Ik durf het bijna niet te vragen: seksueel misbruikt – BNN VARA, 2 april 2019

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Films, documentaires, radio & TV programma’s Ik durf het bijna niet te vragen: seksueel misbruikt – BNN VARA, 2 april 2019

  • Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17/10/2019 om 22:08 door Luka.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Reacties
  • #237342
    Mark
    Moderator

      Onbegrepen Nederlanders geven antwoord op de meest indringende en soms choquerende vragen van kijkers en rekenen af met de vooroordelen en stigma’s die mensen over hen hebben. Dappere alcoholisten, blootlopers, daklozen, ongeneeslijk zieken, sekswerkers, streng christenen en mensen die seksueel zijn misbruikt stellen zich volledig open en nemen de kijker mee in hun belevingswereld.

      Aflevering 7, seksueel misbruikt >>

      #237641
      Mark
      Moderator
      Topic starter

        Aflevering 8: Daklozen >>

        Ik heb deze aflevering hieronder geplaatst omdat ik vind dat de aflevering over mensen die seksueel misbruik zijn een erg eenzijdig beeld geeft. Ondanks dat ik het heel goed vind wat de mensen in die aflevering vertellen, wekt het helaas ook de indruk dat slachtoffers van seksueel misbruik er altijd bovenop komen en dat is niet zo. Seksueel misbruik grijpt diep in op je leven. Veel mensen, zeker als ze in hun jeugd (langdurig) misbruikt zijn, ontwikkelen een laag zelfbeeld en een complexe posttraumatische stressstoornis (CPTSS). Het gevolg daarvan kan zijn dat zij, zeker als zij geen adequate hulp krijgen, blijven overleven en niet in staat zijn een ‘normaal’ leven op te bouwen. Bijvoorbeeld omdat ze nooit anders geleerd hebben dan vluchten of niet in staat zijn in actie te komen als ze in de problemen komen. In de aflevering over daklozen noemt één van de mannen die aan het woord komt seksueel misbruik door zijn vader op achtjarige leeftijd. Ondanks dat andere deelnemers aan deze uitzending dat niet noemen, denk ik dat de kans aanwezig is dat er meer zijn bij wie misbruik in het verleden een rol speelt.

        Hoe dan ook, ik vind dat deze uitzending laat zien hoe wij in onze samenleving omgaan met mensen die door omstandigheden, waaronder seksueel misbruik, niet in staat zijn hun eigen leven vorm te geven. Wat ik schrijnend vond om te horen is dat zij dit aan zichzelf wijten, ondanks dat ze wel erkennen dat er oorzaken zijn. Ik vind het belangrijk dat mensen zich realiseren dat iets als seksueel misbruik verregaande gevolgen kan hebben, ook voor de rest van je leven want een grote groep mensen die misbruikt is, krijgt het (zonder goeie hulp) gewoon niet voor elkaar oude patronen (overlevingsmechanismen) te doorbreken om de doodeenvoudige reden dat ze nooit hebben geleerd hoe en zich er vaak ook niet van bewust dát ze blijven leven vanuit oude overlevingsmechanismen.

        Ik denk dat het goed is als mensen zich realiseren dat achter verhalen van daklozen (en ook mensen die kampen met verslavingen) meestal een groot probleem schuilgaat en dat dat in veel gevallen een complex jeugdtrauma zoals seksueel misbruik is. Als je dat in je achterhoofd houdt, laat deze uitzending m.i. zien hoe belangrijk het is dat mensen (vooral kinderen) die misbruikt worden goeie hulp krijgen om misbruik (en andere traumatiserende gebeurtenissen) te verwerken zodat zij van de gevolgen ervan kunnen herstellen.

         

        #237662
        Marjolein
        Lid LSG

          Mooi Mark! Helaas hoorde ik van mijn behandelaar laatst, dat er tegenwoordig onder de 16 jaar door de gemeente bepaald word of iemand therapie krijgt. Dit i.v.m de bezuinigingen. Mijn behandelaar vond het vreselijk, omdat dus iemand aan een loket, een ambtenaar, over zoiets belangrijks gaat. Ik schrok er van, ik hoop dat er t.z.t hier ook aandacht voor komt.

          Mijn behandelaar van eerder is toen gestopt met werken bij het TRTC waar ik opgenomen was, en met een eigen praktijk verder gegaan. Omdat er via de bezuinigingen zoveel veranderde waar hij niet achter stond; juist bij CPTSS en als achtergrond misbruik/mishandeling.

          Dus ik vrees, dat als het nu al zover is dat er onder de 16 jaar gekeken word door een ambtenaar of een kind therapie krijgt na/tijdens mishandeling en al dat soort dingen, de schade alleen maar erger word. En je op den duur zelfs meer gevallen krijgt van daklozen.
          Als je hier iets over leest of op t.v. is, wil je dat dan ook plaatsen? Ik kijk namelijk nauwelijks t.v.
          Wellicht word er een keer een petitie gestart ofzo, dan doe ik graag mee.

          Groetjes Marjolein 🙂

          #244693
          Luka
          Moderator

            WAAROM ZEI JE GEEN NEE?

            Zes slachtoffers van seksueel misbruik vertellen over hun ervaringen. Met antwoord op de vraag: waarom zei je geen nee?

            ‘Waarom zei je geen nee?’ Het is een vraag die Miranda, slachtoffer van seksueel misbruik, vaker krijgt. In Ik durf het bijna niet te vragen geven zij en vijf andere slachtoffers antwoord op die vraag.

            ‘Ja, als het zo simpel was, dan had ik hier niet gezeten’, aldus Ellen. Rik overwoog heel vaak om ‘nee’ te zeggen. ‘Op het moment dat ik dacht dat ik het zou zeggen, durfde ik het toch niet. Dan liet ik het toch maar gebeuren.’ Miranda: ‘Tot mijn veertiende heb ik eigenlijk niet doorgehad dat het niet hoorde dat mijn opa aan mij zat. Rond je veertiende ga je naar de eerste klas van de middelbare school. Dan krijg je biologieles. Ik had een docent die tegen mij zei: niemand, ook geen bekende, mag zomaar aan je komen. Knoop dat goed in je oren. Vanaf dat moment begon ik pas in te zien: hee, wat hier gebeurt, dat hoort eigenlijk helemaal niet.’

            Rinke: ‘Het was ook geen ‘ja’. Dat is ook de andere kant. Het was het begin van een soort bevriezing ofzo.’ Dat ervoer ook Renald. ‘Op het moment dat je verstijfd raakt, perplex bent omdat iemand opeens aan je zit – dan kan het heel moeilijk zijn om direct ‘nee’ te zeggen.’ Deze twee ervaringen komen overeen met die van het slachtoffer dat in de Zembla-documentaire ‘Verstijfd van angst’ aan het woord kwam; jarenlang worstelde zij met het feit dat ze niet had geprotesteerd. ‘Ik zei niks. Ik deed wat hij wilde dat ik deed. Ik heb hem niet met mijn armen weggeduwd – wat ik in mijn hoofd misschien wél had gewild.’

            Het is een reactie die vaak voorkomt. ‘Zo’n zeventig procent van de acute verkrachtingsslachtoffers doet niks of werkt mee’, zegt klinisch psycholoog (en oprichter van het Centrum Seksueel Geweld) Iva Bicanic in de Zembla-documentaire. ’Wij horen in de verhalen vaak terug dat mensen niks hebben gedaan of zelfs mee hebben gewerkt. En dat is ook in lijn met het onderzoek dat er is over verlammen tijdens verkrachting. Of je verlamd voelen. Het kan iedereen overkomen; het is een automatische reactie van je lichaam. Het is een overlevingsreactie. Dat is ook wat veel slachtoffers dan zeggen als ze terugkijken: liever verkracht dan dood.’

            Een van de geïnterviewden in deze aflevering van Ik durf het bijna niet te vragen, Claudia, sprak ook in de aftertalk van het BNNVARA-vierluik Misbruikt. Ze gaf antwoord op kijkersvragen namens Project Speak Now, een stichting die zich inzet om het taboe rond seksueel geweld te doorbreken.

            Bron: home.bnnvara.nl/artikel/waarom-zei-je-geen-nee

            #245718
            Luka
            Moderator

              AFLEVERING 3: HUISELIJK GEWELD

              Slachtoffers en een dader van huiselijk geweld geven antwoord op gewaagde vragen.

              Bekijk hier de hele aflevering NPO 3 >>

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
            gasten online: 28 ▪︎ leden online: 2
            Vinnie, Leentje
            FORUM STATISTIEKEN
            topics: 3.769, reacties: 21.167, leden: 2.814