Ook ombudsman vindt dat VRT te ver is gegaan met beelden van Child Focus-campagne

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit Ook ombudsman vindt dat VRT te ver is gegaan met beelden van Child Focus-campagne

This topic contains 5 reacties, has 2 deelnemers, and was last updated by Luka 29/11/2019 om 21:42.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #246674

    Luka
    Moderator

    Commentaar LSG op deze campagne

    Zijn jullie hier trots op Child Focus? Trots omdat jullie het voor elkaar hebben gekregen slachtoffers van kindermisbruik/kinderporno zo te triggeren dat ze totaal in paniek raken of zelfs in een herbeleving schieten? Trots omdat jullie hen exact hetzelfde gevoel hebben bezorgd als toen, doordat je dit filmpje niet eens kan stoppen? Heb jullie er lang over nagedacht hoe jullie het voor elkaar kon krijgen om slachtoffers opnieuw het gevoel te geven dat ze verkracht worden en er niks tegen kunnen doen? Bravo hoor, het is jullie gelukt.

    Wij hebben de afgelopen dagen tientallen slachtoffers moeten opvangen omdat ze door dit respectloze filmpje totaal overstuur raakten. Chapeau. Ga zo door.

    Bah, wij hebben er maar één woord voor: walgelijk. Een campagne over de ruggen van slachtoffers valt niet goed te praten.

    WAARSCHUWING: bekijk dit filmpje NIET als je (vroeger) misbruikt bent! 

    #246675

    Luka
    Moderator
    Topic starter

    Artikel

    De campagne van Child Focus tegen kinderporno blijft de gemoederen beroeren. Ook VRT-ombudsman Tim Pauwels vindt – naar aanleiding van de vele klachten van kijkers – dat de openbare omroep niet correct omsprong met de erg choquerende beelden.
    Bij de bewuste campagne hoort een videoclip waarin volwassen acteurs een scène naspelen uit onderschepte kinderpornofilm. In het origineel werd een kind van acht jaar verkracht. Zondagavond werden de meest schokkende beelden niet getoond in het laatavondjournaal, maar in het journaal op maandag en dinsdag wel.

    Gechoqueerde (groot)ouders

    De VRT ontving daarop veel reacties van verontwaardigde kijkers, en van slachtoffers van kindermisbruik. Dat schrijft VRT-ombudsman Tim Pauwels op de website van de openbare omroep. “Heel wat kijkers contacteerden me omdat ze de scènes te expliciet vonden, omdat ze samen met kinderen om 19 uur naar ‘Het Journaal’ keken”, aldus Pauwels.

    “Bedankt voor de schokkende beelden in verband met kinderporno, ons kleinkinderen van 6 en 7 jaar waren aan het wachten op de serie ‘Thuis’ toen de naakte beelden in het nieuws goed zichtbaar vertoond werden zonder voorafgaande verwittiging”, schreef een grootouder. “Beseft jullie redactie niet dat heel wat kinderen naar het nieuws kijken? Heeft jullie redactie er enig idee van welke invloed deze gewelddadige beelden hebben op een achtjarige?”, een andere kijker. “Heb moeite om het van mijn netvlies te krijgen. Vreselijk voor de kinderen, schokkend. Had dit niet op een andere manier gebracht kunnen worden?”, een derde.

    Eindredacteurs niet met elkaar gepraat

    Volgens Pauwels hebben de kijkers gewoon gelijk met hun kritiek. “Child Focus biedt de clip ook zelf aan op een aparte website. Maar om de clip te zien, moet je eerst aanklikken dat je 18 bent. Uiteraard kan gelijk welke minderjarige daarover liegen, maar het verschil met een televisiejournaal zit hem erin dat je wel expliciet naar de pagina moet surfen en moet klikken om de beelden te zien.”

    Volgens Pauwels moesten de door de VRT maandag en dinsdag uitgezonden beelden dan ook weggelaten worden. Zondagavond ging het om enkele seconden waarin het slachtoffer op bed wordt geduwd. “Naar mijn aanvoelen is dat al meer dan gruwelijk genoeg”, aldus Pauwels. “In die versie vind ik dat de beelden functioneel zijn gebruikt.”

    Maar maandag werd de eigenlijke verkrachting wel getoond. Volgens Pauwels omdat de eindredacteurs van zondag en maandag niet met elkaar hadden gepraat. “De eindredacteur van zondagavond heeft zijn keuzes wel toegelicht aan de journalist die het onderwerp maandag opvolgde, maar die heeft de reportage van zondag uiteindelijk niet meer bekeken. De communicatie en opvolging zaten met andere woorden niet goed.”

    Bron: Gazet van Antwerpen >>

    #246676

    Luka
    Moderator
    Topic starter

    Slachtoffers misbruik eisen dat Child Focus schokcampagne stopzet

    Een vereniging van incest- en misbruikslachtoffers heeft een klacht ingediend bij de reclamewaakhond JEP tegen de harde campagne van Child Focus rond kindermisbruik. Die campagne is bewust shockerend, om naast het brede publiek vooral politici wakker te schudden. Maar dat valt niet in goede aarde bij slachtoffers. IMLandelijk, een vereniging voor incest- en misbruikslachtoffers, wil via de JEP de campagne laten stopzetten. “We krijgen heel wat geschokte en getraumatiseerde reacties binnen”, zegt hun woordvoerder aan de Mediahuis-kranten. De vereniging vindt het ook niet kunnen dat de campagne pornografische beelden makkelijk toegankelijk maakt voor minderjarigen. ”én het is opletten dat je zo de misbruikers zelf niet triggert”, klinkt het nog.

    Lees verder op HLN.BE >>

    #246709

    Mark
    Moderator

    Goedele Liekens schokt Vlaming met campagne tegen kinderporno

    Politica Goedele Liekens in het Vlaamse parlement Beeld BELGA

    Belgische tv-kijkers zijn geschokt na een campagne van Goedele Liekens in de strijd tegen kinderporno.

    Veel Vlaamse tv-kijkers wisten niet wat hen overkwam toen ze maandag naar het ‘VRT-journaal’ keken. Daarin zagen ze expliciete beelden van een door acteurs nagespeelde verkrachting. Te expliciet, stelt nieuwsombudsman Tim Pauwels, na een stormvloed aan klachten.

    Het Journaal zond een item uit over de nieuwe campagne tegen kindermisbruik van Child Focus, de stichting voor vermiste en seksueel uitgebuite kinderen, die werd opgericht na de affaire Dutroux. De campagnevideo, gemaakt door de bekende Vlaamse seksuologe Goedele Liekens, is een reconstructie van kinderporno door volwassen acteurs. In het oorspronkelijke filmpje, dat binnenkwam via het meldpunt tegen kinderporno, wordt een achtjarig meisje verkracht.

    Barbiepop
    Het filmpje begint op het moment dat een man met viltstift ‘fuck me’ schrijft op de buik van een vrouw, haar een barbiepop geeft en op bed duwt. Tv-presentatrice en politica Liekens kondigde zondag aan dat ze een ‘pornofilm’ zou lanceren. Sinds mei zetelt ze in het federaal parlement voor de Vlaamse liberalen. Liekens staat erom bekend dat ze de controverse niet schuwt en toen ze zich dit voorjaar verkiesbaar stelde zei ze dat ze politiek zou bedrijven in haar ‘eigen stijl’. “De rode draad in heel mijn loopbaan is het aanzwengelen van het maatschappelijke debat.” Met de gewraakte campagne willen Liekens en Child Focus de strijd tegen de uitwisseling van kinderporno op de politieke agenda zetten. “Door volwassenen die beelden te laten naspelen, maak je iets onzichtbaars zichtbaar en bespreekbaar”, zei ze tegen De Morgen.

    Waar bezoekers van de door Liekens verspreidde link (een site van Child Focus, chaletfilm.be) moeten aanklikken dat zij ouder dan achttien zijn, kreeg de argeloze journaalkijker maandag geen waarschuwing. De journaallezer liet het bij de tekst dat de video ‘bewust keihard’ is, waarna de beelden werden ingestart. Hoewel het journaal de beelden wazig maakte, is volstrekt duidelijk wat erop te zien is.

    ‘Realiteit nog schokkender’
    “De campagne is schokkend, maar de realiteit is nog schokkender”, zei Heidi De Pauw van Child Focus in Het Journaal. Child Focus richt zich met haar campagne met name op online pornokijkers. Ze wil dat wie daar kinderporno tegenkomt dit – eventueel anoniem – meldt via stopchildporno.be.

    Ombudsman Tim Pauwels kreeg veel klachten over het zonder waarschuwing uitzenden van de beelden. Sommige kijkers zaten met (klein)kinderen op de bank tv te kijken, anderen waren zelf slachtoffer, maar hun kritiek is hetzelfde: had dit niet anders gekund? Pauwels geeft hen gelijk. “Het redactiestatuut zegt dat schokkende beelden niet worden geweerd maar wel beperkt en functioneel moeten worden gebruikt”, schrijft hij. Volgens hem was dat niet het geval.

    Klacht ingediend
    Een vereniging voor slachtoffers van incest en seksueel misbruik, heeft intussen een klacht in bij reclamewaakhond JEP. Volgens de organisatie rijt de campagne oude wonden open bij slachtoffers. Ook vreest ze dat daders door de video getriggerd worden. Child Focus heeft begrip voor die klacht, maar de organisatie stelt ook dat andere slachtoffers juist hadden gevraagd om een harde campagne om mensen wakker te schudden. Liekens staat nog steeds achter de campagne. De strijd tegen seksueel geweld was voor haar een van de redenen om in de politiek te gaan, zei ze.

    Bron: trouw.nl

    #246841

    Luka
    Moderator
    Topic starter

    Child Focus excuseert zich voor schokkende campagne: “Betreuren dat slachtoffers van misbruik opnieuw pijn lijden”

    Child Focus heeft zich in “De zevende dag” geëxcuseerd voor de recente campagne tegen kindermisbruik. In de campagne worden echte beelden van kindermisbruik nagespeeld met een volwassen actrice. Sommige slachtoffers van kindermisbruik namen aanstoot aan het filmpje. “We betreuren dat zij opnieuw pijn en leed meemaken”, zei Heidi De Pauw van Child Focus.

    Begin deze week lanceerde Child Focus een opvallend confronterende campagne, ter gelegenheid van de Europese Dag van de Bescherming van Kinderen tegen Seksueel Misbruik. Het filmpje is een expliciete reconstructie van seksueel misbruik, nagespeeld door volwassenen.

    Het filmpje was bewust hard en schokkend, maar sommige slachtoffers van kindermisbruik namen er aanstoot aan. “Wellicht hebben we het leed dat we een aantal slachtoffers hebben aangedaan onderschat. De campagne is gemaakt in samenspraak met enkele slachtoffers, en op onze website wordt het goed gekaderd. Maar goed, er zijn een aantal slachtoffers die hier heel erg van afzien. Aan hen kunnen we alleen maar zeggen: het spijt ons.”

    Volgende week zal Child Focus ook samenzitten met enkele slachtofferverenigingen om te bekijken of er lessen kunnen worden getrokken uit de campagne.

    Bron + filmpjes: VRT.BE >>

    #246870

    Luka
    Moderator
    Topic starter

    Reclamewaakhond vindt campagnevideo Child Focus over kindermisbruik te choquerend en te expliciet

    De reclamewaakhond Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP) heeft zich uitgesproken over de shockvideo die Child Focus had verspreid in haar campagne tegen kindermisbruik. De uitspraak komt erop neer dat JEP aan Child Focus vraagt om de video niet meer te verspreiden. Dat is mosterd na de maaltijd, aangezien Child Focus zelf eerder al beslist had om de campagnevideo offline te halen. De beelden in de video vindt de JEP “te expliciet en te choquerend.”

    Child Focus lanceerde vorige week, naar aanleiding van de Europese Dag van de Bescherming van Kinderen tegen Seksueel Misbruik, een opvallende campagne tegen kinderporno. Door bestaande beelden die via het meldpunt binnenkwamen expliciet te laten naspelen door volwassenen, wilde het centrum een schokeffect creëren om iedereen – beleidsmakers en publiek – wakker te schudden en misvattingen op dit vlak uit de wereld te helpen.

    Er kwam echter ook kritiek op de campagne. Een vereniging van incest- en misbruikslachtoffers trok naar de reclamewaakhond JEP. JEP-voorzitter Piet Moons zegt nu aan Belga dat de JEP geen bijkomend commentaar wenst toe te voegen aan de uitspraak die op de website van de JEP staat. Daarin staat onder meer te lezen dat “de Jury van mening dat de beelden te expliciet en te choquerend zijn”.

    Vorige zondag had Child Focus zich al verontschuldigd voor het effect dat zijn schokcampagne rond kindermisbruik bij slachtoffers teweeg heeft gebracht. “Wellicht hebben we het leed onderschat dat we slachtoffers hebben berokkend”, verklaarde directeur van Child Focus Heidi De Pauw zondag in “De Zevende Dag” op Eén.

    Bron: HLN.BE >>

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

gasten online: 11 ▪︎ leden online: 0
No users are currently active
FORUM STATISTIEKEN
topics: 1.840, reacties: 10.470, actieve leden: 677