Reageer op: Facebook wil jouw naaktfoto

#218564
Mark
Moderator

    Naar aanleiding van reacties op dit onderwerp op onze Facebook pagina wil ik graag mijn kijk op de zaak met jullie delen.

    Social media is niet meer weg te denken. Wat mensen op social media doen, is ook onmogelijk aan banden te leggen. Je kunt wel zeggen dat mensen geen naaktfoto’s op social media moeten delen, het zal toch blijven gebeuren. Alleen die weg inslaan om te voorkomen dat naaktfoto’s verspreid worden, is dus zinloos. Wat in mijn optiek ook zinloos is, is initiatieven van Facebook in het belachelijke trekken, zoals Arjan Lubach in het bovenstaande filmpje doet. Ongewenste verspreiding van naaktfoto’s is een serieus probleem wat hele ernstige gevolgen kan hebben. Hierover kun je meer lezen in ‘Sexting, sextorion en shaming‘.

    Het coderen van foto’s lijkt, door de manier waarop Facebook het nu aanpakt, misschien omslachtig of wekt de indruk dat Facebook er alleen maar op uit is jouw naaktfoto’s te bemachtigen. Dat laatste is sowieso onzin, want elke foto die je op Facebook deelt, IS al in het bezit van Facebook, ongeacht aan wie je die stuurt. Facebook doet deze oproep dus absoluut NIET om jouw naaktfoto’s te bemachtigen.

    Omslachtig is de geschetste methode wél! In eerste instantie dacht ik: dat gaat niemand doen. Als je een naaktfoto van jezelf wilt versturen, bijvoorbeeld aan je partner, vriend of vriendin, bedenk je niet dat je hem eerst naar jezelf moet sturen om er een code in te laten plaatsen. Maar naarmate ik er langer over nadacht, realiseerde ik me dat Facebook nu slechts een proef doet. Oftewel, ze zijn aan het onderzoeken of de techniek werkt. Dat riep bij mij de vraag op welke mogelijkheden deze techniek biedt als het inderdaad blijkt te werken.

    Wat ik me kan voorstellen is dat Facebook de techniek in de toekomst breed inzet en foto’s, zodra die gedeeld worden, automatisch controleert of ze een code hebben. Zo ja, dan kan zo’n foto alleen verspreid worden door degene die hem oorspronkelijk op Facebook geplaatst heeft. Zo nee, dan wordt op dat moment een code toegevoegd zodat niemand anders diezelfde foto daarna nog kan verspreiden. Wat ik me ook kan voorstellen, is dat ze dit niet automatisch willen doen, maar gebruikers de mogelijkheid willen bieden een vinkje te plaatsen waarmee ze aan kunnen geven dat ze een foto wilt coderen.

    Beide mogelijkheden zijn verre van omslachtig maar juist heel gebruiksvriendelijk en zullen dus zeker effect hebben. Daarmee vind ik de proef die Facebook nu doet erg zinvol en zeker niet belachelijk of dom. Want als de techniek blijkt te werken en door Facebook breed wordt ingezet, behoort het ongewenst verspreiden van (naakt)foto’s tot het verleden. Dat is niet alleen i.v.m. sexting, sextortion en shaming belangrijk, maar ook i.v.m. het ongewenst verspreiden van foto’s van kinderen binnen pedo-netwerken.

    Ik vind het dus een goed initiatief van Facebook en hoop eigenlijk dat andere social media platformen dit voorbeeld gaan volgen.