Reageer op: Mariëtte Hamer: bekentenis Johan Derksen ‘denigrerend en kwetsend’ voor slachtoffers seksueel misbruik

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit Mariëtte Hamer: bekentenis Johan Derksen ‘denigrerend en kwetsend’ voor slachtoffers seksueel misbruik Reageer op: Mariëtte Hamer: bekentenis Johan Derksen ‘denigrerend en kwetsend’ voor slachtoffers seksueel misbruik

#271535
Luka
Moderator
Topic starter

    Onderzoek Derksen verbaast advocaat Knoester: ‘OM gaat mee met onderbuik van Nederland’


    Job Knoester bij Vandaag Inside © Vandaag Inside

    Dat het Openbaar Ministerie (OM) de uitspraken van Johan Derksen gaat onderzoeken, verbaast strafadvocaat Job Knoester. ,,Het OM doet iets wat ze niet moet doen: meegaan met de onderbuik van Nederland”, zegt de advocaat die regelmatig als gast aan tafel zit bij het programma.

    ,,Je kunt je afvragen of het verhaal van Derksen zoals het dinsdag is verteld, dus het penetreren met die kaars, in die tijd strafbaar was”, aldus Knoester. ,,Voor verkrachting sprak de wet destijds over geslachtsgemeenschap. Voor ontucht is de wet in 2002 aangepast. Daar is toen aan toegevoegd dat er ook sprake van kan zijn als iemand in staat is van verminderd bewustzijn. Daarmee wordt onder andere bedoeld: als iemand onder invloed is van alcohol of drugs.”

    ,,Vijftig jaar geleden zou dit dus eventueel wel een zaak kunnen zijn, maar wat ik bovenal weet is dat die nu verjaard is. In 2013 werd de verjaring voor onder andere verkrachting afgeschaft, maar dit zou in 1971 gebeurd zijn. Wat het OM nu doet, is tegemoetkomen aan de onderbuik van Nederland. Heel erg teleurstellend.”

    ‘Maatschappelijke discussie’
    Hij vervolgt: ,,Dinsdag zei Derksen dat die kaars binnen was gegaan, woensdag tussen de benen. Allebei fout, onsmakelijk en onbeschaafd, maar moet je dat vijftig jaar na dato nog onderzoeken? Dit is een maatschappelijke discussie die je moet voeren. Ze krijgen het niet eens voor elkaar om andere zaken, zoals The Voice, op tijd te onderzoeken. Dan gaan ze nu hier energie in steken.”

    ,,Je zult nu maar slachtoffer zijn en moeten wachten omdat het OM onderzoek doet naar een verjaarde zaak”, zegt Knoester. ,,Dat is een klap in het gezicht van de slachtoffers van nu. Dat is onverantwoord als je het mij vraagt. Volgens mij zou de discussie veel meer moeten gaan over de vraag hoe dit verhaal met veel gelach werd besproken. Is dat wel gepast? Daar kan je een maatschappelijk gesprek over voeren, maar vergeet dan niet de nuance. Het hebben over wat er precies 50 jaar geleden is gebeurd en of dat strafbaar is, terwijl het verjaard is, voegt niks toe aan het belang van de #Metoo-discussie.”

    Volgens het Openbaar Ministerie is het maar de vraag of het ‘kaars-incident’ verjaard is. ,,Dat ligt heel ingewikkeld. Dat hangt bijvoorbeeld ook af van de zwaarte van het gepleegde feit. We weten het gewoon nog niet en daarom gaan we dat eerst onderzoeken. Pas daarna beslissen we over een eventueel strafrechtelijk onderzoek,” aldus een OM-woordvoerder.

    Ondanks de roep van veel kijkers om het programma van de buis te halen, is Talpa dat niet van plan. ,,Wij vinden het van belang dat we de discussie in de openbaarheid blijven voeren. Nu overhaast stoppen met het programma draagt niet bij aan een oplossing”, reageert een woordvoerder.

    Vernedering
    Schrijver Stella Bergsma, die in het verleden in Vandaag Inside te gast was, wil die discussie ook in de openbaarheid voeren. Ze stelt dat er te weinig vrouwen aan talkshowtafels aanschuiven. ,,Dit was de vernedering van een vrouw als volksvermaak”, oordeelt Bergsma. ,,Daarom moeten er meer vrouwen met een feministische inslag op tv. Voor het tegengeluid. En niet alleen om foei te roepen of iemand de mond te snoeren. Maar om de andere kant te laten horen: het feit dat er op die manier over een vrouwenlichaam wordt gepraat alsof het een ding is. Dat is schokkend, pijnlijk en verdrietig.”

    De manier waarop de VI-mannen omgegaan zijn met het verhaal zegt veel over de maatschappij waarin we leven, denkt Bergsma. “Ik zou hierover willen praten in het programma, willen vertellen hoe ik het zie”, zegt ze. “Veel mensen vragen me of ik nu nog wel wil gaan, ik zou het dus wel doen. Maar alleen als ze ook echt geïnteresseerd zijn in wat ik erover te zeggen had. Want dat ze al die vrouwen daar afkappen dat heb ik nu ook wel gezien. Je moet dan ook de ruimte krijgen.”

    Bron: de Gelderlander >>