angela’s ellende is nog niet voorbij. Omdat ze nooit buiten is geweest en geen Nederlands spreekt, kan ze de politie weinig informatie geven. Ze heeft bijvoorbeeld nooit straatnaambordjes kunnen lezen en kan daardoor de politie niet vertellen waar ze opgesloten zat.

        Daarom stopt de politie het onderzoek naar Carlo en vervalt Angela’s verblijfsrecht: ze moet terug naar haar geboorteland. Om langer te mogen blijven, heeft ze een paspoort nodig. Bovendien moet ze aantonen dat het niet veilig voor haar is in haar geboorteland en dat ze daadwerkelijk slachtoffer van mensenhandel is.

        Vreemd land
        Voor de gemiddelde Nederlander is het al een opgave om dit soort regels te begrijpen. Angela zat vanaf dag 1 opgesloten in een vreemd land waar ze de taal en haar rechten niet kent. Daarom krijgt Angela hulp van een juridisch vrijwilliger bij het project Ondersteuning Slachtoffers Mensenhandel (OSM) van het Rode Kruis. Die gaat met haar mee naar de advocaat, werkt samen met haar aan haar dossier en helpt met het aanvragen van een paspoort.

        Trauma
        Dat is niet eenvoudig. Angela is getraumatiseerd en wil niet terugdenken aan de vreselijke tijd waar ze doorheen is gegaan. Haar eerste aanvraag voor een nieuwe verblijfsvergunning is afgewezen.

        Niet de enige
        Helaas is Angela niet de enige met zo’n heftig verhaal. Mondiaal vallen jaarlijks 25 miljoen mensen ten prooi aan mensenhandelaren. Volgens de laatste cijfers van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel zijn jaarlijks zo’n 6.250 mensen in Nederland slachtoffer.

        * Angela en Carlo heten in werkelijkheid anders. Om privacy- en veiligheidsredenen worden verzonnen namen gebruikt. Ook de bijgevoegde foto is fictief.

        #247342
        Luka
        Moderator
        Topic starter

          Aftrap actie Serious Request in Eindhoven: Muzikaal verslag en inloophuis voor slachtoffers mensenhandel

          18 dec 2019 – Een lied en een videoclip van twee oorlogsslachtoffers én het eerste inloophuis van Nederland voor mannelijke slachtoffers van seksueel geweld in jongerencentrum Dynamo. Dat waren woensdag de eerste Eindhovense resultaten van een manifestatie voor 3FM-actie Serious Request voor het Rode Kruis.

          Nog voor de aftrap woensdagavond van de landelijke actie Serious Request van 3FM trok in Eindhoven al een eerste groep door de binnenstad, met elkaar verbonden door een ketting die sterk deed denken aan de manier waarop Afrikaanse slaven vroeger naar de galeien aan de Afrikaanse westkust werden gedreven om ‘overzee in de West’ als slaaf te worden verkocht. Alleen de enkel- en halsbanden ontbraken.

          Goed nieuws
          Onder de noemer ‘Be someones lifeline!’ sloten de partners van Expertisecentrum Mensenhandel en (jeugd)Prostitutie van Lumens samen met stadgenoten, ervaringsdeskundigen, Summa-studenten en stagiaires van andere opleidingen met hun manifestatie naadloos aan bij de Serious Request-actie dit jaar tegen mensenhandel en -uitbuiting. Een actie die blijkbaar nodig is, want ook in Eindhoven komen elk jaar tenminste ruim 250 meldingen binnen van mensen die slachtoffer zijn geworden van mensenhandel. Dus was het goed nieuws dat vanaf komende maandag het eerste inlooppunt voor mannelijke slachtoffers van seksueel geweld opengaat, in jongerencentrum Dynamo in de Eindhovense binnenstad. Die krijgen daar directe ondersteuning van de noodzakelijke hulpverleners.

          Persoonlijk verhaal
          Het muzikale duo Justice & & Rakim, oorlogsslachtoffers en vluchtelingen uit respectievelijk Oeganda en Nigeria, deden in de song en videoclip ‘I want to be free’ die ze samen op het podium op het 18 Septemberplein presenteerden, hun persoonlijke verhaal.

          ,,Maar”, zo benadrukten zij: ,,Deze song en clip zijn toch vooral bedoeld als een stem voor de mensen zonder stem. Sta stil bij wat hen is overkomen en geef ze een helpende hand. Om welke vorm van mensenhandel of -uitbuiting het ook gaat.”

          Lifeline
          De landelijke actie Serious Request van Radio 3FM is overigens sinds vorig jaar in een nieuw jasje gegoten. Het Glazen Huis, waarin radio-dj’s zich jarenlang in de week voor kerst opsloten om zo geld in te zamelen voor een actie van het Rode Kruis , heeft plaatsgemaakt voor The Lifeline. Dit jaar lopen de dj’s van het radiostation in zes dagen tijd van Goes naar Groningen. Doneren kan natuurlijk ook: kijk voor de mogelijkheden op 3FM Serious Request 2019.

          Bron: ED.NL >>

          #247643
          Luka
          Moderator
          Topic starter

            Slachtoffer mensenhandel: ‘Na 45 dagen ben ik ontsnapt’

            De dj’s van radiostation 3FM lopen in de week voor kerst het hele land door voor hun actie Serious Request: The Lifeline. Dit doen ze samen met het Rode Kruis om geld in te zamelen voor de strijd tegen mensenhandel. In estafettevorm lopen ze van Goes naar Groningen. Vandaag is de laatste dag en komen ze door onze provincie.

            Bijzonder is dat ze tijdens deze etappe, waarin ze van Hooghalen naar Vries lopen, worden geconfronteerd met slachtoffers van mensenhandel. Ivan Nagenda is een van hen. Hij loopt vandaag met de dj’s mee om aandacht te vragen voor dit probleem.

            Opgesloten en geprostitueerd
            Nagenda komt uit het Afrikaanse land Oeganda. “Ik kreeg problemen omdat ik homo ben, dus ik kon niet in het land blijven”, zegt Nagenda. Hij kreeg een aanbod van een man, die hem wilde helpen om naar Nederland te gaan. Er werd hem een baan beloofd en hij dacht dat hij in Nederland een veilig leven zou kunnen leiden.

            Ik werd geruild voor geld”
            Ivan Nagenda

            Het verhaal bleek helemaal anders in elkaar te zitten. Nagenda werd opgesloten in een huis en geprostitueerd. “De man die mij hierheen heeft gebracht verdiende daarmee zijn geld terug.”

            Ontsnapt
            Na bijna 45 dagen wist Nagenda te ontsnappen. De politie heeft hem geholpen en in contact gebracht met Jade Zorggroep. Zij vangen slachtoffers van mensenhandel op in Drenthe en helpen ze om hun leven in eigen hand te nemen. Waar de opvang precies zit moet geheim blijven, omdat mensenhandelaren nog steeds op zoek zijn naar mensen als Nagenda.

            Gerard Aikema van Jade Zorggroep liep vandaag ook mee. Hij helpt naast Nagenda meer mannen die slachtoffer werden van mensenhandel. Aikema: “De meeste mannen die ik bij me heb zijn homoseksueel. Ze worden verleid om hun land te verlaten.”

            Het zijn de persoonlijke verhalen die de problematiek een gezicht geven. Wanneer de radio het liedje Unintended van Muse begint te spelen, wordt Aikema emotioneel. “Ik hoor dat liedje en dat raakt me in mijn hart. Dan voel je waar je het voor doet.”

            Bron + filmpje: RTV Drenthe >>

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
          gasten online: 25 ▪︎ leden online: 0
          No users are currently active
          FORUM STATISTIEKEN
          topics: 3.762, reacties: 21.138, leden: 2.809