Time roept de mensen achter #metoo uit tot persoon van het jaar 2017

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit Time roept de mensen achter #metoo uit tot persoon van het jaar 2017

Tags: 

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 12/12/2017 om 20:51 door Luka.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Reacties
  • #215251
    Luka
    Moderator

      De ‘aanstekelijke acties’ van de vrouwen – en ook mannen – die door Time in het zonnetje worden gezet, hebben ‘een van de snelste veranderingen in onze cultuur sinds de jaren zestig in gang gezet’, zei hoofdredacteur Edward Feisenthal in het NBC programma Today.’

      Ik vind het een prachtige actie van Time om dit keer niet een celebrity in het spotlight te zetten, maar de dames (en heren) die daadwerkelijk iets relevants hebben gedaan dit jaar. Een betere keuze hadden ze wat mij betreft niet kunnen maken.
      Dat Donald ‘Grab them by the pussy’ Trump op de tweede plaats staat vergeet ik voor het gemak maar even.

      Tegelijkertijd heb ik wel gemengde gevoelens over wat de hoofdredacteur van het NBC programma ‘Today’ hierboven meldt.

      Ja. Er hebben deze keer wel degelijk koppen gerold, in tegenstelling tot andere keren dat seksueel misbruik of intimidatie werd aangekaart. Door de massale media aandacht en onder druk van de consument maar vast ook wel omdat de mindset anders is dan 40 of zelfs 10 jaar geleden. Feit blijft dat het schandalig is dat vele kopstukken zo lang hun gang hebben kunnen blijven gaan, maar dat terzijde.

      Nee. Het aantal reacties online op #metoo artikelen en columns dat negatief is zegt genoeg. De steunbetuigingen van BN’ers aan van misbruik betichte BN’er vrienden zeggen ook genoeg. Alsof ‘ja maar hij is ook heel aardig en grappig’ iets afdoet aan de ernst van de (vermeende) vergrijpen.

      Heel veel mensen willen helaas gewoon niet onder ogen zien dat het een ernstig en veel voorkomend probleem is: als je doet alsof het wel meevalt zal het jou vast niet overkomen. Dat voelt veilig. En dan hoef je een relatie of vriendschap die voor jou wel fijn is niet te beëindigen. En hoewel online eigenlijk altijd vooral de meningen van fanatiekelingen veelvuldig voorbij komen denk ik dat bij de zwijgende meerderheid toch ook wel de algemene mening iets in de trant van ‘#metoomoe’ zal zijn.
      Het zou mij ook niets verbazen als er, ondanks de vele dappere #metoo meldingen en steunbetuigingen, er misschien nog wel meer lotgenoten nog een paar extra sloten op hun doos van Pandora hebben gedaan. Negatief commentaar op FB en in je omgeving hakt er nou eenmaal harder op in dan de steunbetuigingen van mensen die je waarschijnlijk niet eens kent. En áls de doos éénmaal open is gaat ie niet meer dicht…

      https://www.volkskrant.nl/media/time-roept-de-mensen-achter-metoo-beweging-uit-tot-persoon-van-het-jaar~a4543736/#

      Wat vinden jullie? Is de balans negatief of positief doorgeslagen?
      En wat moet er gebeuren om écht een succes van #metoo te maken voor jou persoonlijk en lotgenoten in het algemeen?

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
    gasten online: 44 ▪︎ leden online: 1
    Devine21
    FORUM STATISTIEKEN
    topics: 3.753, reacties: 21.085, leden: 2.773