Misbruiktop Vaticaan 21 -24 februari 2019

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit Misbruiktop Vaticaan 21 -24 februari 2019

  • Dit onderwerp bevat 10 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 02/03/2019 om 10:59 door Mark.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Reacties
  • #235315
    Mark
    Moderator

      misbruiktop Vaticaan

      In het Vaticaan is vandaag de met veel publiciteit aangekondigde conferentie bezig over ‘de bescherming van minderjarigen binnen de kerk’. Dat wil zeggen: bescherming van kinderen tegen seksueel misbruik door priesters, paters, bisschoppen en kardinalen.

      De paus opende de conferentie vanochtend. Hij zei dat de “diepe wonden die de schandalen onder jongeren en gelovigen hebben veroorzaakt, moeten worden geheeld”. Volgens Franciscus kijken gelovigen en slachtoffers mee met de conferentie. Zij rekenen volgens hem niet op “voorspelbare veroordelingen”, maar willen concrete en doeltreffende maatregelen.

      Lees verder op nos.nl >>

      #235318
      Mark
      Moderator
      Topic starter

        Paus tempert verwachtingen top over kindermisbruik in kerk: ‘Misbruik zal altijd blijven bestaan’

        Behalve bisschoppen zijn ook slachtoffers naar Rome afgereisd voor de top over kindermisbruik in de katholieke kerk die vandaag begint. De verwachtingen zijn hooggespannen. “Ze kunnen een kind ergens op de wereld redden.”

        Paus Franciscus neemt ruim drie dagen de tijd om 190 bisschoppen, kardinalen en religieuzen ervan te overtuigen dat ook zij medeverantwoordelijkheid dragen voor de bestrijding van misbruik van minderjarigen door geestelijken. Als voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie neemt Hans van den Hende, bisschop van Rotterdam, deel aan de kerktop.

        Lees verder op ad.nl >>

        #235320
        Mark
        Moderator
        Topic starter

          ‘Ontjurk de katholieke kerk’

          Columnist en cultuurtheoloog Frank Bosman blikt vooruit op de ‘misbruiktop’ van het Vaticaan en stelt: “Ontjurk de katholieke kerk”.

          Op 16 februari werd bekend dat kardinaal Theodore Edgar McCarrick teruggezet is in de lekenstand door paus Franciscus. Ik zeg ‘kardinaal’, maar dat was ie sinds juli 2018 al niet meer, toen hij zijn ontslag aan de paus aanbod, dat de paus ondiplomatiek snel aanvaarde. De paus gebood hem toen, hangende het verdere onderzoek naar machts- en seksueel misbruik, een leven van boete en gebed te gaan lijden.

          Lees verder op nporadio1.nl >>

          #235351
          Mark
          Moderator
          Topic starter

            Religieuzen engageren zich in strijd tegen kindermisbruik

            De overkoepelende unies van religieuzen maken de hoogste prioriteit van de strijd tegen misbruik, maar erkennen ook fouten uit het verleden.

            De Unie van Hogere Oversten van de Religieuzen (USG) en de Internationale Unie van Vrouwelijke Religieuzen (UISG) hebben in het vooruitzicht van het aanstaande Vaticaanse topoverleg over kinderbescherming een 4 pagina’s tellende verklaring gepubliceerd waarin zij de voortrekkersrol van vooral vrouwelijke religieuzen benadrukken in de strijd tegen misbruik, verwaarlozing en de slechte behandeling van kinderen.

            Te vaak was de reactie van leidinggevenden ontoereikend en herkenden zij de alarmsignalen niet of namen zij die onvoldoende ernstig.

            Lees verder op kerknet.be >>

            #235357
            Luka
            Moderator

              Paus wil bisschoppen op één lijn bij misbruiktop, maar schoon schip is nog te veel gevraagd

              De paus tempert de verwachtingen rond de bisschoppentop over misbruik. Intussen neemt de urgentie toe.

              De misbruiktop die vanochtend in het Vaticaan is begonnen, is cruciaal voor de toekomst van de rooms-katholieke kerk én voor de geloofwaardigheid van paus Franciscus. De bisschoppen zullen duidelijk moeten maken dat ze écht werk willen maken van de aanpak van misbruik. Dat lijkt een bescheiden ambitie, maar er zijn bisschoppen die er nog steeds niet van overtuigd zijn dat de misbruikschandalen de kerk in een crisis hebben gebracht, misschien zelfs de grootste in vijfhonderd jaar.

              Lees verder op trouw.nl >>

              #235508
              Mark
              Moderator
              Topic starter

                Het Vaticaan start conferentie over kindermisbruik

                In het Vaticaan begon vandaag een zwaar beladen conferentie over seksueel misbruik van kinderen binnen de katholieke kerk. Gaat het deksel eindelijk van de doofpot? Aan tafel zitten Italië-correspondent Eveline Rethmeier, en Treesje Bannenberg, die van haar vierde tot haar tiende is misbruikt door een priester. Treesje: “Ik verwacht er helemaal niets van. Van mij mogen ze de hele kerk opheffen. Dit houdt nooit meer op.”

                Bron: rtllatenight.nl

                #235444
                Mark
                Moderator
                Topic starter

                  ‘Mijn bisschop sloeg me als ik geen seks wilde en maakte me drie keer zwanger’

                  De top over seksueel misbruik in de katholieke kerk begon vandaag in Vaticaanstad met schrijnende slachtofferverklaringen. Zo was er de Afrikaanse vrouw die drie keer zwanger raakte van een bisschop en onder dwang abortussen onderging, evenals de Chileense man die bisschoppen de ‘heelmeesters van de ziel’ noemde. “Maar jullie werden de moordenaars ervan – en van het geloof.”

                  De anonieme Afrikaanse vrouw was pas vijftien jaar toen de bisschop zich voor het eerst aan haar vergreep. Ze vertrouwde zo blind op hem, dat ze aanvankelijk helemaal niet besefte dat ze werd misbruikt. ,,Hij gaf me alles wat ik wilde als ik instemde met seks’’, zei ze volgens persbureau AP. “En anders sloeg hij me. Ik raakte drie keer in verwachting en hij liet me drie keer een abortus plegen, gewoon omdat hij geen voorbehoedsmiddelen wilde gebruiken.”

                  Lees verder op ad.nl >>

                  #235523
                  Luka
                  Moderator

                    Het is de paus menens: al op dag één komt hij met een lijst voorstellen

                    Geen woorden meer, het is tijd voor daden. De oproep van paus Franciscus, vandaag bij het begin van de misbruiktop in het Vaticaan, was helder.

                    “Het volk van God kijkt naar ons en verwacht van ons niet eenvoudige en voor de hand liggende veroordelingen, maar het in gang zetten van concrete en effectieve maatregelen”. En onverwacht voegde hij de daad bij dat woord: de deelnemers, voornamelijk bisschoppen, kregen een dubbelzijdig bedrukt A4’tje met 21 ‘punten om over na te denken’.

                    De woorden van Franciscus lijken een reactie op de scepsis van misbruikslachtoffers van wie sommigen de topconferentie van te voren omschreven als één grote pr-show. Maar het lijkt Franciscus dus menens. Die 21 punten variëren van concrete voorstellen tot onuitgewerkte ideeën. In de komende dagen – de top duurt tot en met zondagochtend – moeten de deelnemers over die punten in gesprek.

                    Lees verder op de site van Trouw >>

                    #235611
                    Mark
                    Moderator
                    Topic starter

                      Paus belooft einde verhullen misbruik

                      Paus Franciscus heeft aan het slot van een driedaagse conferentie over de bestrijding van kindermisbruik onder geestelijken gezegd dat er geen gevallen meer verhuld mogen worden. Het mag niet meer voorkomen dat het misbruik wordt verdoezeld of gebagatelliseerd.

                      De paus zei in de slottoespraak dat er binnen de kerk relatief weinig misbruikschandalen zijn, maar elk geval van kindermisbruik is er één te veel. Deze vreselijke misdaad mag niet meer voorkomen, aldus de paus, die ruim drie dagen de tijd nam om 190 bisschoppen, kardinalen en religieuzen ervan te overtuigen dat ook zij medeverantwoordelijkheid dragen voor de bestrijding van misbruik van minderjarigen door geestelijken.

                      Meerdere geestelijken staken in ieder geval de hand in eigen boezem. ,,We moeten erkennen dat de vijand in ons midden is’’, zei kardinaal Rubén Salazar Gómez uit Bogota.

                      Lees verder op ad.nl >>

                      #235846
                      Luka
                      Moderator

                        ‘De Rooms-Katholieke Kerk is bevroren in de tijd en kan niet de juiste woorden vinden, noch een nieuwe koers formuleren’

                        De paus krijgt kritiek op de uitkomst van de top over misbruik in de kerk: wel duidelijke woorden, geen concrete maatregelen. Is het toch een stap vooruit?

                        Afsluitend commentaar van de Trouw, NRC, El Mundo, De Standaard op de misbruiktop vind je hier de Volkskrant >>

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 11)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
                      gasten online: 32 ▪︎ leden online: 1
                      Emma-14
                      FORUM STATISTIEKEN
                      topics: 3.762, reacties: 21.138, leden: 2.809