Reageer op: Seksueel geweld en seksueel misbruik (algemeen)

#222557
Luka
Moderator
Topic starter

    Stealthing: gedwongen onveilige seks
    Sekspartners die zonder instemming stiekem het condoom afdoen tijdens seks laten slachtoffers verward achter.

    Een bedpartner die zonder instemming stiekem tijdens de seks het condoom afdoet. Het heet stealthing en gebeurt vaker dan je zou denken. Stealthing overkomt zowel mannen als vrouwen en laat slachtoffers die erachter komen vaak verward achter. Was dit seksueel geweld?

    Ik vind het eigenlijk helemaal niet fijn om na te vertellen, maar ja”, begint een vriendin. “Ik bleef afgelopen weekend bij iemand slapen omdat ik een slaapplek nodig had. Toen we seks hadden op zijn aandringen, kwam ik er op gegeven moment achter dat hij stiekem het condoom had afgedaan. Ik ben gelijk vertrokken.”

    De geanimeerde sfeer aan de dinertafel van eerder die avond verdwijnt als sneeuw voor de zon. We vallen geschrokken stil. Shit, dit kan je dus zo maar overkomen. Ze voelde dat hij haar grenzen had overschreden, maar gaf zichzelf later de schuld dat ze niet eerder aan de bel trok, en was verward: was dit slechte seks of seksueel geweld? “Ik had ook gewoon niet mee moeten gaan”, mompelt ze na.

    Wat deze man in bed flikte, is helaas geen unicum. Zonder instemming een condoom verwijderen tijdens seks heet stealthing (en gebeurt zowel bij mannen als bij vrouwen). Het kan leiden tot een ongewenste zwangerschap, een soa en allerlei nare mentale gevolgen. Net zoals bij verkrachting. In 2017 werd een geval van stealthing in Zwitserland dan ook berecht als verkrachting; zonder condoom had het slachtoffer geen seks gewild. Hoewel het fenomeen niet nieuw is, wordt er in Nederland nauwelijks onderzoek naar gedaan. Psycholoog en seksuologe in opleiding Bonne van Rees (29) heeft zich er wel in verdiept.

    Lees verder op oneworld.nl >>