Alles over Leaving Neverland

  • Dit onderwerp bevat 35 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11/05/2020 om 21:17 door Skye.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #233872
    Mark
    Moderator

    Het verhaal achter ‘Leaving Neverland’: waarom de Michael Jackson-documentaire zoveel controverse veroorzaakt

    De première van Leaving Neverland heeft flink wat controverse veroorzaakt op het filmfestival Sundance. Kwade kijkers maakten hun ongenoegen kenbaar door de zaal te verlaten en recensenten zijn erg verdeeld over de vier uur durende film, die draait rond popster Michael Jackson en twee mannen die hem beschuldigen van misbruik toen ze erg jong waren. “Hij was een van de liefste en vrijgevigste mensen die ik ken”, zegt James Safechuck in de film. “Hij hielp me enorm met mijn carrière en mijn creativiteit. Maar hij heeft me zeven jaar seksueel gemolesteerd.”

    Lees het hele artikel op nieuwsblad.be >>

    Meer over seksueel misbruik van jongens vind je hier >>

    #233874
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Familie Michael Jackson is woedend over onthullende docu

    Met verbazing heb ik dit item in RTL Boulevard gekeken. Natuurlijk is het waar dat iemand pas schuldig is als een aanklacht bewezen is, maar om te stellen dat Michael Jackson onschuldig is omdat er in het verleden nooit bewijzen zijn gevonden, vind ik erg kort door de bocht. In de documentaire ‘Leaving Neverland’ vertellen twee mannen hun verhaal en zo zijn er talloze verhalen van misbruik geweest. Wordt het niet eens tijd om al die verhalen te verzamelen en als bewijs te gaan zien?

    Ik vind het argument dat Wade Robson en James Safechuck in het verleden gezegd hebben dat Michael Jackson nooit een hun heeft gezeten i.i.g. absoluut niet steekhoudend. Kindermisbruikers manipuleren kinderen dusdanig dat zij vaak niet in staat zijn het misbruik als zodanig te duiden. Bovendien overladen kindermisbruikers kinderen vaak met aandacht en cadeau’s waardoor kinderen hen gaan zien als vriend. En een vriend ‘verraad’ je toch niet? Sterker nog, een kind zal een vriend die van zulke erge dingen beschuldigd wordt eerder verdedigen. Oók als zijzelf slachtoffer zijn en zeker als hun vriend een superster is!

    Michael’s familie stelt dat het soort beschuldigingen dat Wade Robson en James Safechuck in ‘Leaving Neverland’ doen, nooit zouden zijn geuit als Michael nog geleefd zou zijn. Dat is niet waar, want er zijn WEL beschuldigingen geuit toen hij nog leefde. Het enig verschil is dat Michael, toen hij nog leefde, jongens/mannen die hem beschuldigden, met succes kon manipuleren of afkopen en dat lukt nu niet meer.

    Verder vraag ik me serieus af of het verhaal van Wade Robson en James Safechuck ook zo in twijfel zou worden getrokken als zij vrouw zouden zijn. Het valt mij steeds vaker op dat zodra er sprake is van seksueel geweld tegen vrouwen en meisjes, iedereen meteen op zijn/haar achterste benen staat, terwijl als het om mannen en jongens gaat, iedereen alles meteen in twijfel trekt. Waarom wordt er toch zo met twee maten gemeten? Mensen, word wakker, seksueel geweld vindt niet alleen plaats tegen vrouwen en meisjes, ook mannen en jongens worden er slachtoffer van!

    Ik vind het i.i.g. dapper van Wade Robson en James Safechuck dat zij nu alsnog met hun verhaal naar buiten komen.

    Mark

    Bekijk het item in RTL Boulevard >>

    #233950
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    En dan RTL Boulevard van 31 januari…

    Klik op de afbeelding om de uitzending te bekijken.

    #235350
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Huishoudster Michael Jackson onthult na jaren wat zich binnenskamers afspeelde: “Hij was een roofdier”

    Adrian McManus (56) werkte jaren geleden als dienstmeisje op het landgoed van Michael Jackson. Ze kan sommige dingen niet vergeten die ze daar heeft gezien, zegt ze in de Australische tv-show ‘60 Minutes’. “Hij gedroeg zich als een roofdier”, aldus de huishoudster. Tijdens haar werkuren zag McManus de King of Pop de jongens die hij had uitgenodigd innig vertroetelen en kussen.

    Het was 1990 toen McManus voor Michael Jackson begon te werken. De samenwerking verliep vlot en al na drie maanden werden de privévertrekken van de popster toevertrouwd aan de huishoudster. Volgens McManus kwamen daar zijn donkerste verlangens naar boven. “Michael had een aardige, vriendelijke kant en dan had je ook zijn duistere zijde.”

    Lees verder op hln.be >>

    #235962
    Luka
    Moderator

    TV-RECENSIE
    DOCUMENTAIRE LEAVING NEVERLAND

    Leaving Neverland vertelt een verpletterend verhaal over misbruik en de complexiteit ervan

    Zet Thriller deze week nog maar eens op, want na Leaving Neverland zou die plaat weleens anders kunnen klinken.

    Ik ben groot fan van Michael’, verklaart een journalist voor we het zaaltje ingaan. ‘Ik ook’, zegt een tweede. Ja, wie niet? We wachten op een voorvertoning van Leaving Neverland, de documentaire over het vermeende seksueel misbruik door Michael Jackson. ‘Kunnen we de artiest en de kunst scheiden?’, vraagt iemand hoopvol. ‘Als ze maar eerlijk laten zien hoeveel jongens op zijn geld uit waren’, zegt een ander. We lopen huiverig naar binnen.

    Terecht, want in het 4 uur durende Leaving Neverland (vrijdag 8 maart op de VPRO) vertellen James Safechuck en Wade Robson een verpletterend verhaal. Juist door die wijdlopige opzet en zorgvuldigheid is dat zo overtuigend.

    Lees verder op Volkskrant.nl >>

    #236043
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Eerste beelden interview Oprah met slachtoffers Michael Jackson

    Bron: rtlboulevard.nl

    #235991
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Opvallendste elementen uit nieuwe docu over Michael Jackson

    De tweedelige documentaire Leaving Neverland was ruim een maand geleden voor het eerst te zien. In de film vertellen twee mannen – Wade Robson en James Safechuck – dat ze in hun jeugd seksueel zijn misbruikt door Michael Jackson. NU.nl beschrijft een aantal opvallende elementen uit de spraakmakende documentaire, die zondag werd vertoond op HBO en vrijdag ook in Nederland wordt uitgezonden.

    Fans van Jackson vragen zich af waarom Robson en Safechuck de zanger eerder in bescherming hebben genomen en nu ineens een ander verhaal vertellen. “Maar dan gaan ze voorbij aan de verwoestende impact van seksueel misbruik, die zich vaak pas later manifesteert”, schreef Trouw afgelopen weekend. “Rondlopen met zo’n groot geheim, met schaamte- en schuldgevoelens, met zelfhaat en verwarring: het lukt een tijd, maar niet voor eeuwig. Als Robson en Safechuck zelf vader worden, breekt er iets, dan moet het geheim naar buiten.” Deze lezing wordt bevestigd door experts die er jarenlang onderzoek naar hebben gedaan.

    Lees het hele artikel op nu.nl >>

    #236059
    Luka
    Moderator

    Leaving Neverland explores the separate but parallel experiences of two young boys — James “Jimmy” Safechuck and Wade Robson, who at ages 10 and 7 respectively, were befriended by Michael Jackson. Through interviews with Safechuck, now 40, and Robson, now 36, as well as their mothers, wives and siblings, Leaving Neverland presents their accounts of sustained abuse over the course of several years, exploring the complicated feelings that led both men to confront their experiences.

    The film includes explicit and descriptive firsthand accounts of childhood sexual abuse and its lasting impact, symptoms of trauma, and the process of healing that these two men experienced, and which may be familiar to other survivors.

    Television programming addressing sexual abuse may be very disturbing for viewers. If you or a friend or family member have been impacted by child sexual abuse, this film may be particularly difficult to view. Some scenes, especially those including home videos and photographs, may trigger memories and intense emotions for survivors, parents, and others affected. Viewers who may be impacted are encouraged to make a personal care plan ahead of watching the broadcast.

    The following suggestions can assist as you watch Leaving Neverland:

    Take your time. We recommend taking a break between the two 2-hour segments. If the material becomes overwhelming and you are concerned about receiving content that may negatively impact you or you become distressed, allow yourself to take a break, walk away, or turn it off.

    Check in with yourself. While survivors can lead thriving, productive lives, it is normal for individuals who have experienced sexual abuse either directly or indirectly to experience a host of feelings and emotions. If you need immediate support or assistance, please refer to the hotlines listed at the end of this guide. You can also find an additional set of resources here.

    Watch in a supportive environment. Plan to view in a space that feels safe and supportive to you. You may choose to watch alone or with others. Make a plan to engage with your support network before, during and after viewing. If you need immediate support, please refer to the hotlines listed below.

    Arrange for ways to decompress after watching difficult content. This may mean spending time alone or amongst community to discuss the material in a supportive environment. Be mindful of social media engagement during or after the airing of the documentary as some responses to the program may cause further distress. Consult this guide from RAINN for more tips or information on consuming media for survivors.

    As a final note, “Stories of sexual violence tend to prompt reactions from the public, who either agree or disagree with the allegations. It can be painful to read about people not believing a survivor’s story or the difficulties of a particular investigation. Remind yourself that these stories are not happening to you in this moment, and find comfort by talking to someone you trust.” — RAINN (Rape, Abuse & Incest National Network)

    Bron: hbo.com

    #236066
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Oprah and the Leaving Neverland Documentary Finally Convinced Me to Let Go of Michael Jackson

    De essentie:

    Leaving Neverland is, indeed, much, much bigger than Michael Jackson. It is bigger than Michael Jackson’s fans, bigger than me defending the soundtrack to my childhood. Instead, it is about the millions of people in this world who never got to have a childhood because of the sexual abuse they experienced before their young brains were even developed enough to know what was occurring. It’s about the fact that every 11 minutes in this country, child protective services substantiates or finds evidence for a claim of child sex abuse—and that’s just the ones we know about.

    Leaving Neverland is about the children—and adults—who are silenced by people like me who are quick to defend accusers simply because of their status—or the people who choose to live in silence because they are afraid of exactly that happening.

    Lees dit artikel op oprahmag.com >>

    #236090
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Leaving Neverland toont de complexiteit van kindermisbruik

    De nieuwe documentaire over Michael Jackson, Leaving Neverland, is een diepgravende beschouwing over kindermisbruik.

    In de documentaire Leaving Neverland verklaren Wade Robson en James Safechuck dat popster Michael Jackson (1958-2009) hen als kind heeft misbruikt. De twee voormalige protegés van Jackson reconstrueren hoe de relatie met Jackson tot stand is gekomen, en vertellen over het misbruik, dat de levensloop van twee families blijvend heeft beïnvloed. Hoe is het mogelijk dat hun ouders gaandeweg alle grenzen lieten varen? Hoe creëerde Jackson omstandigheden waarin een ongekende intimiteit tussen een minderjarige zoon en een volwassen man mogelijk was? Naast de onvermijdelijke schuldvraag komen de gevolgen van grooming , misbruik en trauma in de documentaire op een aangrijpende manier naar voren.

    Meer nog dan een antwoord op de schuldvraag behandelt Leaving Neverland de complexiteit van kindermisbruik; vooral als het gaat om de loyaliteit van de kinderen die worden misbruikt, en hoe moeilijk het is om zich hiervan los te maken.

    Lees het artikel op nrc.nl >>

    #236103
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    After Neverland: Natacha Harlequin en Bent van Looy

    In de documentaire ‘Leaving Neverland’ vertelden twee mannen hoe zij als kind door Michael Jackson zouden zijn misbruikt. Na de uitzending reageerde Amerika verdeeld; Jackson-fans zetten de mannen weg als leugenaars, anderen vonden dat eindelijk de waarheid boven tafel was gekomen. Oprah Winfrey interviewde de mannen direct ná de film in een special: ‘After Neverland’, met wederom veel ophef tot gevolg. Hoe nu verder? En kunnen we überhaupt nog naar de muziek van Michael Jackson luisteren? Aan tafel advocate Natacha Harlequin en zanger Bent van Looy, die groot fan van de muziek van Jackson is.

    #236191
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Overtuigende documentaire Leaving Neverland maakt kindermisbruikzaak Michael Jackson niet minder complex

    De documentaire Leaving Neverland schetst een inktzwart beeld van superster Michael Jackson. Twee mannen vertellen over hun jeugd op zijn ranch. Best lastig, kijken naar een documentaire over zo’n heftig onderwerp, zonder wederhoor.

    De veelbesproken, vier uur durende documentaire Leaving Neverland, over het vermeende seksuele kindermisbruik door wijlen Michael Jackson, wordt vrijdag in Nederland uitgezonden. In de film van Dan Reed vertellen twee mannen, Wade Robson en James Safechuck, hoe ze als kind door Jackson zouden zijn misbruikt. Omdat de film uitsluitend leunt op hun twee getuigenissen, kan het geen kwaad om deze kijkervaring met enige voorkennis te ondergaan. Daarom een handzame kijkwijzer: wat moet je weten voordat je Leaving Neverland kijkt en in welk krachtenveld beweegt de film zich?

    Lees dit artikel verder op volkrant.nl of als lid van LSG in het ledendeel.

    #236220
    Luka
    Moderator

    Nederlandse radiozenders weten het niet zeker: moeten ze Michael Jackson nog draaien?

    Vrijdagavond is de documentaire Leaving Neverland te zien op NPO 3. Hierin beschuldigen twee van zijn voormalige beschermelingetjes Michael Jackson (1958-2009) ervan hen te hebben misbruikt op zijn ranch Neverland. Het nieuws over de documentaire deed enkele Canadese en Nieuw-Zeelandse radiostations afgelopen week besluiten te stoppen met het draaien van de muziek van het popidool.

    In Nederland besloot het Noord-Hollandse radiostation, NH Radio, afgelopen week Jacksons muziek voorlopig niet te draaien. ‘Het is vrij simpel: we vinden het nu niet gepast om de muziek te draaien. De muziek kan niet op dezelfde manier worden ervaren als voorheen want het heeft een bepaalde lading gekregen’, zegt stationmanager Arjan Snijders. ‘In plaats van een prettige plaat om naar te luisteren, is een nummer van Michael Jackson nu een ‘item’ geworden.”

    Lees verder op de site van de Volkskrant >>

    #236258
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Leaving Neverland gaat NIET over Michael Jackson, maar over de ingrijpende gevolgen van KINDERMISBRUIK! Kijk daarom naar Leaving Neverland en laat dat tot je doordringen. Leer ervan zodat je kindermisbruik herkent en kinderen die er slachtoffer van zijn kunt helpen! Stop me je laten verblinden door wat boze fans en familie van MJ roepen omdat zij alleen maar oog hebben voor het imago van hun ‘held’.

    Michael Jackson leeft niet meer, derhalve is het zinloos nog te praten over zijn schuld of onschuld. We weten al decennia lang dat hij er merkwaardige ‘liefdesrelaties’ op na hield met jongens. Neem Wade Robson en James Safechuck serieus als zij uitleggen waarom die ‘liefdesrelatie’ wel degelijk misbruik was en waarom zij hem altijd in bescherming hebben genomen als hij beschuldigd werd van kindermisbruik. Dat is iets wat onder mensen die als kind misbruikt zijn heel veel voorkomt en is de belangrijkste reden waarom zoveel mensen die als kind misbruikt zijn er niet over durven/kunnen praten.

    Leaving Neverland maakt dit voelbaar. Het laat je zien hoe kinderen verstrikt raken in de wereld van volwassen seksualiteit. Het vertelt het verhaal van de ellende die eruit voortkomt. Het is een plaatsvervangende schreeuw om hulp van alle kinderen die misbruikt worden!

    Helaas is de Nederlandse versie nergens meer terug te kijken. In het subforum ‘Films, documentaires & TV programma’s’ kun je wel de Engelstalige versie nog bekijken.

    Mark

    #236268
    Mark
    Moderator
    Topic starter
    #236275
    Luka
    Moderator

    NPO 2DOC
    ‘Het brein heeft fysiek tijd nodig om zich te herorganiseren’

    Er is enorm veel ophef over de documentaire Leaving Neverland. Sinds bekend werd dat de VPRO de film over het vermeende misbruik van de wereldster uitzendt, krijgt de omroep dagelijks negatieve brieven, mailtjes en bergen tweets. Ook protesteert een groep mensen bij het VPRO-gebouw op het mediapark. Dit is in navolging van de vele reacties die de Amerikaanse zender HBO kreeg op het uitzenden van de vier uur durende film van Dan Reed.

    Hoe kan het dat fans zo verontwaardigd zijn over een film die ze nog niet hebben gezien?

    Radio 10 DJ Gerard Ekdom is Michael Jackson fan van het eerste uur. Het stoort hem dat er in de film geen hoor en wederhoor wordt toegepast. ‘Deze mensen hebben twee keer eerder onder ede gezworen dat er niets was gebeurd. Of ze logen toen, of zij liegen nu. Ik denk dat ze nu liegen. it’s all albout the money.’

    Atze de Vries zag de film eerder tijdens een vertoning in Londen en is er in zijn artikel voor 3voor12 duidelijk over: ‘er zijn critici van de film, en er zijn mensen die de film gezien hebben. De film is niet sensatiezoekerig, niet schreeuwerig, maar neemt juist alle tijd om te doen wat de critici van de film niet willen: luisteren naar de slachtoffers.’

    ‘Ze idealiseren hun held enorm, daardoor is het bijna onmogelijk geworden om twijfels te hebben bij hun geloofwaardigheid.’

    Jaap van Ginneken is massapsycholoog en mediadeskundige. Hij zegt dat het een tijd duurt voordat we onze psyche hebben aangepast aan een radicaal nieuwe situatie. ‘De fans zullen uiteindelijk wel tot inzicht komen, maar dat heeft een tijd nodig. Het is een soort verwerkingsproces wat langzaam gaat. Het brein heeft fysiek tijd nodig om zich te herorganiseren.’

    ‘De geest is wonderbaarlijk’, zegt van Ginneken. ‘Die slaagt erin om puzzels op duizend verschillende manieren te leggen. De bewondering voor Michael Jackson is zo groot, dat het moeilijk is om dat af te blazen van het ene moment op het andere. Dan is het makkelijk om te denken dat er een complot is, of roddel.’

    Michael Jackson is volgens de psycholoog een extra ingewikkeld verhaal. ‘Zijn muziek is geniaal en dat droeg hij uit op een unieke manier. Zijn liedjes, danspasjes en manieren werden door enorm veel mensen overgenomen. Daardoor kon je actief participeren in zijn verering.’

    Hij ziet het fandom als een soort sociale transactie. ‘Aan de ene kant verheffen fans de beroemdheid en stoppen ze hem of haar in een godenhemel. Ze idealiseren hun held enorm, daardoor is het bijna onmogelijk geworden om twijfels te hebben bij hun geloofwaardigheid. Aan de andere kant straalt die roem dan weer af op de fan, die op een manier participeert in die roem.

    Als voorbeeld noemt hij Nederlandse schaatskampioenschappen. ‘Zodra een Fries wereldkampioen schaatsen wordt, denken we als Nederlander dat we allemaal een stukje beter kunnen schaatsen.’

    ‘Met name in Hollywood en Los Angeles worden sommige sterren als een soort goden gezien die zich met geld en roem alles kunnen permitteren.’

    Konden de ouders van de misbruikte kinderen weten wat er gebeurde op Neverland? Van Ginneken: ‘Het wonderlijke is dat die ouders van de misbruikte kinderen de aandacht die de popster aan hen en hun kinderen gaf, prachtig vonden en er met hun neus bovenop zaten. Ze moeten soms ook getwijfeld hebben: klopt het wel helemaal? Maar als je genoeg in de watten worden gelegd ben je geneigd om die twijfels en aantijgingen weg te masseren.’

    Dat die twijfels en aantijgingen worden weggemasseerd, komt volgens van Ginneken door de beroemdheidscultuur. ‘Die is buiten iedere proportie gegroeid. Met name in Hollywood en Los Angeles worden sommige sterren als een soort goden gezien die zich met geld en roem alles kunnen permitteren.’

    Van Ginneken denkt dat er in toekomst ook andere verhalen over Jackson en zijn misbruik naar boven komen. ‘Dit verhaal is al meer dan tien jaar in omloop. Maar omdat het nu gaat om twee mensen die de popster tegelijk, op dezelfde manier beschuldigen, tilt dit de aantijgingen die op het eerst onbewijsbaar lijken boven de drempel van de geloofwaardigheid uit. Je zult zien dat nu ook andere kinderen en andere ouders met verhalen komen die verder in diezelfde richting gaan. De hele kluit van het verhaal wordt groter en sterker. Ondertussen zijn de fans bezig met de verwerking: het zal toch niet waar zijn. Die gaan zoeken naar zwakke kanten in het verhaal. Als er na een tijd toch weinig barsten in het verhaal over blijven, moete­n zij zich daar ook bij neerleggen.’

    Bron: 2doc.nl

    #236276
    Luka
    Moderator

    Verpletterende Michael Jackson-docu toont de verwoestende werking van seksueel misbruik

    ‘Leaving Neverland’, de vier uur durende documentaire waarin Michael Jackson wordt beschuldigd van kindermisbruik, maakt een verpletterende indruk. Niet alleen vanwege de beroemde hoofdpersoon, maar ook omdat de film de verwoestende werking van seksueel misbruik toont.

    Michael Jackson was zijn idool en zijn God, zegt Wade Robson (36), een Australische danser en choreograaf. “Hij hielp me, ik hield van hem én hij heeft me zeven jaar lang seksueel misbruikt.” Het misbruik begon toen Wade zeven jaar oud was: een schattig ventje met blond haar en bruine ogen. Het stopte op zijn veertiende, zegt Wade, toen hij was uitgegroeid tot een bonkige puber.

    Robson doet zijn verhaal in ‘Leaving Neverland’, een vier uur durende documentaire van de Britse filmmaker Dan Reed. De film wordt pas morgen en maandag in de Verenigde Staten uitgezonden door HBO, maar is al weken onderwerp van een felle twist. Sinds de première op het Amerikaanse Sundance Film Festival in januari buitelen de Jackson-fans over elkaar heen om de in 2009 overleden King of Pop te verdedigen. Hij was géén pedoseksueel, zeggen zij, Reed heeft vuige leugens geregisseerd. Vrijdag 8 maart is de film ook op de Nederlandse televisie te zien, bij de VPRO.

    Lees verder op de site van Trouw >>

    #236277
    Luka
    Moderator

    De docu die je blik op Michael Jackson verandert


    James Safechuck (links) en Wade Robson na afloop van de première van de docu. © screenshot YouTube/ TheOtherScottM

    LEAVING NEVERLAND In de documentaire Leaving Neverland komen twee mannen die popster Michael Jackson beschuldigen van kindermisbruik volkomen geloofwaardig over. Gisteren werd de film voor het eerst aan een klein publiek in ons land vertoond.

    ‘Ik wil de waarheid nu net zo luid uitspreken als ik al die tijd met de leugen heb gedaan.’ De slotwoorden van choreograaf Wade Robson (36) dreunen na bij wie na ruim vier uur kijken naar Leaving Neverland de eerste Nederlandse voorvertoning verlaat.

    Robson was tweemaal getuige in grootschalige kindermisbruik-rechtszaken tegen Michael Jackson. Twee keer – in 1993 en 2003 – vertelt Robson hetzelfde: Jackson heeft hem nooit een haar gekrenkt. De eerste rechtszaak eindigt in een schikking, bij de tweede wordt Jackson vrijgesproken.

    De getuigenis van Robson was volgens velen doorslaggevend. Hij verkeerde immers van zijn zevende tot zijn veertiende vaak in een gezelschap van de superster, logeerde op zijn landgoed Neverland en sliep zelfs bij de zanger in bed. Allemaal vriendschappelijk, zegt aanvankelijk ook James Safechuck, het andere onderwerp van Leaving Neverland. Ook Safechuck (nu 40) getuigt in 1993 pro Jackson. Nu zegt hij bij het horen van een liedje van de King of Pop elke keer te worden teruggevoerd naar zijn trauma.

    Lees verder op de site van het AD >>

    #236278
    Luka
    Moderator

    Jermaine Jackson: Laat Michael met rust, hij heeft zoveel voor de wereld gedaan

    Volgens Jermaine Jackson, de 64-jarige broer van Michael Jackson, is de inhoud van de controversiële documentaire over zijn broertje niet waar. In Leaving Neverland beweren James Safechuck en Wade Robson dat ze als kinderen door de popster zijn misbruikt.

    Jermaine laat ITV Good Morning Britain weten: ,,Op Neverland waren slaapfeestjes en er waren meisjes die met hun ouders films keken en koekjes aten. Laat deze man rusten, hij heeft zo veel voor de wereld gedaan. We leven in een tijd waarin mensen alles kunnen zeggen en dat alles als de waarheid wordt beschouwd.’’

    Ook haalt Jermaine een eerdere rechtszaak over zijn broertje uit 2005 aan. Opvallend is dat Robson daarin als getuige optrad en onder ede vertelde – in tegenstelling tot zijn beweringen nu – dat Michael hem niet had misbruikt. ,,Michael werd berecht en is daarvoor vrijgesproken. Er was geen bewijs, er was helemaal niets. Ik vertel je dit: onze familie is alle aandacht zat.’’

    Lees verder op AD.nl >>

    #236279
    Luka
    Moderator

    3voor12
    Regisseur Leaving Neverland: ‘Het is moeilijk de jongens niet te geloven’

    Britse filmmaker over zijn spraakmakende documentaire

    Als het aan Leaving Neverland regisseur Dan Reed ligt is er geen enkele twijfel: Michael Jackson was een pedofiel. Maar eigenlijk gaat zijn film daar niet eens primair over. De Britse filmmaker wilde geen film maken over een dader, maar over de slachtoffers. Hoe komen twee volwassen mannen en hun families in het reine met hun verleden?

    Ja, het zijn intense dagen voor Dan Reed. Of zeg maar gerust weken. Vanaf het moment dat zijn film aangekondigd werd is er al onrust. Bij de première op filmfestival Sundance waren er protesten buiten, was er ontzetting bij de mensen in de zaal. De reacties in de zaal waren vrijwel unaniem: Leaving Neverland is een bom onder de grootste popster van de twintigste eeuw. ’Het voelt als de climax van een lange reis die begon in 2016, met de rechtszaak van Wade Robson en James Safechuck. Al heb ik mijn film altijd buiten de context van die zaak gezien. Het moest over hen gaan en over hun families. Het is ook eigenlijk niet echt een film over Michael Jackson, maar over twee doodgewone families wiens paden kruisen met een wereldberoemde superster op het hoogtepunt van zijn faam en succes. Het is een verhaal over hoe de families omgaan met het feit dat hun zonen vanaf hun zevende en tiende in een seksuele relatie met Michael Jackson verwikkeld raakten.’

    Dan Reed is een ervaren filmmaker, die zich vaker waagde aan prikkelende, serieuze onderwerpen. Hij maakte een film over een terroristische aanslag, hij bezocht slachtoffers van de tsunami in Japan, en hij waagde zich eerder aan een film over pedofilie. Voor de film Paedophile Hunters volgde hij een stel Britten die via datingsites pedofielen in de val lokken, om ze vervolgens via Facebook aan de schandpaal te nagelen. Leaving Neverland is een totaal andere film, al was het maar omdat het een vier uur durend verhaal geworden is. Dan Reed spreekt uitgebreid over zijn veelbesproken project.

    Wanneer besefte je dat je film vier uur lang zou worden?
    ‘Het idee was oorspronkelijk om een film van een uur te maken, zoals mijn andere films. Dat werd twee uur, en uiteindelijk vier, omdat we de kijker onder willen dompelen in het familieverhaal, een geschiedenis van twee decennia. Om te begrijpen waarom Wade in 2005 nog voor Michael getuigde moet je helemaal aan het begin beginnen. Tot mijn verbazing gingen HBO en Channel 4 mee in mijn besluit om de film zo lang te maken. Het is een gouden tijd voor documentaires. Als je het juiste onderwerp hebt, zijn er bijna geen beperkingen qua vorm.’

    Was je vanaf het begin overtuigd van het verhaal van de jongens?
    ‘Nee, ik had geen idee of ze de waarheid vertelden, en ik had ook niet echt een mening over Michael Jackson. Maar hoe meer ik wist, hoe meer research ik deed, hoe meer ik erachter kwam hoeveel bewijs er eigenlijk is uit de onderzoeken en rechtszaken uit 1993 en 2005. Wade en James zelf heb ik met een open mind benaderd, en gaandeweg de gesprekken kreeg ik steeds meer vertrouwen in hun verhaal. Hun verhaal is consistent, de details matchen met elkaar, en we hebben zoveel mogelijk feiten gecheckt. Het is moeilijk de jongens niet te geloven als je de film gezien hebt.’

    Heb je de interviews los van elkaar afgenomen?
    ‘Ja, elk interview op een andere plek en een andere tijd. Wade en James hebben elkaar ontmoet toen ze kinderen waren, op Neverland. Ze hebben elkaar in 2014 een keer ontmoet op het kantoor van hun advocaat, en daarna pas weer bij de première van de film op Sundance.’

    Je hebt de zaak goed onderzocht, met experts gepraat, bent zelf overtuigd van het bewijs uit eerdere zaken. Hoe verklaar je dan dat Michael Jackson in 2005 vrijgesproken werd?
    ‘Jackson is vrijgesproken van het misbruiken van Gavin Arvizo, niet van James of Wade. In feite was Wade getuige nummer 1 van de verdediging, en een belangrijke schakel in de vrijspraak. Ook Macaulay Culkin en Brett Barnes getuigden onder ede dat er niets gebeurd was. We weten nu dat Wade gelogen heeft om zijn vriend te beschermen, om ervoor te zorgen dat de man van wie hij hield niet de cel in hoefde. Michael’s team was heel machtig en ervaren. Ze hebben heel wat twijfelachtig gegraaf verricht naar de familie van Gavin. Ze focusten op de moeder, die een slechte beurt maakte in de rechtszaal. Die vervreemdde de jury van zich. Het Michael Jackson kamp heeft er altijd voor gekozen de slachtoffers in diskrediet te brengen. Dat doen ze nu ook weer door te roepen dat Wade en James het alleen voor het geld doen. Maar die vlieger gaat in 2019 niet meer op.’

    In de loop der jaren hebben verschillende jongens getuigd over misbruik. Jordan Chandler, Gavin Arvizo, maar ook Jason Francia, de zoon van een huishoudster. Heb je hen benaderd voor de film?
    ‘Ik heb Jason Francia ontmoet en lang met hem gesproken. Hij wilde niet in de film. Uiteindelijk is de film ook sterker met focus op deze twee. Jason heeft niet zo’n lange relatie gehad, bij hem ging het om een incident. Het is belangrijk om deze langdurige, romantische relaties te begrijpen. Ze hadden het karakter van een volwassen relatie, behalve dan dat Wade zeven was en James tien. Dit was geen pedofiel die willekeurig jongetjes van straat grijpt. Hij ging een lange, liefdevolle relatie aan met meerdere jongetjes tegelijk. Hij verleidde bovendien ook hun families, liet hun moeder hem vertrouwen. Michael Jackson was een geslepen manipulator, die zijn charme, zijn faam en zijn geld inzette om door de jaren heen met verschillende kinderen seks te hebben.’

    Een belangrijke keuze in je film is dat je geen ruimte hebt ingeruimd voor ‘the Michael Jackson estate’, de erfgenamen en voortzetters van ‘het bedrijf’ Michaek Jackson, om te reageren. Waarom niet?
    ‘Dat is niet waar. De film gaat over deze twee mannen en hun families, maar Michael Jackson zit heel vaak in de film. Zijn ontkenningen door de jaren heen, statements van zijn advocaten, fans die kritisch zijn op Wade.’

    Maar de film gaat ook de bedrijven achter Michael Jackson aan, zijn personeel dat welhaast moest weten wat er gaande was.
    ‘Daar gaat de film niet over.’

    Tussen de regels wel. In elk geval de rechtszaak van Wade en James ging erover.
    ‘De film gaat niet in op de rechtszaak, en de complexiteit van Jackson’s huishouden is voer voor een compleet nieuwe film, die ik misschien hierna nog ga maken. Voor nu moeten mensen daar zelf hun conclusies over trekken.’

    Critici zeggen dat de twee het voor het geld doen. Vind je het feit dat Wade en James om een schadevergoeding gevraagd hebben niet enorm slecht voor hun geloofwaardigheid?
    ‘Om te beginnen is er geen bedrag vastgesteld, in tegenstelling tot wat vaak geschreven wordt. Het bedrag van 1,5 miljard dollar dat cirkuleert klopt niet.’

    Nee?
    ‘Nee. Een mogelijke schadevergoeding wordt vastgesteld door een jury, als de zaak voor de rechter komt. Je vraagt als aanklager niet om een bepaald bedrag. De echte vraag is: hebben Wade en James het recht de bedrijven verantwoordelijk te stellen die bewust waren van het seksueel misbruik en niets hebben gedaan om het te voorkomen? Hebben ze dat recht? Natuurlijk! Is dat een lang en ingewikkeld proces dat veel geld kost? Absoluut. Maar ik weet niet of een schadevergoeding nou zo belangrijk voor ze is. Het gaat veel meer om de kans om te getuigen. Als iemand het voor het geld doet is het ‘the estate’ zelf trouwens. Zij beschermen een inkomen van vele miljoenen per jaar.’

    John Branca van The Michael Jackson Estate stelt dat Wade in 2011 gesolliciteerd heeft naar een functie in een Circque Du Soleil Michael Jackson productie. Toen hij die niet kreeg veranderde ineens zijn verhaal en kwamen de beschuldigingen, aldus Branca.
    ‘Dat is belachelijk. Het was Wade zelf die de klus liet lopen. Ik heb de mail waarin hij dat doet zelf gezien. Wade had op dat moment persoonlijke problemen, een herevaluatie van zijn carrière, een breakdown die ook zorgde dat dit verhaal naar buiten kwam. Wat Branca zegt is het tegenovergestelde van de waarheid.’

    Het meest shockerende element in de film is de rol van de moeders, die het onder hun neus lieten gebeuren.
    ‘Het is heel belangrijk om dit goed te formuleren. Ze hebben het niet laten gebeuren, ze wisten het niet.’

    Maar wie laat nu zijn zeven jaar oude zoon in de slaapkamer van een nagenoeg vreemde man slapen?
    ‘Natuurlijk. Shane Robson, de broer van Wade, is daar ook heel boos over. Maar Jackson koos geen families die perfect in balans waren. Hij koos families waar al een barst tussen vader en moeder zat, mensen van eenvoudige komaf die hij kon wegblazen met zijn status en talent. Wade en James zijn ook allebei heel positief over wat Michael allemaal voor ze heeft gedaan. Ze worstelen daar enorm mee, tot de dag van vandaag. Want hij heeft ze geholpen met hun carrière, hij was genereus, een betoverende mentor, maar hij heeft ze ook jarenlang verkracht. De moeders voelen zich uiteraard nu allebei onbeschrijflijk schuldig. Stephanie, de moeder van James, zegt in de film: ‘ik had 1 zoon, 1 taak, en ik heb het verkloot.’ Ze beseft nu pas hoe ze zich heeft laten meezuigen door het sprookje. Niemand leek het gek te vinden dat de kinderen bij Michael sliepen. Ik zou het zelf nooit doen, maar ik zou Joy Robson er nooit om veroordelen. Ze draagt een ondraaglijke last.’

    Er was natuurlijk ook dat beeld van Michael’s kinderlijke enthousiasme. Een beeld dat fans graag willen geloven, en ook prima kunnen geloven. Jackson stond van jongs af aan elke dag onder enorme druk, kinderen voelden als een uitvlucht, een veilige thuishaven.
    ‘Michael had zelf denk ik ook niet het gevoel dat ie iets slechts deed. Hij was een goddelijke figuur die overal recht op had. Hij dacht vermoedelijk ook niet dat ie die jongens verkrachtte, maar dat ie een liefdevolle relatie met ze had. Het is niet ongebruikelijk dat pedofielen geloven dat het ‘ook maar’ een seksuele oriëntatie is, dat het geen zonde is, maar dat de wereld er nog niet aan toe is dat te accepteren. Jackson was natuurlijk ook omringd door mensen die altijd ‘ja’ tegen hem zeiden. Hij kon in een wereld leven waarin zijn eigen regels golden. Hij zegt in de film: ik zou nooit een kind kwaad kunnen doen. Misschien geloofde ie dat wel echt.’

    Zou hij het echt geloofd hebben, of was het een dekmantel?
    ‘Ook. Hij wist heel goed dat seks met minderjarigen volgens de wet en volgens de meeste mensen verkeerd was. Maar psychologisch gezien zal hij het waarschijnlijk echt geloofd hebben.’

    Tot nu toe lijken er twee soorten mensen te zijn: critici van de film, en mensen die de film gezien hebben. Ook in de filmzaal in Londen was eigenlijk niemand na afloop sceptisch. Dat vond ik eerlijk gezegd wel opvallend.
    ‘Dat klopt. Ik denk dat dat komt door de psychologische details, die maken dat het verhaal klopt. The estate claimt dat ik geen research gedaan heb, maar dat is natuurlijk onzin. Ik heb met iedere politieagent gesproken die in 1993 en 2003 betrokken was bij de zaken tegen Jackson. Geen van hen heeft ook maar enige twijfel dat Jackson schuldig is. Het bewijs daarvoor leek ook echt sterk. Er zijn enorme hoeveelheden getuigenissen die wijzen op misbruik. Van jongens zelf, van security guards, van kamermeisjes.’

    Er komt veel vuurwerk vanuit the estate. Heeft iemand van hen de film gezien?
    ‘Niet dat ik weet. Het is niet gebruikelijk om links en rechts overal viewing links uit te delen, en de brief van the estate aan HBO en Channel 4 geeft sterk de indruk dat ze geen kopie hebben kunnen bemachtigen. Ze praten namelijk over dingen die niet in de film voorkomen.’

    Hoe ga je om met de enorme druk van fanatieke fans?
    ‘Er zijn de mensen die een cult-achtige verhouding met de superster Michael Jackson hebben. Hun eerste reactie is de mannen die als jonge jongen door hun idool verkracht zijn in diskrediet te brengen. Dat is een lage reflex, vind ik. De verhalen van deze jongens verdienen het gehoord te worden. Ik ben nog niet een statement van een fan tegen gekomen dat me heeft doen twijfelen aan de film die ik gemaakt heb.’

    Je zou kunnen zeggen dat precies deze enorme druk ook Michael Jackson zelf fataal geworden is. Hij werd soms letterlijk, maar zeker ook figuurlijk plat gedrukt door hun liefde.
    ‘Dat zou kunnen, ik ben nooit zo’n volger geweest. Die obsessieve vorm van fandom is misschien wel uniek voor hem. Ook jaren na zijn dood zijn er nog piepjonge mensen die hem verdedigen met krankzinnige statements. Het komt natuurlijk ook niet vaak voor dat mensen op hooggeplaatste posities beschuldigd worden van kindermisbruik. Maar Michael Jackson wordt daar al heel lang van beschuldigd, dit komt niet uit het niets. Het lijkt maar niet tot sommige fans door te dringen dat er misschien toch wel eens iets van waar kan zijn.’

    Wat gebeurt er nu met de legacy van Michael Jackson, denk je?
    ‘Dat is een persoonlijke afweging. Wil je nog dat Michael’s muziek op een kinderfeestje klinkt, dat een liedje van hem in de schoolmusical zit? Ik zou me er niet comfortabel bij voelen. Michael Jackson was een geweldige entertainer, die onze cultuur voor een heel belangrijk deel gevormd heeft. Ik voer zelf absoluut geen campagne voor een boycot van zijn muziek, maar ik merk wel dat bijna iedereen die mijn film gezien heeft bedenkingen heeft bij het draaien van zijn muziek. Want terwijl hij openlijk zong over het beschermen van kinderen, deed hij de meest vreselijke dingen met ze.’

    We leven in een tijd waarin slachtoffers eerder geloofd worden, lijkt het. Vergelijk ook de R Kelly documentaire die pas verscheen. Van hem wisten we al 25 jaar dat hij seksueel overschrijdend gedrag vertoonde, maar nu lijkt het hem echt de kop te kosten. Artistiek gezien, maar misschien ook juridisch. Datzelfde gold voor de turnarts Larry Farrar, die decennialang honderden meisjes misbruikte op zijn massagetafel. Hij zal nooit meer buiten een cel komen.
    ‘Dat is een heel recente verandering. Een paar jaar geleden hadden we in Engeland een schandaal rond kinder-entertainer Jimmy Savile, die na zijn dood door diverse vrouwen beschuldigd werd van kindermisbruik, jaren daarvoor. De BBC – die veel met hem werkte – deed er alles aan om die verhalen te nuanceren. Langzaam maar zeker werden de slachtoffers geloofd, vooral omdat er meer en meer verhalen boven water kwamen. Maar sinds Harvey Weinstein is er een shift van daders naar slachtoffers gaande. Mannen in hooggeplaatste posities zijn niet langer onaantastbaar, we zijn ons bewuster van de kwetsbaarheid van slachtoffer, zeker van kinderen. Ik hoop dat dat een effect van deze film is. Het is verdrietig om te beseffen dat het meeste misbruik gebeurt door mensen die heel dichtbij staan. Leraren, babysitters, familieleden, mensen die je vertrouwt. Seksueel misbruik is een heel complex gegeven, omdat de kinderen vaak een diepe band hebben met hun misbruikers. We hoeven niet in paniek te raken, maar we moeten wel onze ogen openen.’

    Bron: 3voor12.vpro.nl

    #236291
    Mark
    Moderator
    Topic starter

    Leaving Neverland gaat over het verwoestende effect van kindermisbruik

    ‘Als we tegen mensen die zeggen te zijn misbruikt blijven roepen dat ze fantasten zijn, dan zal misbruik altijd en eeuwig blijven plaatsvinden’

    Vanavond (8 maart 2019) kijk je op NPO3 naar de documentaire Leaving Neverland. De vier uur durende film vertelt het verhaal van verhaal van twee Amerikaanse mannen die zeggen op het landgoed van Michael Jackson als kind seksueel te zijn misbruikt door de King of Pop. En dat is waar deze documentaire over gaat: de ingrijpende gevolgen en het verwoestende effect van kindermisbruik.

    Boze fans en familie van Michael Jackson zijn woest en boycotten de film, die zou zijn gebaseerd op leugens. Kijkers, recensenten, muziekliefhebbers: werkelijk iedereen vindt iets van het verhaal dat centraal staat in de documentaire; het vermeende kindermisbruik door Michael Jackson. De hoofdvraag lijkt te zijn: geloof je het verhaal wel, of geloof je het verhaal niet?

    Tijdens mijn werk voor het televisieprogramma Ik Durf Het Bijna Niet Te Vragen (BNNVARA) deed ik research naar seksueel misbruik. Ik sprak tientallen mensen die zijn misbruikt. Sommigen als kind, anderen als volwassenen. Eén ding hadden ze allemaal met elkaar gemeen: ze voelden allemaal de intense angst om de waarheid te vertellen. Seksueel misbruik wordt gemiddeld twintig jaar geheim gehouden.

    Afschuwelijke waarheid
    Of iets wel of niet is gebeurd weet niemand, behalve degenen die erbij waren. Als buitenstaander kun je er geen oordeel over hebben. Dat is direct het grote probleem van misbruik en de reden waarom er zoveel mensen zijn die geen aangifte doen tegen hun dader. Vaak is er een gebrek aan getuigen of bewijsmateriaal en een waarheid die vaak te afschuwelijk is voor mensen om te kunnen geloven.

    Deze documentaire gaat wat mij betreft niet over Michael Jackson, maar over de verschrikkelijke ingrijpende en onomkeerbare gevolgen van kindermisbruik. “I want to be able to speak the truth, as loud as I had to speak the lie for so long” zegt één van de hoofdrolspelers in de trailer van de film. En volgens mij is dat zijn goed recht. Ieder kind, iedere vrouw en man, zou zich mogen en zelfs moeten uitspreken over misbruik.

    Misselijkmakend
    De vraag: “waarom kom je er nu ineens mee en niet tien jaar eerder?” mag wat mij betreft ook direct van tafel worden geschoven. In mijn research hoorde ik het verhaal van een man van 82. Hij had maar liefst zeventig jaar gezwegen. Om de waarheid te vertellen is voor de ene persoon lastiger dan voor de ander. Sommige mensen verdringen deze voor jaren, tot ze worden geconfronteerd met beelden waarmee ze niet meer kunnen leven. Of je je omgeving vertelt over het grootste trauma in je leven, is afhankelijk van heel veel factoren.

    De documentaire Leaving Neverland is gedetailleerd en wordt omschreven als ‘misselijkmakend’ en ‘als een stomp in je maag’. Ik hoop dat we kunnen leren van wat er wordt verteld zodat we kinderen die slachtoffer zijn van seksueel misbruik kunnen helpen. Want één ding weet ik zeker: als we tegen mensen die zeggen te zijn misbruikt blijven roepen dat ze zich niet moeten aanstellen en dat ze mogelijk fantasten zijn, dan zal misbruik altijd en eeuwig blijven plaatsvinden.

    Bron: shepostsonline.nl

    #236312
    Luka
    Moderator

    600.000 kijkers voor Leaving Neverland, wisselende reacties

    De veelbesproken documentaire Leaving Neverland, die gisteren bij de VPRO op NPO 3 werd uitgezonden, heeft de tongen op sociale media losgemaakt. Vier uur lang zaten gemiddeld ruim 600.000 kijkers aan de buis gekluisterd voor de uitzending over het mogelijk seksueel kindermisbruik op Neverland, de beroemde ranch van wijlen Michael Jackson.

    In de documentaire, die eerder in première ging op het Amerikaanse filmfestival Sundance, staat het verhaal van Wade Robson en James Safechuck centraal. Ze zeggen misbruikt te zijn door Michael Jackson. Tot in detail vertellen ze hoe ze als kind werden misbruikt door de King of Pop. Stelselmatig.

    Maar de documentaire viel slecht bij de nabestaanden van Jackson. Ze zijn woedend en noemen het “karaktermoord”. Daarbij komt ook als kritiek het niet kunnen plegen van wederhoor, daar Jackson in 2009 overleed. Gisteren demonstreerden bovendien tientallen Jackson-fans bij het VPRO-gebouw in Hilversum.

    Liegende partners
    Op sociale media zijn de reacties gemengd. Voormalig Shownieuws-deskundige Maurice Wijnen zette op Twitter zijn vraagtekens bij de documentaire. “De dialogen die Wade zich meent te herinneren van toen hij 7 was? Dat komt bijna gescript over. Erg eenzijdige docu.” RTL Boulevard-presentator Luuk Ikink is milder. “Als ze liegen, dan liegen ook alle partners, moeders en vrienden.”

    Amerikadeskundige Kirsten Verdel spreekt van een “oncomfortabele waarheid”. “Mensen willen niet geloven dat JFK door een simpele loner vermoord is, net zoals dat mensen niet willen geloven dat megaster Michael Jackson een pedofiel was. Dat zijn te oncomfortabele waarheden, die houd je liever buiten de deur.”

    Ook sommige slachtoffers van seksueel misbruik spreken zich op Twitter uit over de documentaire:

    @EricWellingNL
    Voor mij, als slachtoffer van seksueel misbruik als kind, de 2 mannen waren 100% geloofwaardig. Hun emoties en verwarring is heel herkenbaar. #LeavingNeverland #MichealJackson #pedofiel

    @JasonErvD
    Dit laatste is subjectief, maar moet ik toch kwijt:
    Michael is één van de makkelijkste doelwitten ooit. Iedereen ziet dat hij excentriek is en gelooft deze aantijgingen daarom snel.
    Maar excentriciteit maakt nog geen kindermisbruiker. De feiten onderbouwen het tegenovergestelde

    Critici van de documentaire wijzen op inhoudelijke fouten in de documentaire, zoals details die niet kloppen. De voorzitter van de Nederlandse Michael Jackson-fanclub zegt bijvoorbeeld dat Robson en Safechuck altijd positief over Jackson spraken én dat ze jaren ontkend hebben dat er sprake was van seksueel misbruik. Hoe kan het dan dat ze nu vertellen wel slachtoffer te zijn?

    Stevige afspraak
    Klinisch psycholoog en kindermisbruikdeskundige Iva Bicanic van het UMC Utrecht zei gisteravond in de nabeschouwing van de documentaire dat ze “een triest gevoel” aan de documentaire overhoudt.

    “De meeste mensen komen er niet mee naar buiten. In de verhalen in de documentaire zie ik heel veel herkenbare thema’s”, vertelde ze aan presentatrice Janine Abbring. “Kinderen die misbruikt worden, die maken al vrij snel een stevige afspraak met zichzelf. En die zijn vastbesloten om het nooit aan iemand te vertellen, omdat ze bang zijn wat er gaat gebeuren als het uitkomt.”

    @IBicanic
    Leaving Neverland gaat over de complexiteit van de dynamiek van seksueel misbruik. Niet over de spin of de vlieg maar over het web van geheimhouding, isolatie, verwarring, mindtwisters, afhankelijkheid, schuld, schaamte, loyaliteit, dubbellevens, verstrikking en eenzaamheid @vpro

    Bicanic zegt dat soms pas later voor mensen duidelijk wordt dat er sprake was van misbruik. “Ik kan me heel goed voorstellen dat kijkers denken: hè, eerst zeiden ze dat Jackson niets had gedaan, later wel. Hoe kan dat nou? Maar beide mannen zijn vader geworden. En dat zie je vaker: wanneer slachtoffers ouder worden, vader worden en zien hoe onschuldig een kind is. Dan krijgen eerdere gebeurtenissen een nieuwe lading, een nieuwe emotie. Het is helemaal niet ongewoon dat zulke reacties later komen.”

    De documentaire Leaving Neverland wordt komende week herhaald op NPO 3. Deel 1 wordt woensdag vanaf 22.35 uur uitgezonden, deel 2 op donderdag vanaf 22.25 uur. Ook is de documentaire, inclusief voor- en nabeschouwing, te zien via NPO Start en de website van de VPRO. Die duurt bijna 4,5 uur. De VPRO heeft op zijn website ook een interview met regisseur Dan Reed.

    Bron: NOS.nl

    #236313
    Luka
    Moderator

    Recensieoverzicht: ‘Leaving Neverland gaat over complexiteit misbruik’

    In de controversiële documentaire Leaving Neverland vertellen Wade Robson en James Safechuck over hun relatie met popicoon Michael Jackson, die de twee jongens jarenlang seksueel zou hebben misbruikt. Wat vonden de recensenten van de vier uur durende documentaire, die vrijdagavond bij NPO3 te zien was? Een overzicht van de belangrijkste besprekingen.

    NRC – 4 sterren
    “Jackson is een van de grootste popsterren aller tijden, en dus groeit de uitzending van de documentaire uit tot een media-evenement, inclusief demonstraties van fans en nagesprekken van Oprah Winfrey (in de VS) en hier Janine Abbring. De rustige, genuanceerde documentaire leent zich slecht voor een mediacircus. En het is jammer dat in de ruis eromheen de schuldvraag overheerst. Na het zien van de film blijft er iets anders hangen dan de vraag wie er gebaat is bij een postume lastercampagne. Leaving Neverland is een diepgravende beschouwing over kindermisbruik, de loyaliteit die kinderen voelen jegens de daders, en hoe misbruik slachtoffers kapotmaakt en families uiteenscheurt.”

    De Volkskrant – geen sterrenwaardering
    “‘Hebben ze dat soms met elkaar afgestemd?’, vraagt iemand in de pauze, als we naar buiten schuifelen. Iemand mompelt iets over valse herinneringen.”

    “Dit halfhartige verzet verstomt tijdens deel twee, waarin Robson en Safechuck vertellen hoe de tijd met Jackson zijn weerslag had op hun volwassen levens, en waarom ze hem verdedigden: ze hielden van hem. De fragmenten waarin Michaels advocaten andere jongens die Michael beschuldigden verdacht maken, zijn ook confronterend voor de kijker zelf: die tactiek was zo effectief, dat ze zelfs in 2019 nog doorwerkt in een Nederlands bioscoopzaaltje. Safechuck en Robson zijn dan al driedimensionale mensen, die je maar moeilijk weer plat kunt vouwen tot geldwolven. Zo is Leaving Neverland niet alleen het relaas van twee mannen die zeggen misbruikt te zijn (en die ik geloof), maar gaat de film ook over de complexiteit van misbruik, en de supersterrenstof die het publiek een waas voor de ogen toverde.”

    Rolling Stone – geen sterrenwaardering
    “Door deze mannen een podium te geven, heeft deze documentaire duidelijk een kant gekozen. Toch is het moeilijk om van je af te schudden hoe grondig de geschiedenis van aantijgingen wordt gebracht, in al z’n persoonlijke details.”

    “De film laat zien hoe seksueel misbruik psychologische littekens achterlaat, hoe roem verleidelijk genoeg kan zijn om morele kompassen te vervormen (vooral met oog op de ouders) en hoe ingewikkeld het kan zijn als je van iemand houdt die je pijn zou kunnen doen. Het is ook een portret van een man die voor veel mensen veel dingen was, en over hoe dat beeld misschien niet hetzelfde is als wat sommige mensen willen geloven.”

    The Guardian – 4 sterren
    “Wat de waarheid ook mag zijn, als documentaire is het een verbazingwekkend werk. Terwijl de film meedogenloos ingehouden en niet sensatiebelust is, lukt het beter dan alle andere genre-genoten om de aandacht bij de getuigenissen te houden. Beelden van Jackson zijn vrijwel volledig beperkt tot dat van hem met de jongens op het podium, privégesprekken tussen hen, en familiekiekjes. Hij krijgt nooit de ruimte om het verhaal te domineren.”

    “Laten we hopen dat Leaving Neverland, en de veranderende tijden die deze docu de ruimte hebben gegeven, deel uitmaken van een diepe en blijvende zuivering.”

    Variety – geen sterrenwaardering
    “Eén element van Leaving Neverland blijft grotendeels onderbelicht: wat er zich in het hoofd van Michael Jackson zelf afspeelde. Dat biedt ruimte voor speculatie over wat hem heeft gemaakt tot het roofdier zoals hij nu wordt afgeschilderd. Dat gezegd hebbende, is het moeilijk om te ontsnappen aan het gevoel dat zijn vroegtijdige dood mogelijk is voortgekomen uit de jaren dat hij als vermeend misbruiker door het leven ging.”

    Bron + links naar volledige recensies: NU.nl

    #236314
    Luka
    Moderator

    Drukke nacht bij Tele-Onthaal: 1 op de 5 oproepen ging over uitzending Michael Jackson-documentaire

    De uitzending van de schokkende HBO-documentaire “Leaving Neverland” op Canvas heeft ook voor een drukkere nacht gezorgd bij hulplijn Tele-Onthaal. In de docu getuigen twee mannen over hoe Michael Jackson hen in het verleden misbruikte. Een op de vijf oproepen bij Tele-onthaal ging over die uitzending en over vergelijkbare ervaringen met seksueel misbruik.

    “Het was vannacht drukker dan gewoonlijk”, bevestigt Jennifer Pots, coördinator bij Tele-Onthaal. Aanleiding was de uitzending van de HBO-documentaire “Leaving Neverland” op Canvas, over de slachtoffers van het seksuele misbruik door popster Michael Jackson.

    “Bij bijna een op de vijf gesprekken die binnenliepen was ‘Leaving Neverland’ de aanleiding voor het contact met onze hulplijn”, zegt Pots. De hulplijn kreeg 5 keer meer oproepen dan gewoonlijk na een uitzending waarbij het nummer van Tele-Onthaal vermeld wordt. In totaal ging het over 25 oproepen.

    “De overgrote meerderheid van die oproepers waren mensen die een eigen ervaring met seksueel misbruik wilden vertellen, vaak uit een ver verleden”, legt Pots uit. “De uitzending heeft veel opgerakeld en oude wonden kwamen toch weer op de voorgrond.”

    Erkenning
    In de meeste verhalen ging het over seksueel misbruik door bekenden, heel vaak in familiaal verband, of door vertrouwenspersonen. “De focus in die gesprekken ligt vaak op de gevolgen en de impact van die ervaring. Het zelfwaardegevoel van heel wat oproepers werd enorm geschonden. We merken dat dat vele jaren later fel blijft meespelen.”

    Het zelfwaardegevoel van heel wat oproepers werd enorm geschonden

    Jennifer Pots, coördinator Tele-Onthaal

    Ook de erkenning als slachtoffer van misbruik is heel belangrijk voor heel wat bellers, zegt Pots nog. “Want in het verleden werden ze niet altijd geloofd of geholpen.”

    Ook rest van het weekend drukker
    Tele-onthaal verwacht ook de rest van dit weekend meer oproepen naar aanleiding van de documentaire. “We vermoeden dat er voor sommige mensen nog een hoge drempel bestaat om onmiddellijk te bellen. Zij blijven nog een hele tijd met gevoelens zitten die ze niet direct kwijt kunnen. Wanneer de emoties zijn gaan liggen, vinden ze vaak nog wel de kracht om contact te zoeken.”

    Wie naar aanleiding van de documentaire wil praten of hulp nodig heeft, kan terecht bij Tele-Onthaal of kan bellen naar 106.

    Bron: VRT.be

    #236432
    Luka
    Moderator

    Opvallendste elementen uit nieuwe docu over Michael Jackson

    De tweedelige documentaire Leaving Neverland was ruim een maand geleden voor het eerst te zien. In de film vertellen twee mannen – Wade Robson en James Safechuck – dat ze in hun jeugd seksueel zijn misbruikt door Michael Jackson. NU.nl beschrijft een aantal opvallende elementen uit de spraakmakende documentaire, die afgelopen week werd vertoond op HBO en vrijdag ook in Nederland wordt uitgezonden.

    De beschuldigingen aan het adres van Michael Jackson
    Michael Jackson werd in 1993 voor het eerst beschuldigd van kindermisbruik
    Deze zaak, waarbij het kind van een familievriend betrokken was, werd buiten de rechtbank beslecht
    In 2003 werd Jackson gearresteerd na nieuwe beschuldigingen, twee jaar later begon de rechtszaak
    Vijf maanden na de start van de rechtszaak werd de zanger vrijgesproken
    De documentaire begint met een disclaimer over expliciete beschrijvingen van seksuele handelingen waarbij minderjarigen betrokken zijn, schreef een journalist van Rolling Stone die bij de première van de film op het Sundance Film Festival aanwezig was.

    “Na het horen van de verhalen van de twee mannen, over wat er gebeurd zou zijn in verschillende hotels, huizen en op de Neverland Ranch (het landgoed waar Jackson woonde, red.), heb je bijna het gevoel dat je zelf een posttraumatische stressstoornis hebt. Tijdens de pauze van de film keken bezoekers lichtelijk verdwaasd uit hun ogen. Aan het einde waren ze volledig geschokt.”

    In de documentaire zit een overvloed aan beeldmateriaal van Michael Jackson die de handen van jonge kinderen vasthoudt of dicht bij ze in de buurt is. Er zijn ook dergelijke beelden van Macaulay Culkin, die overigens ontkent dat Jackson hem ooit iets heeft aangedaan.

    “Het is onmogelijk om je niet af te vragen hoe dit ooit als onschuldig werd gezien”, aldus Refinery29. “Wellicht is het beter te begrijpen waarom de zanger zo van ‘spelen’ hield, als je naar zijn ongebruikelijke jeugd kijkt”, suggereert het blad. Zo werd Jackson al op jonge leeftijd beroemd met de Jackson 5 – de groep waarin hij met vier van zijn broers zong – en werd hij fysiek mishandeld door zijn vader Joseph Jackson.

    Jackson belde urenlang met Robson en Safechuck

    Robson was vijf jaar oud toen hij Jackson in de Australische stad Brisbane ontmoette. Safechuck leerde Jackson kennen toen ze samen in een commercial voor Pepsi speelden. Jackson raakte ook bevriend met familieleden van de jongens, die regelmatig bij hem langskwamen en soms ook bleven slapen.

    In de documentaire is te zien dat Jackson een paar jaar lang bijna elke dag met Robson belde. De telefoongesprekken duurden soms wel zeven uur en de zanger vroeg de familie van Robson zelfs om een fax aan te schaffen, zodat hij de jongen handgeschreven berichten kon sturen. In de documentaire worden faxen getoond en zijn voicemails te horen, die door Jackson werden afgesloten met de woorden: “Ik hou van je.”

    Interviews met de moeders en vrouwen van Robson en Safechuck

    Ook de moeders en vrouwen van de twee vermeende slachtoffers worden aan het woord gelaten. “Je krijgt het gevoel dat de moeders niet zouden hebben ingestemd met alle verzoeken die Jackson deed als het om iemand anders was gegaan”, schrijft Refinery29.

    “Ze zijn allebei heel eerlijk over hoe speciaal ze zich voelden door de zanger en hoe opgetogen ze waren over welke mogelijkheden zich zouden voordoen voor hun zoons. Beiden zeggen dat ze geen idee hadden wat er zich echt afspeelde.” De moeders zouden Jackson zelfs als een zoon hebben gezien.

    ‘Jackson vertelde Robson en Safechuck dat ze niemand konden vertrouwen’

    Jackson vertelde zijn vermeende slachtoffers dat ze niemand konden vertrouwen. Met name vrouwen moesten ze volgens de zanger wantrouwen. Ook zei hij dat niemand hun “liefde” zou begrijpen, aldus Robson en Safechuck. Daarnaast zou de zanger de jongens hebben wijsgemaakt dat ze samen met hem in de gevangenis zouden belanden als bekend zou worden wat zich afspeelde op zijn landgoed.

    Jackson had volgens Safechuck verschillende plekken waar hij de jongens mee naartoe nam, zoals een slaapkamer boven het treinstation van het pretpark op Neverland. In de gang die naar de slaapkamer van Jackson leidde, klonken bellen als er iemand aankwam. Ook zaten er op allerlei deuren rond de privékamers van Jackson meerdere sloten.

    Journalisten: ‘Zo gedetailleerd dat je het wel moet geloven’

    Al met al kiest de documentaire volgens Rolling Stone “duidelijk een kant” door Robson en Safechuck een podium te bieden. “Toch kun je de grondigheid waarmee details worden beschreven niet zomaar naast je neerleggen.” Veel journalisten trekken een soortgelijke conclusie. Zo zei de Nederlandse journalist Michiel Vos, die in de VS woont en de documentaire eerder al zag, in een uitzending van RTL Boulevard: “Het is zo gedetailleerd dat je het wel moet geloven.”

    Fans van Jackson vragen zich af waarom Robson en Safechuck de zanger eerder in bescherming hebben genomen en nu ineens een ander verhaal vertellen. “Maar dan gaan ze voorbij aan de verwoestende impact van seksueel misbruik, die zich vaak pas later manifesteert”, schreef Trouw afgelopen weekend. “Rondlopen met zo’n groot geheim, met schaamte- en schuldgevoelens, met zelfhaat en verwarring: het lukt een tijd, maar niet voor eeuwig. Als Robson en Safechuck zelf vader worden, breekt er iets, dan moet het geheim naar buiten.” Deze lezing wordt bevestigd door experts die er jarenlang onderzoek naar hebben gedaan.

    Jackson zelf heeft altijd ontkend iemand misbruikt te hebben. Wel sprak hij regelmatig over zijn liefde voor kinderen. “Ik zie God in hun ogen”, zei hij eens. De zanger kreeg zelf drie kinderen: Prince Michael I, Prince Michael II en Paris. Prince Michael I en Paris werden geboren uit Jacksons huwelijk met Debbie Rowe. Wie de moeder van Prince Michael II is, is niet bekend.

    Bron: NU.nl

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
gasten online: 15 ▪︎ leden online: 1
Floor
FORUM STATISTIEKEN
topics: 2.360, reacties: 12.918, actieve leden: 1.147
Scroll Up