Reageer op: Wat is dat toch met dat mannelijk machogedrag?

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit Wat is dat toch met dat mannelijk machogedrag? Reageer op: Wat is dat toch met dat mannelijk machogedrag?

#221349
Luka
Moderator

    Waarom (sommige) mannen zich zo snel aangevallen voelen in tijden van #MeToo
    En hoe je daarop kan reageren

    Enkele weken geleden moest ik een lezing geven in een middelbare school over gendergelijkheid en beeldvorming. Ik vertelde aan een 270 zestien- en zeventienjarigen hoe vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in de media en welke impact dat heeft. Omdat ik weet dat zulke dingen slecht kunnen vallen bij mannelijke luisteraars, vertelde ik erbij dat deze scheve genderbalans niet hun schuld is, maar het gevolg van een eeuwenoud systeem dat mannen bevoordeelt.
    Tijdens het vragenrondje kreeg ik een golf van kritiek over me heen van enkele jongens. Ondanks mijn vele disclaimers, voelden ze zich aangevallen en geviseerd als man. Wat riepen ze luid en joelden ze hard. Toen een van de meisjes durfde aan te kaarten dat hun defensieve reactie een bewijs was dat ze nog nooit over hun eigen positie hadden moeten nadenken, kreeg ze een luid “GEZEVER!” naar haar hoofd geslingerd. De lezing mondde uit in een weinig productieve battle of the sexes.

    Wat er gebeurde in dat auditorium maak ik wel vaker mee. Jongens en mannen kunnen (niet altijd, niet allemaal, maar het gebeurt meer dan me lief is) gekwetst en defensief reageren, zeker in tijden van #MeToo. Je ziet het ook bij opiniemakers die klagen over hoe moeilijk het is om vandaag man te zijn. “Een blanke man zijn is geen cadeau”, jammerde een hoogleraar enkele weken geleden in De Standaard. “Ontraad uw kinderen om later witte mannen van middelbare leeftijd te worden. Heel foute mensen”, tweette Rik Torfs op Internationale Vrouwendag nota bene.

    Lees verder op CharlieMag.be >>