Reageer op: Onderzoek #MeToo: Veel mannen vinden dat vrouwen overdrijven

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit Onderzoek #MeToo: Veel mannen vinden dat vrouwen overdrijven Reageer op: Onderzoek #MeToo: Veel mannen vinden dat vrouwen overdrijven

#215543
Mark
Moderator

    Begrijp me niet verkeerd, ik wil seksueel grensoverschrijdend gedrag tegenover vrouwen absoluut niet goedpraten, maar ik begrijp wel dat veel mannen vrouwen daarin niet altijd serieus nemen.

    Een voorbeeld. Als je mannen en vrouwen de vraag stelt of zij wel eens te maken hebben gehad met grensoverschrijdend seksueel gedrag, zullen de meeste mannen ‘nee’ en de meeste vrouwen ‘ja’ zeggen. Maar als je een man een meer specifieke vraag stelt, bijvoorbeeld of hij wel eens mee heeft gemaakt dat een vrouw/meisje zich tijdens een avondje stappen ongevraagd aan hem opdrong door met haar lichaam dicht tegen hem aan te dansen, is de kans dat hij ‘ja’ antwoordt ineens een stuk groter.

    De meeste mannen zullen zo’n situatie niet snel als ongewenst of seksueel grensoverschrijdend benoemen — zelfs niet als ze dat wel als zodanig ervaren — terwijl de meeste vrouwen, als een man iets dergelijks bij hen zou doen, dat wel doen.

    Ter illustratie: Why rape is sincerely hilarious
    (Engelstalig filmpje over hoe een man op seksueel geweld reageert. A.u.b uit kijken tot het einde voor je een oordeel vormt)

    Misschien doen mannen die slachtoffer zijn van seksueel grensoverschrijdend gedrag er goed aan zich eens eerlijk uit te spreken over hoe zij dit ervaren in plaats van er stoer of lacherig over te doen. Misschien dat zij, als ze zichzelf serieus gaan nemen, ook vrouwen serieus kunnen gaan nemen.