› Forum Lotgenoten Seksueel Geweld › Achtergrond & Informatie › Werk van lotgenoten › een inloophuis? › Reageer op: een inloophuis?
Klinkt als een heerlijk ‘welkom’ en warm huis, Sterrewind. Ik zou bij tijden graag eens binnenlopen in zulke zalige warmte. Dat gevoel van welkom te zijn ervaarde ik bijv ook toen ik een aantal jaar geleden voor t eerst schuchter bij ‘de voordeur’, van dit lsg-huis hier in de chat, binnenliep. Wat een verademing was dat. Toen nog blij met de anonimiteit, hoewel ik die nu niet perse meer nodig heb.
Langzamerhand ben ik gaan zoeken naar live ontmoeten van medegenoten. Er bestaan bijv vrouwengroepen, of soms een serie bijeenkomsten rond het thema seksueel misbruik of geweld, en ik heb een paar modules meegedraaid in een studie rond dit thema. Op t forum staan ook wel wat links naar groepen, ontmoetingen en verenigingen die dit initiatief een warm hart toedragen.
Maar wat een mooi initiatief nam jij al, zoveel jaar geleden, in t dorp waar je woonde. Die steun is superfijn als dat bij mensen in de buurt zit. Al vraagt de organisatie wel meer dan enkel ontspanning ;-). Dat merk ik ook wel nu er bij ons in de buurt een lotgenotencafé draait. Welke doelgroep nodig je uit? Is er een tijd of dagdeel die je afbakent? Is het vrije inloop? Is een persoonlijke kennismaking wenselijk of schrikt dat af? Wat als de groep te groot wordt, ga je dan splitsen? Wat voor de één veilig voelt is voor de ander een te hoge drempel of reden om weg te blijven. Hoe verliep dat bij jullie toentertijd? Ik ben ook wel nieuwsgierig wat de reden was dat ‘t na 15 jr is gestopt. Jammer ook, dat zo’n mooi initiatief geen doorgang vond.