Regisseur Michal Aviad: ‘Seks gaat niet om toestemming. Seks gaat om wíllen’
Elk personage in haar film vertegenwoordigt op zijn of haar manier het systeem waarin we met z’n allen gevangen zitten, zegt Aviad. Zowel mannen als vrouwen hebben volgens haar veel te winnen bij een goed gesprek.
Achter de Israëlische filmmaker Michal Aviad (64), in Amsterdam om haar film Working Woman te promoten, staat een vitrine met daarin een opgezette zwaan. Het is moeilijk die zwaan te zien en niet eventjes te denken aan Orna, de hoofdpersoon in Working Woman, Aviads tiende film. Orna is een sierlijke vrouw, gevangen in een leven waar alleen haar schoonheid lijkt te tellen. Ze woont in Jeruzalem met haar man en kinderen. Het gezin heeft het niet breed. Daarom komt het aanbod om bij een geslaagde projectontwikkelaar te komen werken als geroepen. Haar baas, de altijd in een glimmend overhemd gestoken Benny, leert haar de kneepjes van het vak en strooit met halve en hele complimentjes. Hele complimentjes, over dat ze goed is in haar werk. Halve complimentjes, over dat een kort kapsel haar goed zou staan, dat een mooie vrouw als zij een rok moet dragen, omdat de cliënten dat mooi zouden vinden. Zijn complimenten gaan geleidelijk over in versierpogingen, die steeds opdringeriger worden, en culmineren in een aanranding in een hotelkamer.
Lees verder op volkskrant.nl >>