RTL legt The Voice stil na aantijgingen seksueel grensoverschrijdend gedrag

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit RTL legt The Voice stil na aantijgingen seksueel grensoverschrijdend gedrag

  • Dit onderwerp bevat 18 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13/03/2022 om 22:15 door Luka.
9 berichten aan het bekijken - 11 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Reacties
  • #269670
    Luka
    Moderator
    #269751
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Voice-deelneemster over ‘seksistische bende’: ‘Borsten waren volgens regisseur mijn talenten’

    Ontzettend veel woede. Én schaamte. Dat voelt een Brabantse deelneemster als ze terugdenkt aan haar tijd bij The Voice of Holland. Ze vertelt over de intense maanden voorafgaand aan haar auditie en hoe kandidaten – vooral vrouwen – probeerden te overleven in ‘een kooi van seksuele roofdieren’.

    De deelneemster vertelt anoniem haar verhaal, omdat ze liever niet gezien wil worden als ‘een van de slachtoffers die geen nee kon zeggen’. ,,Toch heb ik ook dingen gedaan, die ik achteraf gezien nooit had willen doen en waar ik me nu voor schaam.”

    Van opmerkingen die ze kreeg van de regisseur, die volgens haar nu te veel buiten beeld blijft, tot het meldpunt van het programma dat niks lijkt te doen met haar bezwaren. Ze vindt dat die kant ook belicht moet worden, omdat ze sinds de beerput die werd opengetrokken, steeds meer last heeft van nare herinneringen die terugkomen.

    Macht
    Ze was een paar jaar geleden maandenlang actief bij het programma, deed mee aan interviews, voor-audities en stond uiteindelijk voor de rode stoelen op het podium. In die tijd werd haar vanaf de eerste dag duidelijk dat er een kliekje was met veel macht: ,,Ondanks wat nu gesuggereerd wordt, konden de bandleider en regisseur bepalen of je de volgende dag nog meedeed of niet. Iedereen voelde dat je er ieder moment uit kon liggen, waardoor een sfeer ontstond waarbij je wel moest meewerken als je verder wilde komen. Want zij konden je maken of breken.”

    De regisseur vroeg toen of ik mijn topje wat lager kon trekken
    Voice-deelneemster

    Dat ondervond ze tijdens een van de interviews. ,,De regisseur vroeg toen of ik mijn topje wat lager kon trekken.” Ze herinnert zich nog goed hoe ongemakkelijk ze zich toen voelde. En toen ze tegengas probeerde te geven door te zeggen dat het juist om haar zangtalent ging, moesten de regisseur en cameramannen hard lachen. ,,Ik schaamde me enorm, maar hij zei: ‘Jij hebt bepaalde talenten, die moeten we goed in beeld brengen.’”

    Ze wilde het eigenlijk niet, maar toch trok ze toen haar shirt een stukje omlaag. ,,Ja, achteraf voel ik me schuldig dat ik dat gedaan heb. Stom is dat eigenlijk, hè? En het erge is dat ik weet dat veel van de vrouwelijke kandidaten dit ook meegemaakt hebben.”

    Nee zeggen
    ,,Het voelt als een klein ding, waarschijnlijk is het niet eens strafbaar”, gaat ze verder. ,,Maar wat ik duidelijk wil maken, is dat het heel moeilijk kan zijn om tegen zoiets in te gaan. En dan ben ik iemand die eigenlijk niet eens op haar mondje is gevallen.”

    Als hij je vraagt een dansje te doen, dan doe je dat uiteinde­lijk
    Voice-deelneemster

    Nooit had ze te maken met een coach. Toch vertelt ze na de spraakmakende Boos-aflevering over haar ervaringen, omdat ze hoopt dat er meer kandidaten naar buiten komen. ,,Je denkt, als je begint, dat het over je zangtalent gaat, maar al snel wordt het duidelijk dat ze je net zo lang proberen te vormen tot je in het perfecte plaatje past. Je bent een object dat maandenlang gekneed wordt tot hét moment bij de rode stoelen. En als je ergens wat van zegt, lig je er zo uit.”

    Ze is verbaasd over de suggestie die gewekt is dat er geen machtsposities zijn. Er klopt volgens haar niks van het beeld dat ‘de grote baas’ omschrijft in het Boos-interview. ,,Als de regisseur je vraagt een dansje te doen, dan doe je dat uiteindelijk. Als hij wil dat je bepaalde kleding draagt, is de kans groot dat je het de volgende keer aanhebt. Zo veel macht straalt iedereen daar uit. En als je nee zegt tegen de bandleider, omdat hij wil dat je een nummer zingt dat je eigenlijk niet wil, dan moet je wel héél sterk in je schoenen staan. Want je beseft dat je dan een opmerking met een vuile ondertoon kan verwachten.”

    Uitknippen
    Ook zij ondervond hoe de bandleider naar haar en andere deelneemsters was. ,,Ik was niet iemand die het zou pikken als er in mijn kont werd geknepen, dat straalde ik wel uit. En stel dat ik een dickpic had gekregen, dan was ik meteen het kantoor van De Mol binnengestormd”, zo vertelt ze.

    ,,Toch merkte ik aan alles dat dit wel aan de hand was. Ik merkte het bij mezelf, en zag het ook bij andere kandidaten, dat je altijd op je hoede moest zijn. Het voelde, zeker nu ik er achteraf op terugkijk, zeer onveilig. Zo moest ik van de regisseur een paar keer het woordje ‘kut’ zeggen tijdens een opname. Hij zei dat hij dat leuk vond en dat het er wel uitgeknipt zou worden, want zoiets zou toch niet in de uitzending komen. Ik kreeg het gevoel dat hij dat gewoon uit mijn mond wilde horen voor zijn eigen plezier.”

    Ik besef me nu pas dat wat daar gebeurde, echt niet kon
    Voice-deelneemster

    Achteraf gezien realiseert ze dat deze verhalen wellicht veel leed hadden kunnen voorkomen, als ze eerder waren verteld. ,,Ik besef me nu pas dat wat daar gebeurde, echt niet kon. Ik vergeleek bepaalde opmerkingen onbewust met dingen die in een kroeg kunnen gebeuren, waardoor ik het toch maar wegwuifde. Maar in een kroeg kan je nog tegen zo’n idioot ingaan, hier lagen de machtsverhoudingen toch echt anders.”

    Vertrouwenspersoon?
    Ze deed afgelopen maandag melding bij het onderzoeksbureau van The Voice, maar kreeg te horen dat haar verhaal eerst beoordeeld moet worden, voordat een onderzoeker besluit of er iets mee gedaan wordt. Daar snapt ze niks van. ,,Het gaat toch om mijn gevoel hierbij? Waarom krijg ik dan niet meteen te horen dat er sowieso iemand met mij wil praten?”

    Ook tijdens het programma had ze het gevoel dat er niemand was aangesteld om mee te praten in moeilijke tijden. ,,Er is nooit gezegd dat je naar iemand toe kan stappen als je je niet prettig voelde. Er is hooguit iemand aangewezen die je de wc kan wijzen. Dat is toch geen vertrouwenspersoon?”

    Aangifte
    Na de show deed de Brabantse mee met een paar andere talentenjachten, waardoor ze goed vergelijkingsmateriaal heeft. ,,Ik heb mijn dochter verboden ooit mee te doen The Voice. Er is daar iets goed mis. Bij de andere programma’s zou ik dat nooit doen.”

    Inmiddels is er door een andere kandidaat aangifte gedaan tegen een itemregisseur vanwege aanranding. Ook de Brabantse deelneemster uit dit artikel heeft contact met de politie om aangifte te doen tegen de regisseur die in haar tijd actief was. Het programma ontving vijftien meldingen over hem. ,,Deze man zou vaak ongepaste seksuele opmerkingen maken en ongewenst handtastelijk zijn”, zei presentator Tim Hofman in de uitzending.

    ,,Ik moet zeggen dat ik nog steeds trots ben dat ik het zo ver heb geschopt”, besluit ze. ,,Maar de nasmaak wordt steeds vervelender nu de verhalen van mijn medekandidaten naar buiten komen.”

    Bron: gelderlander.nl

    #269780
    Luka
    Moderator

    Ook Jennifer Ewbank meldt incidenten bij The Voice

    Jennifer Ewbank is tijdens haar deelname aan The Voice of Holland in 2010 twee keer lastiggevallen. Ze heeft de desbetreffende man daar toen zelf op aangesproken, schrijft ze op Facebook. Ze had vooral moeite met de manier waarop anderen ermee omgingen. Inmiddels heeft Ewbank een melding van de incidenten gemaakt.

    “Wel vond dit plaats in bijzijn van anderen op de werkvloer, waarvan ik het ontzettend kwalijk vind hoe er door de omgeving op werd gereageerd door erom te lachen”, schrijft Ewbank, de zus van muziekproducer John Ewbank. Deze werkt veel samen met Marco Borsato. “Blijkbaar werd zijn gedrag goedgekeurd. Deze voorvallen heb ik toentertijd gedeeld met mensen uit mijn directe omgeving, maar voelden voor mij toen niet voldoende om er melding van te maken.” Dat heeft ze later dus alsnog gedaan.

    Ewbank schrijft dat het volgens haar om “structureel” gedrag bij het programma gaat en niet om een incident. Ze kan “alleen maar walgen” van wat zich bij het programma heeft afgespeeld.

    BOOS
    In de uitzending van BOOS kwamen verscheidene vrouwen aan het woord die vertelden over seksueel grensoverschrijdende gedragingen van onder anderen Ali B, Marco Borsato en Jeroen Rietbergen. In de uitzending zat ook een uitgebreide reactie van John de Mol, tot en met 2019 eindverantwoordelijk voor The Voice.

    Bron: Shownieuws >>

    #269781
    Skye
    Moderator

    Seksuologe Goedele Liekens over ophef “The voice of Holland”: “Veel daders zijn blind voor machtsverhouding”

    Seksuologe Goedele Liekens is niet verbaasd over de getuigenissen van grensoverschrijdend gedrag in Nederland. Onder meer zanger Marco Borsato, orkestleider Jeroen Rietbergen en rapper Ali B. komen in opspraak. Volgens Liekens zijn veel daders zich niet bewust van de machtsverhoudingen. “Ondanks #MeToo zijn we er nog altijd niet.”

    De BOOS-redactie sprak met tientallen getuigen over wangedrag achter de schermen van “The voice of Holland”. Naast Borsato komen ook rapper Ali B., orkestleider Rietbergen en een anonieme regisseur in opspraak. Liekens heeft zelf jarenlang in Nederland gewerkt voor de televisie. “Ondanks #MeToo zijn we er nog altijd niet”, zegt ze in “De afspraak”. “Het blijft een onderschat probleem. Het moeilijke blijft het begrip “macht”.”

    Volgens haar onderschatten veel daders de machtsverhoudingen. “Dat je ouder bent, aanzien hebt en iets kunt betekenen in de toekomst van iemand zijn carrière, dat zien veel mannen niet”, zei Liekens eerder vandaag in een interview met VRT NWS. “Ze hebben niet altijd de empathie mee gekregen om aan te voelen dat het niet altijd volmondig “ja” is geweest.”

    Het is vreselijk voor alle betrokkenen, maar maatschappelijk gezien is het goed dat dit naar boven komt

    “Heel vaak is die macht onzichtbaar en wat stiekem, en ben je je daar niet over bewust”, zegt ze voort in “De afspraak”. “Het is belangrijk om te weten dat ook toffe en leuke mensen te ver kunnen gaan.”

    “Het is vreselijk voor alle betrokkenen: voor de vermeende slachtoffers, de vermeende daders en heel hun entourage, maar maatschappelijk gezien is het goed dat dit naar boven komt”, zegt ze voort. “30 jaar geleden gebeurde dit ook, maar het feit dat het nu uitlekt en we er zo over verbolgen zijn, is een stap in de goede richting.”

    Liekens benadrukt ook dat we moeten oppassen met vingerwijzen of alle mannen over dezelfde kam te scheren. “Het is niet alsof alle mannen op seks beluste wezens zijn die geen remmen hebben”, zegt ze. “Dan doen we ook aan seksisme.”

    Bekijk hier het volledige gesprek in “De afspraak”: vrt.be

    #269941
    Luka
    Moderator

    Openen The Voice-beerput leidt tot een vloedgolf van nieuwe klachten over seksueel wangedrag

    Na het opengaan van de beerput bij The Voice of Holland worden meldpunten voor seksueel geweld overspoeld door telefoontjes met nieuwe aanklachten. Veel vrouwen realiseren zich: ik ben niet de enige, en het ligt niet aan mij. ‘Ik denk dat iedere zangeres weleens iets heeft meegemaakt.’


    Zangeres Sevdaliza op Lowlands 2018. Ze had door traumatische ervaringen met oudere mannen op haar achttiende de hoop op een muzikale carrière opgegeven. Beeld Ben Houdijk

    Ze spreken zich uit, met velen tegelijk. Vrouwen die ook grensoverschrijdend seksueel gedrag hebben meegemaakt, vaak in de muziekindustrie of de tv-wereld, of daarbuiten. Zo zette zangeres Aafke Romeijn op Instagram haar eigen ervaringen sec op een rij:

    ‘Die keer dat een producer tijdens een doodnormaal appgesprek over samenwerken aan een nummer opeens filmpjes begon te versturen van hoe hij masturbeerde.’

    ‘Die keer dat ik met vijf man in een studio zat te werken en één van hen achter me kwam staan, mijn schouders masseerde en zijn erectie tegen mijn rug drukte.’

    ‘Of die keer dat een producer zei dat hij niet geil werd van mijn stem, en daarom niet met me samen kon werken, omdat “hij er wel iets bij moest voelen in zijn broekje”.’

    Ze was de enige niet. Onder anderen zangeressen Esmee Denters, Do, Linde Schöne, Laura Jansen en Sevdaliza deelden hun ervaringen. Denters was door Marco Borsato zomaar in haar billen geknepen, schreef ze. Sevdaliza had door meerdere traumatische aanvaringen met oudere mannen op haar achttiende de hoop op een carrière in de muziek opgegeven. Pas een jaar of tien later durfde ze weer een poging te wagen, en brak ze door.


    Esmee Denters: ‘Marco Borsato kneep me vanuit het niets in mijn bil. We stonden op het podium na een optreden. Er waren andere mensen om ons heen, maar blijkbaar was ik de enige die dit gedrag raar vond. ’Beeld ANP

    The Voice maakt een nieuwe dynamiek los: ik ook!
    In de nasleep van het schandaal rond The Voice ontstaat weer de dynamiek waar de #metoo-beweging zijn naam aan ontleent: ik ook, zeggen slachtoffers, luister naar mij. Een golf van nieuwe aanklachten rolt over het land. Soms ook leidend tot nieuwe aangiftes. Meldpunten worden overspoeld. Bij Slachtofferhulp Nederland komen drie keer zoveel chats binnen en dubbel zoveel telefoontjes. Centrum Seksueel Geweld ziet een toename die vergelijkbaar is met de opkomst van #metoo in 2017.

    In de kern ging #metoo altijd al over dat golfeffect. De overtuiging die eraan ten grondslag ligt: het is ontzettend moeilijk om je uit te spreken, zeker tegen machtige mannen, laat staan om een zedenzaak te winnen, daarom gebruiken we de publieke arena, met een grote groep, om zo de patronen bloot te leggen, de geniepige mechanismes die normaal gesproken verborgen blijven door schaamte. Het zijn de veelheid en de overeenkomsten die samen een boodschap uitdragen: wees je bewust van de cultuur en geloof slachtoffers.


    Zangeres Do over Jeroen Rietbergen: ‘Al 20 jaar weet een ieder dat hij vunzige teksten als confetti de lucht inschiet en als hij de kans krijgt heel veel verder gaat.’ Beeld ANP

    Lijnen roodgloeiend bij meldpunt ongewenst gedrag
    Bij Mores, een meldpunt voor ongewenst gedrag in de cultuursector, staan de lijnen ook roodgloeiend, vertelt voorzitter Janke Dekker. ‘Melders krijgen in eerste instantie een luisterend oor. Verder is het aan de melder. We bespreken in alle vertrouwelijkheid de opties en verwachtingen. Een gesprek leidt lang niet altijd tot een aangifte. Soms willen mensen alleen weten: is dit ongewenst gedrag wat ik heb meegemaakt? Waar ze dan mee komen, daar schrik je van. De twijfel aan zichzelf is zo groot.’

    Normaal gesproken gaan de meldingen die binnenkomen bij het Centrum Seksueel Geweld over aanrandingen en verkrachtingen die korter dan een week geleden hebben plaatsgevonden, zei oprichter Iva Bicanic in het AD. ‘Nu komen er vooral veel oudere verhalen binnen.’ Dat is wat zo’n affaire bij mensen teweeg brengt. Velen gaan bij zichzelf te rade wat ze hebben meegemaakt, wat ze hebben aangericht of wat ze anders hadden kunnen doen om mensen in hun omgeving te beschermen.


    Zangeres Aafke Romeijn ‘Die keer dat een producer tijdens een doodnormaal appgesprek over samenwerken aan een nummer opeens filmpjes begon te versturen van hoe hij masturbeerde.’ Beeld Hollandse Hoogte / ANP

    Zo’n golf media-aandacht is voor slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag vaak dubbel, zegt Janke Dekker van Mores. ‘Het kan pijnlijk zijn dat al dat oud zeer wordt opgerakeld als je er voortdurend mee wordt geconfronteerd in het nieuws. Je kunt er niet aan ontsnappen. Aan de andere kant kan dit opeens de mogelijkheid bieden om erover te praten en het te gaan verwerken. Het kan troostrijk zijn om te zien dat je niet de enige bent. Dat is namelijk wat iedereen in eerste instantie denkt: ik ben de enige en het ligt aan mij.’

    ‘Ik denk dat iedere zangeres weleens iets heeft meegemaakt’
    Daarbij kan het een groot verschil maken hóé het onderwerp in de media wordt besproken. Dekker: ‘Deze week zaten oud-deelnemers van The Voice bij talkshow Beau die zich uitspraken. Vervolgens werden die vrouwen op schandalige wijze besproken op sociale media. Dat was gewoon ‘slutshaming’ en dat kan heel schadelijk zijn voor het proces van mensen die twijfelen om zich uit te spreken.’

    ‘#metoo is lang aan de muziekbizz voorbijgegaan’, schreef Aafke Romeijn op Instagram. Dankzij de cultuur van seks, drugs en rock-’n-roll leek de veronderstelling te bestaan dat een bepaalde mate van wangedrag, excessen en uitbuiting er nu eenmaal bij hoort als je wilt doorbreken. Om je droom te verwezenlijken moet je offers brengen en je schikken naar de strikte hiërarchie in de industrie. Nu het moment dan toch daar is dat de industrie reflecteert op de eigen cultuur, is het – schrijnend genoeg – dus logisch dat zo velen klaar staan met eigen ervaringen. Romeijn: ‘Ik denk dat iedere zangeres weleens iets heeft meegemaakt.’

    Bron: de Volkskrant >>

    #269942
    Luka
    Moderator

    Telefoon na onthullingen bij The Voice roodgloeiend bij hulporganisaties: ‘Het gebeurt overal en dat is afschuwelijk’

    Er zijn veel meer meldingen over seksueel geweld binnengekomen dan normaal, zeggen hulporganisaties. Ook op social media worden veel verhalen gedeeld. De uitzending van BOOS legt bloot dat seksueel wangedrag zich op iedere werkvloer afspeelt.

    De werkvloer van The Voice is volgens de Gerda Arends van de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen (LVvV) niet anders dan een andere werksetting. “Het is niet alleen voorbehouden aan de media of televisie.”

    ‘1 op de 2 tot 3 vrouwen krijgt ermee te maken
    Bij seksueel overschrijdend gedrag is er vaak sprake van een afhankelijkheidsrelatie. “Dus je bent bijvoorbeeld een arts in opleiding, of een jonge promovendus”, legt ze uit. Vrouwen hebben er vaak mee te maken. “TNO geeft aan dat 1 op de 2 tot 3 vrouwen in haar werkende leven te maken krijgt met seksuele intimidatie.”

    Wat onder seksuele intimidatie valt, is het sturen van ongepaste app’jes of het maken van opmerkingen. “Of het daadwerkelijk zitten aan iemand, tot verkrachting en alles wat daar tussen zit. Dat is een heel breed begrip.” Een machtskwestie ook, denkt Arends.”Het feit dat het kan, het feit dat de gelegenheid er is, dat maakt dat het gebeurt.”

    Grijp dit moment aan
    Met het aanstellen van een vertrouwenspersoon alleen ben je er nog niet, zegt Arends. “Die gaan dit niet per definitie voorkomen. Maar als je bewust een vertrouwenspersoon aanstelt in je organisatie, dan kan dit meehelpen aan het scheppen van een veilig klimaat.”

    Mensen moeten weten dat er een vertrouwenspersoon is en die weten te vinden. “Breng je aanwezigheid voor het voetlicht, ga het gesprek aan”, adviseert ze andere vertrouwenspersonen in organisaties. Sinds #metoo in 2017 is er al wat in gang gezet, stelt ze. “Na #metoo is het aantal vertrouwenspersonen verdubbeld naar 2000.” Maar dat noemt ze ‘natuurlijk’ veel te weinig op de hele BV Nederland.

    Wetsvoorstel
    Er ligt al een tijdje een wetsvoorstel klaar dat ieder bedrijf met meer dan 50 werknemers verplicht is om een vertrouwenspersoon aan te stellen in z’n organisatie. “Dat is op dit moment niet verplicht. Nu is hij alleen verplicht om een veilige werkomgeving te creëren”, legt Arends uit.

    Hoewel er veel meldingen zijn, is Arends hoopvol. “Het feit dat we er nu met z’n allen over praten en dat we er met z’n allen aandacht aan geven, betekent dat we willen dat dit niet meer gebeurt”, zegt Arends. “Als we er met z’n allen de schouders onderzetten moet dat toch beter worden?”

    Bron: 1Vandaag >>

    #270060
    Luka
    Moderator

    Schuldgevoel slachtoffers The Voice niet vreemd: ‘Alle pijlen op hen gericht’


    Nienke Wijnhoven en Kirsten Berkx vertelden gisteren bij Beau wat hen is overkomen. Beeld © Videoland

    De maatschappij is vaak kritisch tegenover slachtoffers van seksuele intimidatie: ‘Waarom ging je met hem mee?’ ‘Je had ook wel een uitdagend topje aan’. Het slachtoffer dat gisteren bij Beau haar verhaal deed, was ook kritisch tegenover zichzelf. Het schuldgevoel dat ze hebben, is volgens deskundigen niet vreemd. “Bij seksueel misbruik zijn alle pijlen op het slachtoffer gericht.”

    Eén van de vrouwen die gisteren bij Beau vertelde wat haar is overkomen, is Nienke Wijnhoven. Ze deed in 2018 mee aan The Voice en stond onder begeleiding van coach Anouk in de finale. Ze was toen 19 jaar.

    Ze vertelt hoe ze Jeroen Rietbergen, de bandleider van het programma, steeds beter leerde kennen en hoe hun band ontstond. Hij appte bijvoorbeeld met de vraag of ze veilig was thuisgekomen. “Je bouwt een dusdanige band op, dat je zelf het moment dat het grensoverschrijdend wordt niet meer ziet, dat punt is zoek”, vertelt Wijnhoven aan Beau.

    ‘Hij ging even voelen’
    Vervolgens belandt ze met Rietbergen in een situatie die ze niet verwachtte. Hij liet haar de studio’s boven zien. Toen ze in een lege studio waren, ‘ging hij wel even voelen’, zei Wijnhoven. In het fragment hieronder is te zien dat ze geëmotioneerd raakt als ze vertelt over de gebeurtenis.

    Achteraf vraagt ze zich af of er verkeerde communicatie was. “Waarom heb ik niks gezegd? Heb ik misschien een verkeerd signaal afgegeven?”, vertelt ze bij Beau.

    Alle pijlen op het slachtoffer
    “Bij seksueel misbruik zijn alle pijlen gericht op het slachtoffer”, vertelt klinisch psychologe Iva Bicanic, hoofd van het Centrum Seksueel Geweld. “Zowel het slachtoffer, de pleger, als de rest – buren, vrienden, de maatschappij – geven het slachtoffer de schuld.”

    Wat volgens Bicanic typisch is bij seksueel misbruik, is dat de pleger het slachtoffer zich verantwoordelijk laat voelen voor wat er gebeurt en voor de gevolgen als het uitkomt. “Diegene geeft je het gevoel dat je het samen doet, dus dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is. Het slachtoffer denkt vervolgens: het is mijn schuld. Ik had iets moeten doen. Maar dat is vaak geredeneerd met de kennis achteraf.”

    Omstanders versterken schuldgevoel
    Het slachtoffer geeft dus zichzelf vaak de schuld, maar omstanders versterken dat gevoel ook. Die stellen vragen als: was je wel duidelijk? Waarom deed je niks? Was je rokje te kort? Heb je gedronken? “Alle pijlen zijn gericht op diegene die het is overkomen.”

    Dat werkt volgens Bicanic beschadigend. “Het slachtoffer zit met negatieve gevoelens en gedachtes. Totale verwarring. Terwijl hij of zij het meest is geholpen met zachtheid en compassie. Niet met kritische vragen. Achteraf denken veel slachtoffers: was ik maar niet meegegaan. Maar je kunt niet schuldig zijn aan het vertrouwen van iemand. Ons hele stelsel is gebaseerd op vertrouwen.”

    Niets doen is normaal
    Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat 70 procent van de slachtoffers die seksuele intimidatie overkomt, niets doet of meewerkt. “Dat is heel normaal”, zegt Bicanic. “Je wordt overvallen en je weet niet hoe je dan reageert. Je lichaam reageert vanzelf. Pas achteraf denken veel slachtoffers: ik heb me niet verweerd, ik heb het laten gebeuren. En gaan zichzelf dan veroordelen.”

    Omdat vrouwen en mannen later het gevoel hebben dat ze geen legitiem slachtoffer zijn, gaan ze niet naar de politie om aangifte te doen en zoeken ze geen professionele hulp om het voorval te verwerken. “Terwijl ze er behoorlijk ziek van kunnen zijn, zowel lichamelijk als geestelijk.”

    Professionele hulp
    Terwijl slachtoffers met professionele hulp hun schuldgevoel kunnen kwijtraken, weet Renée Römkens, emeritus hoogleraar op het gebied van gender en geweld bij de Universiteit van Amsterdam.

    Het werkt volgens haar overigens niet als mensen uit je omgeving zeggen dat jij je niet schuldig hoeft te voelen. “Want het gaat niet om een rationeel inzicht. Dat is niet het niveau waarop slachtoffers hun schuldgevoel beleven, dat ligt veel dieper. Je hebt hier een traumadeskundige bij nodig. Dit hoeft echt geen jaar therapie te zijn, een paar gesprekken kunnen al genoeg zijn.”

    Onmacht
    “Schuldgevoel is makkelijker te verdragen dan onmacht”, vertelt Römkens. “Als zo’n aanraking onverwacht gebeurt, probeer je de controle te krijgen. Machteloosheid is psychologisch gezien moeilijker te verdragen. Daarom zoeken slachtoffers naar een reden waarom die intimidatie heeft kunnen gebeuren.”

    Een kritische houding van de maatschappij naar het slachtoffer voedt het schuldgevoel. ‘Het is je gewoon overkomen’ is volgens Römkens gewoon moeilijker te begrijpen. “We zitten in een samenleving waarin seksueel wervend gedrag vanuit het oogpunt van mannen gezien wordt als acceptabel, terwijl het bij vrouwen een grens overschrijdt.”

    Meer dan flirten
    Het gedrag van Rietbergen werd bijvoorbeeld vergoelijkt door hem een player te noemen, of een flirt. “Daarom heeft de seksuele intimidatie bij The Voice zo lang door kunnen gaan. Veel mensen hebben weggekeken. Maar we zijn op een keerpunt waarin de tolerantie bij vrouwen begint af te brokkelen. Hoe treurig het ook is, het is hoopgevend dat vrouwen naar buiten komen en zeggen: tot hier en niet verder. Dat hebben we nodig om het besef te laten indalen dat we echt een probleem hebben waar iets aan gedaan moet worden. Dat dit niet in de categorie flirten wordt afgedaan.”

    Bron: RTL Nieuws >>

    #270359
    Luka
    Moderator

    Waylon voelt zich schuldig over misstanden bij The voice of Holland

    Waylon reageerde vrijdagavond in de RTL 4-talkshow BEAU geëmotioneerd op de misstanden bij The voice of Holland. De zichtbaar aangeslagen coach van het entertainmentprogramma schoot vol toen hij vertelde dat hij niet schuldig is maar zich wel schuldig voelt over het seksueel grensoverschrijdende gedrag en machtsmisbruik achter de schermen.

    “Ik loop daar zes jaar rond. Ik heb nooit iets gezien of gemerkt, en dat neem ik mezelf bijna kwalijk”, zei Waylon tegen presentator Beau van Erven Dorens.

    “Ik ben niet schuldig, maar op het moment dat zoiets gebeurt, voel je je er wel schuldig over dat je blijkbaar niet in staat bent geweest om je eigen kandidaten – want er zijn ook mensen uit mijn teams met wie wat gebeurd is – een veilige plek te geven. Dat neem ik mezelf wel kwalijk.”

    Waylon liet ook weten dat iedereen bij The voice of Holland – van de mensen van de make-up tot de muzikaal leider – zich moet realiseren dat ze een machtspositie hebben.

    “Voor iedereen die de deur van The Voice binnenkomt, heb jij een machtspositie. En dan heb je een verantwoording en heb je met je poten te allen tijde af te blijven van iedereen. Ook met je woorden moet je op normale manier met je werk omgaan. Dat heb ik altijd gedaan. En daarom doet het extra pijn.”

    Waylon zat vrijdag bij BEAU aan tafel met twee deelnemers van het laatste, stopgezette seizoen van The Voice. Hij wil proberen deze mensen zonder het programma verder te helpen in de muziek.

    Bron: NU.NL >>

    #270726
    Luka
    Moderator

    The Voice-kandidaten: ‘Wij weten dat er nog veel meer slachtoffers zijn’

    Drie vermeende slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij het programma The voice of Holland zeggen in gesprek met NU.nl uit de eerste hand vernomen te hebben dat er nog veel meer slachtoffers zijn. Deze vrouwen zouden zich om verschillende redenen niet willen melden bij de politie. Het leidt tot zorgen over de kracht van hun eigen verhaal. “Wat als ik niet word geloofd?”

    Advocaat Sébas Diekstra bevestigt dat er op de achtergrond meerdere gesprekken hebben plaatsgevonden met personen die uiteindelijk besloten niet naar de politie te stappen met hun verhaal. De raadsman staat op dit moment vijf vrouwen bij die wel melding hebben gemaakt of aangifte hebben gedaan. “Mogelijk zullen de komende tijd ook nog andere vrouwen naar voren stappen om hun verhaal te doen”, aldus de raadsman.

    De drie kandidaten spreken tegenover NU.nl van een onzekere tijd. Ze hadden op meer aangiften gehoopt en uiten hun zorgen. Ze zijn bang dat hun verhaal niet overtuigend genoeg is, mocht het tot een rechtszaak komen. Omdat ze zijn geschrokken van de victim blaming richting de vrouwen die zich openlijk uitspraken over wat hen is overkomen, doen zij hun verhaal anoniem.

    De ervaringen van andere slachtoffers kunnen hun verhaal versterken en laten zien dat er sprake was een patroon, vertellen ze. En dat er meer slachtoffers zijn, weten ze uit persoonlijke verhalen.

    Na de BOOS-uitzending van begin dit jaar over de vermeende misstanden bij The Voice zochten de vrouwen en andere oud-kandidaten elkaar op en deelden ze hun ervaringen. Met seksueel getinte opmerkingen en berichten, maar ook met ongewenste aanrakingen en zoenen door mensen bij het programma. De namen zijn bij NU.nl bekend.

    Deze vrouwen hebben er bewust voor gekozen niet met hun verhaal naar buiten te treden. Er is angst om uit de anonimiteit te treden, vertellen de kandidaten over hun overwegingen. Anderen zeggen het een plekje te hebben gegeven. Er is begrip, maar ook onzekerheid. “Straks zit ik daar in mijn eentje en word ik niet geloofd.”

    BOOS als aanjager van meldingen over misbruik
    Uit de gesprekken die NU.nl voerde met drie kandidaten komt een beeld naar voren van vrouwen die zich niet durfden uit te spreken als hun grenzen werden overschreden. Als ze dat wel deden, werd het weggelachen. De druk van het programma en de angst om eruit te vliegen als men niet in de pas liep, leidde tot een zwijgzame houding. Die werd nog eens extra versterkt door het zwijgcontract – ingezien door NU.nl – waarin duidelijk werd dat elke uiting naar buiten toe zware boetes zou opleveren.

    Dit stilzwijgen werd doorbroken door BOOS. Dat programma diende begin dit jaar als katalysator voor vrouwen die naar voren traden met hun verhaal over seksueel grensoverschrijdend gedrag bij The Voice.

    Inmiddels liggen er zeker 5 aangiften tegen en 21 meldingen over bandleider Jeroen Rietbergen, coach Ali B en regisseur Martijn N. Een aangifte tegen Marco Borsato staat los van het onderzoek naar The Voice. Of de beschuldigingen op waarheid berusten, of er sprake is van strafrechtelijk verwijtbaar gedrag en of dat moet leiden tot vervolging, is onderwerp van onderzoek bij het Openbaar Ministerie (OM).

    Vrouwen schrikken van victim blaming
    Ook de drie vrouwen met wie NU.nl sprak, stapten naar de politie. In een persoonlijk verhaal vertellen ze over wat hen is overkomen, dat ze zich nooit veilig genoeg gevoeld hebben om dat met iemand op de vloer van de studio te delen. De vrouwen vertellen hun ervaringen afzonderlijk van elkaar. Ze zijn niet op de hoogte van elkaars verhaal.

    “Je voelt je heel erg kwetsbaar”, aldus een van de kandidaten, verwijzend naar de grootte van het programma. Alle drie de vrouwen vertellen dat ze naar hun gevoel werden geleefd – dat het programma ideale kandidaten leek te creëren, maar daarbij de personen uit het oog verloor.

    En in die omgeving vonden zij het lastig om zich uit te spreken. Een kus op de mond werd door een kandidate geaccepteerd met de gedachte: het zal er wel bij horen. Een andere kandidate vertelt dat haar opmerking dat de nadruk wel heel erg op haar uiterlijk werd gelegd en niet op haar zang werd weggelachen.

    Het gebeurde volgens diezelfde vrouw binnen een sfeer waarin het normaal was om seksueel getinte opmerkingen te maken. Van een visagiste kreeg ze te horen dat ze geen rode lippenstift op moest doen, omdat dit zou werken als een rode lap op een stier. Die opmerking beschouwt ze achteraf als een waarschuwing.

    NU.nl heeft ook een appconversatie ingezien waarin een kandidate een medekandidate op het hart drukt goed op te letten bij contact met iemand binnen The Voice.

    Toen een andere kandidate zich na een seksueel getinte opmerking wel uitsprak tegen Rietbergen, kreeg ze de vraag of ze wel wist wie hij was. De andere mannen die aanwezig waren zwegen, vertelt ze.

    Niet iedereen wist van vertrouwenspersonen
    Voordat er überhaupt een stoel kan draaien tijdens de liveshow, is er al een heel traject van voorrondes geweest. De vrouwen zijn ervan overtuigd dat niet alleen zang, maar ook persoonlijke voorkeuren bepaalden wie naar de volgende ronde mocht. Het creëerde een gevoel van afhankelijkheid, en mogelijk ook de veronderstelde cultuur waarin machtsmisbruik goed kan gedijen.

    De vrouwen leefden met de gedachte dat ze iedereen te vriend moesten houden. Volgens een van de kandidaten werd ook hardop uitgesproken dat hun deelname aan The Voice op elk gewenst moment beëindigd kon worden. En dat bij een al jaren toonaangevend programma dat hun de kans op de zo gewenste muzikale carrière bood.

    Van de drie vrouwen zeggen er twee nooit op een vertrouwenspersoon te zijn gewezen. Zij betwijfelen of die er überhaupt wel was. De derde kandidate zegt dat er in haar deelnamejaar wel een vertrouwenspersoon was. Ze heeft nooit naar hem durven toestappen.

    Vraag is of er sprake was van machtscultuur
    Of de verhalen van deze vrouwen kenmerkend zijn voor een machtscultuur binnen The Voice, is moeilijk te zeggen. Na de uitzending van BOOS meldden zich meer vrouwen die zeggen hetzelfde te hebben meegemaakt. Ze spreken over machtsmisbruik. Daartegenover staan weer anderen die zeggen met een goed gevoel terug te kijken op hun tijd in de studio’s in Hilversum. Mensen die werkzaam zijn bij het programma, zoals John de Mol, zeggen nooit iets van dit alles mee te hebben gekregen.

    ITV, de producent van het programma, hoopt met een onderzoek van advocatenkantoor Van Doorne inzicht te krijgen in wat zich heeft afgespeeld bij The Voice. Onlangs liet het weten vooruitgang te boeken, maar critici plaatsen vraagtekens bij de onafhankelijkheid van dit onderzoek.

    Kan een advocatenkantoor kritisch en onafhankelijk onderzoek doen naar een programma als het de belangen moet dienen van ITV (een bedrijf dat bij een bepaalde uitkomst een claim zou kunnen indienen bij Talpa of De Mol)? Volgens verschillende advocaten is dit niet het geval. De VVD stelde hier Kamervragen over.

    ITV is gevraagd naar de aanwezigheid van vertrouwenspersonen en de onafhankelijkheid van het onderzoek. NU.nl is nog in afwachting van een antwoord.

    Bron: NU.nl >>

9 berichten aan het bekijken - 11 tot 19 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
gasten online: 9 ▪︎ leden online: 0
No users are currently active
FORUM STATISTIEKEN
topics: 3.284, reacties: 17.824, leden: 2.125