Reageer op: Facebook wil jouw naaktfoto

#218565
Luka
Moderator
Topic starter

    Voor Lubach is het natuurlijk een dankbaar onderwerp voor een grappig item. Ik geloof niet dat het hem veel kan schelen of FB dit initiatie nu wel of niet doorzet.

    Verder ben ik het met je eens dat het geen vooropgezet slecht plan van Zuckerberg & co is om geld te verdienen aan je foto’s oid.
    Waar ik mij wel zorgen over maken is hackers en die ene foute medewerker die er misschien toch bij kan.
    Ik kan ook niet beoordelen of er lekken zitten in de techniek, dus dat vind ik wel een eng idee.

    Daarnaast is FB allang niet meer het medium dat gebruikt wordt door jongeren, wat toch de grootste groep is die aan sexting doet denk ik en waarschijnlijk ook de grootste groep die ongevraagd foto’s en filmpjes rond stuurt. Instagram is dat natuurlijk wel.
    Er blijven dus nog legio mogelijkheden over om foto’s en filmpjes te versturen. MAAR als het werkt… en het is idd lek en hack vrij… Dan zijn andere sociale media vast ook wel geïnteresseerd in de techniek.

    Al betwijfel ik dat er veel mensen aan denken om van te voren alle foto’s te uploaden. En als ze eenmaal verstuurd zijn is het eigenlijk al te laat: dweilen met de kraan open. Maar ja, als het ook maar voor een paar mensen kan voorkomen dat hun foto viral gaat is dat al een succes natuurlijk.

    En wat je op FB al zei, sommige mensen willen het wellicht ook wel voor hun onschuldige foto’s van hun kinderen gebruiken.
    Tegen jongeren zeggen ‘niet doen, dat is dom’, heeft geen zin. Die aanpak gaat niet werken en is dus pas écht dom.
    Ik weet dat het populair is bij oudere mensen om iets gewoon te verbieden, maar dat is gewoon te simpel gedacht. Je kan beter praten over hoe je ergens verantwoordelijk mee omgaat, als je echt onnodig leed wilt voorkomen.

    Qpido heeft zelfs een campagne gemaakt over praten met je kinderen/pupillen over sexting: https://www.lotgenotenseksueelgeweld.nl/forums/onderwerp/sexting-sextortion-en-shaming/#post-215586

    Kortom, sexting is niet raar, foto’s en video’s zonder toestemming doorsturen is raar!