Seksuele intimidatie in het OV: de ‘treinrukker’ is overal

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit Seksuele intimidatie in het OV: de ‘treinrukker’ is overal

  • Dit onderwerp bevat 3 reacties, 1 deelnemer, en is laatst bijgewerkt op 10/02/2020 om 12:08 door Luka.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #246273
    Luka
    Moderator

    Het komt vaak voor: seksuele intimidatie in het OV. Verslaggever Georgia Oost trof zelfs vier keer zo’n ‘treinrukker’. Had ze meer kunnen doen? ‘Het is typisch om te denken: wat stel ik me toch aan.’

    Hij ging schuin tegenover mij zitten. Ik weet nog dat ik dat gek vond – er waren zo veel plekken vrij, waarom bij mij? Die vraag werd al snel beantwoord. Zodra hij ging zitten, merkte ik iets aan zijn blik. Die was indringend, bleef plakken. Het duurde niet lang voordat ik begreep wat hij van plan was. Zijn ogen waren op mij gericht, schoven langzaam van mijn benen omhoog naar mijn bovenlichaam, bleven op bepaalde plekken langer hangen en bewogen langzaam naar mijn gezicht. Er was genoeg ruimte tussen ons, toch kon ik hem overal op mij voelen. Terwijl zijn hand in zijn broek gleed, drong hij ook mijn hoofd binnen. Mijn lichaam ging op slot, mijn blik wendde ik af.

    Lees het hele artikel op de site van de Volkskrant >>

    #246376
    Luka
    Moderator
    Topic starter

    Hoe kun je seksuele intimidatie in het OV voorkomen?

    Een hand op je been, een vervelende opmerking en zelf rukkende mensen. Het openbaar vervoer is niet altijd een veilige plek. Naar aanleiding van het artikel van Georgia Oost in de Volkskrant gaat De Nieuws BV op zoek naar de oplossing voor OV intimidatie. Dat doet Patrick Lodiers met PvdA Kamerlid Kirsten van den Hul, advocate Zahra Boufadiss en Roos Barneveld, redacteur van De Nieuws BV.

    De redactie van De Nieuws BV heeft diverse vrouwen gesproken die seksuele intimidatie in het openbaar vervoer hebben meegemaakt. Deze verhalen variëren van achtervolgingen tot aan mannen die zichzelf betasten. Soms kregen slachtoffers van intimidatie de vraag ‘wat ze dan zo laat nog in de trein deden’, of ‘wat had je aan’. Roos Barneveld: “Het is een verhaal van heel Nederland.”

    Seksuele straatintimidatie is nu nog niet strafbaar. In Rotterdam is wel het ‘sisverbod’ van kracht, maar volgens Zahra Boufadiss werpt dat zijn vruchten nog niet af. “Een jaar ‘sisverbod’ heeft tot één veroordeling geleid. De handhaving is niet zo makkelijk, het is lastig om te bewijzen dat iemand jou seksueel heeft geïntimideerd.”

    PvdA-Kamerlid Kirsten van den Hul is erg geschrokken van het verhaal en is van plan actie te ondernemen “Ik heb samen met collega Kuiken deze week kamervragen gesteld naar aanleiding van het artikel in de Volkskrant. Eigenlijk om twee dingen te doen. Om de minister te vragen hoe vaak dit voorkomt en om de minister te vragen zouden die daders niet preventief behandeld moeten worden?”

    NS zoekt een oplossing
    De NS is bezig met het zoeken naar een oplossing. Barneveld: “Ze zijn nu zelf heel druk op kleine schaal met een proef bezig waarbij ze aan het kijken zijn of het helpt als mensen de NS kunnen appen. Dan hoef je niet meteen kenbaar te maken dat iemand je lastig valt, maar kun je gelijk via een appje of sms de NS waarschuwen. Dat komt dan binnen bij een veiligheidscentrum en zij bepalen of er een veiligheidsmedewerker naar de situatie gestuurd wordt of dat de politie gebeld wordt.”

    Help elkaar
    Maar ligt er daarnaast niet ook een rol weggelegd voor de maatschappij? Veel vrouwen merken dat omstanders niet ingrijpen als er iets gebeurt, dat moet zeker veranderen volgens Van Den Hul. “Omstanders moeten zich realiseren dat je wel degelijk iets kunt doen. Als je met 4 á 5 mensen in de trein zit en met elkaar zegt, ‘kappen nou!’ dan denk ik dat dat de situatie zeker zou kunnen deëscaleren.”

    In je eentje kun je prima iets doen, laat iemand weten dat ze niet alleen is en dat de dader gezien wordt, vult Barneveld aan. “Als jij in je eentje bent en je ziet dat er iets gebeurt, dan kun je makkelijk aan diegene vragen of het wel goed gaat.”

    Bron + podcast/fimpje: NPO Radio 1

    #246666
    Luka
    Moderator
    Topic starter

    HET VOLKSKRANTGELUID
    #134: Wat te doen bij seksuele intimidatie in het OV?

    Vier keer kwam ze er een tegen: een treinrukker. En dat overkomt veel meer mensen, blijkt uit de reacties op het stuk dat verslaggever Georgia Oost schreef over seksuele intimidatie in het openbaar vervoer. In deze aflevering van het Volkskrantgeluid is ze te gast om erover te praten.

    Link naar podcast: de Volkskrant >>

    #248787
    Luka
    Moderator
    Topic starter

    Ruim 200 meldingen seksuele intimidatie in ov: ‘Topje van de ijsberg’

    Reizigers van het openbaar vervoer hebben vorig jaar ruim 200 meldingen over seksuele intimidatie gedaan. Waarschijnlijk ligt het werkelijke aantal nog veel hoger omdat lang niet alle slachtoffers zich melden. Kamerleden reageren geschokt. “Ik schrik me rot. We moeten kijken wat we hiertegen kunnen doen.”

    Alleen de NS kreeg vorig jaar van januari tot november al ruim 100 meldingen binnen van seksuele intimidatie, laat een woordvoerder weten. De incidenten vonden plaats in de trein, maar ook op stations.

    “Seksuele intimidatie kan allerlei vormen aannemen. Fysiek, maar ook verbaal”, zegt de woordvoerder van de NS. “Het is verschrikkelijk als dit gebeurt. In welke vorm dan ook. We vervoeren elke dag 1,3 miljoen mensen, maar elke melding is er een te veel. Dit kan voor reizigers een enorme impact hebben.

    Schaamte
    In de meeste gevallen stappen slachtoffers van zedenmisdrijven niet naar de politie, omdat ze zich schamen of denken dat ze zich aanstellen. “Ongetwijfeld is dit nog maar een fractie en is seksuele intimidatie in het ov dus aan de orde van de dag”, zegt PvdA-Kamerlid Attje Kuiken. Ze is geschrokken van de nieuwe cijfers.

    Verschillende maatregelen
    De PvdA wil met de partijen gaan nadenken wat hier tegen gedaan kan worden. In een reactie laat de NS weten dat er al verschillende maatregelen worden genomen. “We richten onze treinen beter in zodat reizigers elkaar steeds beter kunnen zien. Er zijn minder hoekjes waarin je kunt wegduiken.” Ook zijn de stations steeds beter ingericht met het oog op het veiligheid.

    Verder worden er op risicovolle tijdstippen (in de late uurtjes) en in de grote steden steeds vaker veiligheidsteams neergezet. Deze teams werken naast de conducteurs.

    Proef gestart
    Ook zijn er op verschillende trajecten proeven met WhatsApp- en sms-alert gestart. “Daarmee kun je, zonder dat het opvalt, gelijk via een appje of sms de NS waarschuwen. De eerste ervaringen met deze proef zijn erg positief”, zegt de NS-woordvoerder.

    De woordvoerder benadrukt: “Als je wordt lastiggevallen, bel altijd meteen 112.”

    Bron: RTL Nieuws >>

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
gasten online: 22 ▪︎ leden online: 4
LSG, Kaylee, ikkkke, Luka
FORUM STATISTIEKEN
topics: 2.216, reacties: 12.365, actieve leden: 1.012