RTV Drenthe – Hannelore, het meisje uit de sekte – 7 februari 2020

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Films, documentaires, radio & TV programma’s RTV Drenthe – Hannelore, het meisje uit de sekte – 7 februari 2020

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 07/02/2020 om 20:22 door Mark.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Reacties
  • #248707
    Mark
    Moderator

      Van haar derde tot zeventiende verbleef Hannelore van Otterloo uit Hoogeveen in een sekte. Haar verhaal is nu voor iedereen te lezen in een boek en te zien in een documentaire. “Het kan mensen waarschuwen”.

      De overgang van het sekteleven naar de ‘normale wereld’ is nog altijd moeilijk onder woorden te brengen. Jarenlang maakte Hannelore deel uit van de sekte van Bijbelonderwijzer Sipke Vrieswijk. “Het is bijna niet uit te leggen, je komt in de gewone wereld en ontdekt de gewone maatschappij. Het is zo anders dan je geleerd is”, blikt ze terug op de situatie 25 jaar geleden.

      Misbruik
      In de sekte in Gelderland gold een streng regiem. Ook seksueel misbruik was aan de orde van de dag. ‘De Profeet’ Vrieswijk kon om de kleinste dingen uitvallen. De moeder van Hannelore ontvluchtte uiteindelijk de sekte, door de politie in te schakelen werd ook Hannelore bevrijd.

      Aanvankelijk was ze boos dat ze werd weggehaald, omdat het haar veilige omgeving was. Ze wist niet beter. Werd ze gehersenspoeld? “Zeker weten. Je krijgt zo’n verkeerde leer en zo’n verkeerd wereldbeeld. Toen ik eruit was ontdekte ik hoe het leven in de buitenwereld was. Dat dat een goede situatie was, en dat binnen de muren van Vrieswijk de onveilige situatie was.”

      Met het boek en de documentaire hoopt Hannelore lotgenoten te helpen. “Ik denk dat het heel belangrijk is dat het verteld wordt, het kan mensen waarschuwen en mensen helpen die soortgelijke dingen hebben meegemaakt.”

      Bron: <b>RTV Drenthe</b>

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
    gasten online: 37 ▪︎ leden online: 2
    Yvette, Colinda
    FORUM STATISTIEKEN
    topics: 3.769, reacties: 21.163, leden: 2.814