Buiten is het feest

  • Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 21/10/2020 om 19:45 door Mark.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #253509
    Luka
    Moderator

     

    Film naar het boek ‘Maar buiten is het feest‘ van Arthur Japin, gebaseerd op het leven van Karin Bloemen.

    De succesvolle zangeres Sonne neemt haar nichtje in huis na de onverwachte dood van haar zus. Als de biologische vader de voogdij opeist, wordt Sonne voor het eerst van haar leven gedwongen naar buiten te treden over haar traumatische verleden. Pas als ze haar zwijgen doorbreekt, kan ze haar nichtje redden.

    Website: septemberfilm.nl
    Facebook: facebook.com/septemberfilmnl
    Twitter: twitter.com/septemberfilmnl

    Première 22 oktober 2020

     

    #253510
    Luka
    Moderator
    Topic starter

    Karin Bloemen over verfilming ‘Buiten is het feest’: “In het echt nog zo veel heftiger”

    De film Buiten is het feest is, anders dan de naam doet vermoeden, allesbehalve vrolijk. Maar het is zó belangrijk om het te zien, drukken de makers – waaronder Karin Bloemen – ons op het hart. Libelle TV sprak de cast op de rode loper.

    Met Buiten is het feest willen de makers ons aan het praten krijgen. Praten over seksueel misbruik. Iets waar Karin Bloemen alles van weet. “In het echt is het nog zo veel heftiger. (…) Jij weet dat het anders kan, en dat doet zo’n pijn.”

    Buiten is het feest
    Buiten is het feest is gebaseerd op het boek van Arthur Japin, dat gaat over het leven van Karin Bloemen. Zij werd vroeger misbruikt door haar stiefvader. Wat vindt Karin van de verfilming? Hoe ging de cast om met het indrukwekkende script? En wat brengt deze film teweeg?

    Buiten is het feest is vanaf 22 oktober 2020 te zien in de bioscopen.

    Bron: Libelle TV >>

    #253517
    Mark
    Moderator

    KARIN BLOEMEN OVER FILM MISBRUIKVERLEDEN: ‘IK WIL LATEN ZIEN DAT ER HOOP IS’

    Cabaretier Karin Bloemen vertelt in ‘Jinek’ openhartig over de nieuwe film die is gebaseerd op haar misbruikverleden. Ze hoopt dat door de film meer gepraat wordt over seksueel misbruik.

    “Ik wilde zo graag aan mensen laten zien die in dezelfde situatie zitten dat er hoop is”, zegt Bloemen.

    KARIN BLOEMEN
    De film Maar Buiten is het Feest is gebaseerd op de bestseller van Arthur Japin. Die baseerde zijn boek op het verhaal van Bloemen. Zij werd in haar jeugd misbruikt door haar stiefvader. “Die pijn slaat zo diep in je ziel”, vertelt Bloemen over die periode in Jinek.

    Ook het zwijgen over misbruik heeft volgens Bloemen enorme impact. “Mijn familie kan het al zestig jaar niet aan. Mijn halfbroer zei letterlijk: ‘Dat gezeik met die incest, is het nou nog niet klaar?’ Nee. Het zit zo diep geworteld”, zegt Bloemen. “Praat erover. Want als je niet praat, bescherm je de dader. Als je wel praat, bescherm je jezelf.”

    MISBRUIK
    Zeker in de coronacrisis is het volgens Bloemen van groot belang dat er aandacht is voor dit onderwerp. “Er is zoveel ontkenning. Met die lockdown, de pijn achter de voordeur. Papa is de hele dag thuis nu. Dat is heftig. Als er in mijn situatie corona was geweest, was dat de hel. Het was al de hel, maar dan tien keer erger. Het is de gevangenis.”

    Daarom hoopt Bloemen dat de film veel mensen bereikt. “Laat hem zien op scholen, laat hem zien aan jonge mensen. Laat hem zien aan therapeuten en laat zien hoe heftig je een jong leven kunt vernielen. En hoe je het kunt redden door de zorg en de hoop.”

    Kijk het fragment terug op linda.nl >>

    #253758
    Mark
    Moderator

    Buiten is het feest maakt seksueel misbruik bespreekbaar zonder sensationeel te worden

    Die inkijkjes in het verleden zijn het interessantst. Het wordt hoe langer hoe benauwender in dat huis, waar complexe psychologische spelletjes aan de orde van de dag zijn.


    Eelco Smits, Georgina Verbaan en Pleun Nijhuis (voorgrond) in Buiten is het feest.

    Met de komst van Kees, de nieuwe echtgenoot van Sonnes moeder, verschijnt er nog iets in huis: gaten. Keurig rond, op ooghoogte. Eentje in de muur van de wc. Eentje die precies uitkijkt op het bed van Sonnes tienerzus. ‘We hebben muizen’, verkondigt het 11-jarige meisje tijdens het avondeten. Uitdagend, want ze weet heus wel beter – net als Kees, haar moeder en haar oudere zus trouwens.

    Iedereen is zich ervan bewust, maar niemand benoemt het direct, het seksuele misbruik in Buiten is het feest. Ook jaren later blijven alle partijen er hooguit in omfloerste termen naar verwijzen. Maar als haar zus verongelukt en Sonne, inmiddels een bekende zangeres, de voogdij krijgt over haar nichtje komt het moment dichterbij dat ze haar mond wel zal moeten open trekken.

    Seksueel misbruik bespreekbaar maken lijkt primair de motivatie te zijn van Buiten is het feest. Het is een gedegen dramafilm, gebaseerd op de roman van Arthur Japin, die het op zijn beurt weer baseerde op het verhaal van Karin Bloemen. Het toont hoe de volwassen Sonne (Abbey Hoes) op slot zit omdat ze niet over haar verleden kan praten; wat er zich precies afspeelde laat regisseur Jelle Nesna zien via flashbacks.

    Die inkijkjes in het verleden zijn eigenlijk het interessantst. Het wordt hoe langer hoe benauwender in dat huis, waar complexe psychologische spelletjes aan de orde van de dag zijn. In het scenario van Karen van Holst Pellekaan wordt feilloos duidelijk hoe doortrapt Kees (Eelco Smits, die fascineert én walging oproept) te werk gaat: hij manipuleert, vleit, haakt in op de ontluikende seksualiteit van de meisjes, speelt de dochters tegen elkaar uit. Geen vriendelijk gebaar is zonder bijbedoeling. ‘Mondje dicht, hè.’ Hij creëert een giftige gezinsdynamiek waaraan niemand kan ontsnappen. Ook Sonne niet, terwijl die toch razendsnel door heeft dat Kees een roofdier is.

    Het is jammer dat de personages wat vlak blijven – veel mag de kijker zelf invullen. Wat dreef die zus? Waarom krijgt Sonne het niet voor elkaar om te praten met dat lieve, betrouwbare vriendje van haar? Waarom houdt die moeder haar mond? In het laatste geval is het echt te danken aan Georgina Verbaan – eigenlijk te jong gecast als de moeder, maar dat went – dat zij geen eendimensionaal monster wordt.

    Nieuwe inzichten biedt Buiten is het feest niet, zeker niet na de #MeToo-beweging. Daar staat tegenover dat Nesna een moeilijk bespreekbaar onderwerp in een publieksvriendelijke vorm giet zonder te sensationeel te worden of vet drama te serveren. De seksscènes zijn onprettig, maar zijn nooit te expliciet. De toon van de film is die van de liedjes van zangeres Sonne, die door de film geweven zijn en geloofwaardig zijn als Nederlandse hitjes: emotioneel, maar behapbaar. Wat keurig binnen de lijntjes misschien, maar dat is bij dit onderwerp nog lang geen sinecure.

    Bron: volkskrant.nl

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
gasten online: 20 ▪︎ leden online: 1
Jill
FORUM STATISTIEKEN
topics: 2.424, reacties: 13.217, leden: 1.198
Scroll Up