Modemerk Balenciaga verwijdert foto’s van meisjes met ‘bondagebeertjes’ na bakken kritiek

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit Modemerk Balenciaga verwijdert foto’s van meisjes met ‘bondagebeertjes’ na bakken kritiek

  • Dit onderwerp bevat 1 reactie, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 04/01/2023 om 21:02 door Luka.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Reacties
  • #275506
    Luka
    Moderator

      Het luxe modemerk Balenciaga krijgt bakken met kritiek na het uitbrengen van de nieuwste reclamecampagne. Op de beelden, die te zien waren op de website en sociale media van het merk maar inmiddels zijn weggehaald, staan kinderen met teddyberen in bondagekleding. Daarnaast zitten er gruwelijke details verstopt in de foto’s.

      De foto’s van de minderjarige kinderen maakten deel uit van een grotere collectie foto’s die sinds 16 november verschenen op de Instagrampagina van het merk. Op één afbeelding is een klein meisje te zien dat een T-shirt van het merk draagt, terwijl ze een riem vasthoudt die vastzit aan een witte knuffelbeer met een zogenaamde chokerketting met hangslot. Op een andere foto houdt een meisje een paars pluchen dier vast, dat bdsm-kleding aan lijkt te hebben.

      Op Twitter uiten veel mensen kritiek op het modemerk. ‘Beangstigend hoeveel volwassenen hierbij betrokken moeten zijn geweest’, schrijft iemand. ‘Ouders, fotografen, creative directors, copywriters, medewerkers van ontwerpbureaus, producenten, managers, adverteerders… en geen van hen dacht: wacht even?’ gaat het verder. Iemand anders tweet: ‘Typisch Balenciaga. Ze willen shockeren om aandacht te krijgen voor hun te dure rotzooi. Het lijkt haast een sociaal experiment.’

      Seksueel misbruik
      Niet alleen de foto’s van de meisjes zorgden voor verbazing. In andere foto’s bleken gruwelijke details verstopt te zitten. Onderaan de website stond een foto van de ‘Hourglass Bag’, met een stapel papieren eronder. Eén van die papieren was een gerechtelijk document waarin werd verwezen naar de rechtszaak van Ashcroft vs Free Speech Coalition, de rechtszaak die virtuele/nepbeelden en video’s van seksueel misbruik van kinderen legaal maakte in de Verenigde Staten.

      Stichting Free A Girl Nederland is geschrokken van de campagne en roept De Bijenkorf, het warenhuis dat spullen van het merk in Nederland verkoopt, in de comments op om Balenciaga te boycotten. Het statement van Free A Girl luidt: ‘Het biljoenenmerk Balenciaga draagt bij aan de seksuele verheerlijking van jonge kinderen. Dit is geen ‘edgy’-pr. Dit is verschrikkelijk en zorgwekkend. Dit is crimineel.’

      Balenciaga heeft vandaag, na alle kritiek, een statement naar buiten gebracht op Instagram: ‘We bieden onze oprechte excuses aan voor elke belediging die onze feestdagencampagne zou kunnen hebben veroorzaakt. Onze ‘Plush Bear Bags’ hadden niet gepresenteerd mogen worden met kinderen in deze campagne. We hebben de campagne meteen verwijderd van alle platforms.’ De foto’s zijn sindsdien weggehaald en het is ook niet meer mogelijk om te reageren op andere content van het merk.

      Bron: AD.NL >>

      #275938
      Luka
      Moderator
      Topic starter

        Gucci-campagne met Harry Styles wekt woede op


        Harry Styles in de ophefmakende campagne. Foto: Gucci

        Een popster poseert in een nieuwe modecollectie. Op de achtergrond staat een matras tegen de muur. Wat kan daar mis mee zijn? Volgens kwatongen promoot het kindermisbruik. Alweer, want ook Balenciaga kwam om dezelfde reden onder vuur te liggen.

        Harry Styles herontdekt het kind in zichzelf. Dat moet de teneur zijn geweest op de brainstorm van Gucci. Maar de nieuwe campagne voor de ‘Ha Ha Ha’-collectie met popster Harry Styles lokt woedende reacties uit op Instagram. Styles poseert in een kinderlijke T-shirt met een teddybeer en houdt een kleine matras vast. Vooral het rekwisiet is een doorn in het oog. ‘Een volwassen man moet niet met een matras voor kinderen poseren, nooit’, is maar een van de vele reacties. De tegenstanders lezen in de campagne misplaatste seksuele ondertonen.

        Ook Alexandra Gucci Zarini, de kleindochter van Aldo Gucci, de man die het merk promoveerde tot wereldspeler in de mode, kantte zich op sociale media tegen de campagne. De vrouw getuigde in het verleden al over seksueel misbruik binnen haar familie en beheert een vzw tegen kindermisbruik. Op Twitter schreef ze dat het modehuis de verkeerde kant uitgaat.

        ‘Gucci is ontstaan met de bedoeling om het elegantste merk met de beste producten te zijn. De richting die het nu opgaat, is zorgwekkend. Het beschermen van kinderen moet altijd eerst komen en dat is niet iets om mee te lachen’, zegt ze. Niet dat Zarini iets in de pap te brokken heeft. Het van oorsprong Italiaanse modemerk heeft al bijna dertig jaar geen banden meer met de gelijknamige familie. Maurizio Gucci verkocht zijn aandelen in 1993 aan een investeringsfirma.

        Bron: Standaard.be >>

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
      gasten online: 12 ▪︎ leden online: 5
      Ollybolly, Mark, Vinnie, Moderator, Lyn
      FORUM STATISTIEKEN
      topics: 3.893, reacties: 22.131, leden: 3.042