12045 dagen – Jess Noordeloos

  • Dit onderwerp bevat 2 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 06/11/2018 om 11:30 door Mark.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Reacties
  • #230055
    Mark
    Moderator

      12045 dagen
      de impact van pesten, seksueel misbruik en genderdysforie

      Auteur: Jess Noordeloos

      Dit boek beschrijft in detail het leven van een transgender en wat de impact is van pesten en seksueel misbruik op jonge leeftijd. Hoe bepalend zijn deze gebeurtenissen in je verdere leven? Een aangrijpend, persoonlijk en emotioneel verhaal van een ervaringsdeskundige.

       

      #230056
      Mark
      Moderator
      Topic starter

        Jess vertelt over de impact van pesten, seksueel misbruik en genderdysforie

        Jess wil met haar boek onder andere aandacht vragen voor de verhalen achter het misbruik van jongens en mannen.

        Lelystad – Onlangs kwam het boek ‘12045 dagen, de impact van pesten, seksueel misbruik en genderdysforie’ uit. Hierin beschrijft Lelystedeling Jess Noordeloos (33) onverbloemd en gedetailleerd de eerste 33 jaar van haar leven.

        ‘Met dit boek breng ik naar buiten wat mij is overkomen en wat voor een groot taboe er nog steeds rust op onderwerpen als seksueel misbruik.’

        Tegenover mij zit een mooie, goed verzorgde, jonge vrouw. Het is dat ik haar boek heb gelezen, anders had ik geen idee gehad van al het leed dat zij tot nu toe heeft meegemaakt. ‘Van buitenaf zie je niet wat er in iemands leven afspeelt. En al helemaal niet wanneer die persoon zijn of haar “problemen” krampachtig voor de buitenwereld verborgen houdt. Vaak uit angst zelf aangewezen te worden als de schuldige en oorzaak van alles dat je meemaakt.’

        Jess heeft de eerste jaren van haar leven in Alkmaar gewoond. ‘Ik vond het daar heerlijk. Een grote stad, waar iedereen zich met zichzelf bemoeide. Toch besloten mijn ouders, toen ik zes was, naar de Noordoostpolder te verhuizen. We kwamen in een stad te wonen waar het leven er heel anders uit zag. Als niet gelovig gezin werden we door velen als heidenen bestempeld en het duurde niet lang tot ik het mikpunt van pesterijen werd.’

        Misbruik
        Ook binnen het gezin liep het op dat moment niet lekker. ‘Mijn ouders waren niet meer zo gelukkig als dat ze vroeger waren, waardoor de spanningen soms hoog opliepen. Een hele verademing was het dan ook, toen de oom van mijn moeder mij uitnodigde voor een weekendje logeren in Amsterdam.’ Wat voor Jess een gezellig en ontspannen weekend in een andere omgeving moest worden, werd het begin van jarenlang seksueel misbruik door niet alleen deze oom, maar een groot netwerk van pedofiele mannen.

        Als jongetje van acht is het nog niet goed te begrijpen wat er gebeurt wanneer iemand op een seksuele manier lichamelijk contact met je zoekt. ‘Ik voelde een wirwar van emoties. Wist dat het niet klopte, maar hoe vaker het gebeurde hoe meer afhankelijk ik er van leek te raken.’

        Naast dat zij het grote geheim van seksueel misbruik met zich meedroeg, werd ze ook nog steeds enorm gepest. ‘Zowel verbaal als fysiek. Zo erg dat ik niet meer op mijn eigen school kon blijven en naar een Lom-school werd gestuurd. Alsof ik zelf de veroorzaker was van al die pesterijen. Mijn leven stond op zijn kop en de weekendjes bij mijn oom werden een soort van veilige haven. Daar stond ik in het middelpunt van de aandacht. Hoe raar dat misschien ook klinkt. Het pesten en seksueel misbruik zorgde voor een groot isolement, een situatie waar de daders dankbaar gebruik van maakte.’

        Genderdysforie
        Alsof er nog niet genoeg in haar leven speelde, begon Jess door te krijgen dat zij zich niet hetzelfde voelde als andere mannen. ‘Ik voelde mij niet thuis in mijn eigen lijf. Op dertienjarige leeftijd is dit niet echt iets wat je helemaal begrijpt. Daarnaast was genderdysforie toentertijd nog niet echt een onderwerp waar men veel over sprak.

        Er werd mij gezegd dat ik gewoon “homo” was en niet zo moeilijk moest doen. Pas toen ik het programma Big Brother met Kelly zag, viel alles bij mij op zijn plek.’

        Onbehandelbaar
        Met het verstrijken van de jaren nam het misbruik en het gevoel niet te passen in haar eigen lichaam toe. Om hier mee te kunnen dealen verloor Jess zichzelf in alcohol, drugs en nog meer seks. ‘De situatie werd van kwaad tot erger. Ondertussen probeerde ik mijn leven nog enigszins op de rails te houden door een opleiding te volgen en aan de slag te gaan als kapper. Maar ook dit liep niet goed af. Toen ik op 27-jarige leeftijd in een opwelling mij tegen mijn toenmalige vriend uitsprak over het misbruik, barstte de bom.’

        Door haar grootste geheim jarenlang weg te stoppen lukte het Jess soort van overeind te blijven. Nu het “op straat” lag, stortte ze volledig in. ‘Ik ging naar de huisarts die mij rustgevende medicijnen gaf en mij doorverwees naar een psycholoog. Hier kreeg ik nog meer medicijnen in de hoop dat ik mij snel beter zou gaan voelen. Het onderwerp “misbruik bij mannen” was niet iets waar de artsen ervaring mee hadden en al snel was ik voor hen een gevalletje onbehandelbaar.’

        Vooral dit is voor Jess nog steeds niet te begrijpen. ‘Ik moest stoppen met janken en gewoon de draad weer oppakken. Ik paste niet in het voor hen bekende misbruik plaatje. Ruimte binnen behandeltrajecten was er niet, omdat de groepen binnen deze trajecten uit enkel vrouwen bestonden en mijn aanwezigheid daar niet gewenst was. Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd en kreeg steeds weer te horen dat er geen hulp beschikbaar was voor mij.’

        Het boek
        Met haar boek wil Jess vooral aandacht vragen voor dit gebrek aan hulp en de verhalen achter het misbruik van jongens en mannen. ‘Deze worden nauwelijks verteld. Terwijl het absoluut de aandacht verdiend! Waarom voelen jongens en mannen zich zo schuldig en medeverantwoordelijk aan het gepleegde misbruik? Wat zijn de gevolgen van deze schuld en schaamte gevoelens? Hoe vormt dit iemands persoonlijkheid?’

        Jess vervolgt. ‘Zelf heb ik ondervonden dat er in Nederland geen of zeer gebrekkige mogelijkheden zijn om jongens en mannen te behandelen aan de gevolgen van langdurig seksueel misbruik op jonge leeftijd. Hier moet absoluut verandering in komen! Iedereen verdient dezelfde hulp. Man of vrouw, jong of oud.’

        Het boek is behoorlijk heftig om te lezen. De seksuele handelingen van de misbruikers worden behoorlijk gedetailleerd beschreven. ‘Ik heb er niet bewust voor gekozen het boek zo te schrijven. Het is vooral gewoon de realiteit. Mijn realiteit! En misschien is het wel goed dat mensen schrikken. Hierdoor beseffen ze zich dat het niet alleen hun dochter, vriendin of vrouwelijke collega kan overkomen, maar ook hun zoon, vriend enzovoorts. Ik denk alleen dat er bij mannen nóg meer gevoel van schaamte en schuld speelt en ze er daarom niet mee naar buiten durven te treden.’

        Geluk
        Inmiddels is het leven van Jess in rustiger vaarwater gekomen. ‘Ik heb een geweldige man waar ik twee jaar terug mee ben getrouwd en ben sinds mijn dertigste in transitie. Mijn omgeving is een enorme steun en gunt mij alle geluk van de wereld. Het verleden zorgt nog steeds voor een dagelijkse struggle, maar ik ga elke dag een stapje vooruit. Ik kan nu eindelijk de persoon zijn die ik wil zijn.. en dat maakt me gelukkig.’

        Bron: flevopost.nl

        #230057
        Mark
        Moderator
        Topic starter
        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
        gasten online: 49 ▪︎ leden online: 2
        Joeji, Devine21
        FORUM STATISTIEKEN
        topics: 3.754, reacties: 21.086, leden: 2.775