Reageer op: Verkrachters en moordenaars in je platenkast

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit Verkrachters en moordenaars in je platenkast Reageer op: Verkrachters en moordenaars in je platenkast

#221795
Luka
Moderator
Topic starter

    De roep om #MuteRKelly krijgt eindelijk gehoor
    Loes Reijmer werpt in de rubriek Nieuw Venster een blik op onlinecultuur.

    Al iets over gehoord over #MuteRKelly? Nee? Dat ligt niet aan u. De hashtag leidt al bijna een jaar een sluimerend bestaan op internet. Media besteedden er weinig aandacht aan, gevolgen waren er nauwelijks. Tot deze week.

    Donderdag maakte Spotify bekend de muziek van R. Kelly niet langer te promoten in afspeellijsten en Discover Weekly, het persoonlijke lijstje aanbevelingen op basis van je luistergedrag. Het is een grote stap van de streamingdienst, omdat de afspeellijsten de afgelopen jaren bepalend zijn geworden voor het succes van artiesten. Belangrijker nog: de beslissing is een signaal dat de muziekindustrie toch niet doof is voor geluiden over misdragingen van de zanger, hoewel ze die lang te lijf leek te gaan door de handen over de oren te plakken en heel hard I believe I can fly te schreeuwen.

    Concurrentie te over, maar R. Kelly zou weleens de grootste smeerlap uit de muziekgeschiedenis kunnen zijn. In 1994 trouwde hij als 27-jarige met de destijds 15-jarige zangeres Aaliyah. Een paar jaar later dook een video op waarop hij seks heeft met een 14-jarige. Hij werd vrijgesproken, omdat het meisje en haar ouders niet wilden getuigen. In de afgelopen 25 jaar heeft Kelly tientallen meisjes en hun ouders zwijgcontracten laten ondertekenen. Op zijn ranch zou hij een aantal jonge (maar wel meerderjarige) vrouwen isoleren en indoctrineren, zo onthulde Buzzfeed vorig jaar. Een vrouw die uit ‘de sekssekte’ stapte, vertelde aan het muziektijdschrift Rolling Stone dat de bewoonsters worden gedwongen om seks met elkaar te hebben. Een van hen moest naar haar toe kruipen en haar oraal bevredigen. ‘Ik heb haar opgevoed, ik heb deze bitch getraind’, zou de zanger trots toekijkend hebben gezegd. ‘Ze is mijn huisdier.’

    Lees verder op de site van de Volkskrant >>