VPRO, Holland Doc – Achter de dijk (17 november 2013)

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Films, documentaires, radio & TV programma’s VPRO, Holland Doc – Achter de dijk (17 november 2013)

  • Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 01/01/2019 om 16:30 door Malinche.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Reacties
  • #217305
    LSG
    Beheer
    Topic starter

      Een omvangrijke zedenzaak, met een verdachte die om pedofilie bekend staat en vrijwel meteen bekent, maar slechts een enkele aangifte en een hecht dorp dat zwijgt. Wat is er aan de hand in Westkapelle?

      Deze uitzending kan heftig triggeren!

      Trailer:

       

      Bekijk de hele uitzending op uitzendinggemist.net >>

      #217306
      Mark
      Moderator

        De rillingen liepen over mn rug toen ik deze documentaire bekeek, zo herkenbaar! Een hele dorps/kerkgemeenschap die wist wat er gebeurde maar er gewoon de ogen voor sloot.

        “Is er, behalve Joost W, überhaupt iemand verantwoordelijk?”, wordt de toenmalige burgemeester gevraagd. “U zegt het net zelf, behalve Joost W”, antwoordt hij. “Hij draagt die verantwoordelijkheid.”

        Hoe kunnen mensen zo voorbijgaan aan wat hij die jongens aandeed? In feite was iedereen gewoon medeplichtig. En dan de rol van de kerk, ik heb er maar één woord voor: schandalig!

        Diep respect voor de man die uiteindelijk aangifte heeft gedaan.

        #232649
        Mark
        Moderator

          Tbs voor misbruik Westkapelle verlengd met twee jaar

          De man die in 2012 werd veroordeeld voor het misbruiken van acht jongens in Westkapelle, moet nog twee jaar extra doorbrengen in een tbs-kliniek. Volgens de rechter moet de man langer worden behandeld omdat anders de veiligheid van anderen in het geding komt.

          Joost W. (nu 66) werd in 2011 opgepakt omdat hij seksuele handelingen zou hebben verricht met jongens tussen 14 en 17 jaar. Zelf ontkende hij iets te hebben gedaan tegen de zin van de jongens. Maar het Openbaar Ministerie schatte destijds dat hij meer dan 250 slachtoffers had misbruikt.

          Het kostte moeite de zaak rond te krijgen omdat Westkapelle een gesloten gemeenschap is. “Degene die zijn buurman iets ziet doen en dat meldt, wordt door de gemeenschap met de nek aangekeken”, zei een bewoner destijds. Uiteindelijk werd W. in 2012 veroordeeld tot twee jaar cel en tbs met dwangverpleging voor het misbruik van acht jongens.

          Nog minimaal twee jaar nodig
          Nu, ruim zes jaar later, vindt zijn advocaat dat sprake kan zijn van een geleidelijke terugkeer in de maatschappij. Maar de rechter oordeelde dat die terugkeer veel te snel komt, en volgt daarmee het advies van de tbs-instelling waar de man verblijft. Volgens zijn behandelaar duurt het nog minimaal twee jaar om W. op het juiste pad te krijgen, meldt Omroep Zeeland. De man verblijft in een tbs-kliniek in Utrecht.

          Bron: nos.nl

          #232650
          Mark
          Moderator

            Tbs van pedofiel Westkapelle met twee jaar verlengd

            De tbs van de man die in 2012 werd veroordeeld voor het misbruiken van acht jongens in Westkapelle, is verlengd met twee jaar. Volgens de rechter is de veiligheid van anderen in het geding.

            Voor een geleidelijke terugkeer in de maatschappij of één jaar verlenging in plaats van twee, zoals de advocaat van de man voorstelde, is het volgens de rechter nog te vroeg. De rechter volgt het advies op van de tbs-instelling. De behandelaar vindt dat er minimaal twee jaar nodig is om de Westkapellenaar op het goede pad te houden.

            De tbs is nu voor de derde keer met twee jaar verlengd. De man verblijft in een tbs-kliniek in Utrecht.

            ‘Honderd jongens misbruikt’
            De 66-jarige inwoner van Westkapelle verklaarde half december nog dat hij in dertig jaar tijd rond de honderd jongens heeft misbruikt. In het dorp wisten veel mensen al lang van het misbruik af.

            Tijdens de rechtszaak in 2012 zei de man een ‘onbeschrijfelijke aantrekkingskracht tot puberjongens’ te hebben. Jongens tussen de 12 en 16 jaar oud werden door de man getrakteerd op kratten bier, frisdrank, snacks en geld in ruil voor seksuele handelingen.

            Op nieuwssite nu.nl reageerde in 2012 iemand die naar eigen zeggen een slachtoffer was:
            Ik ben één van de slachtoffers. Ik ben in september naar de politie gegaan toen het eerste bericht naar buiten kwam, heb vanwege mijn diepe schaamte uiteindelijk geen aangifte gedaan. Weet/voel dat dit bij veel van de andere slachtoffers ook het geval is helaas. Ik ga overwegen alsnog dit te doen, want hij verdient gepaste straf. Heel het dorp wist wat er gebeurde, ik snap dan ook niet dat het zo ver heeft kunnen komen, maar nog meer snap ik niet wat ik allemaal zelf ‘toegelaten’ heb. Er is heus niets mis met mijn geaardheid voor hier minne reacties op zullen komen. Lucht toch een soort op, het voor de tweede keer bekend te maken…

            Bron: omroepzeeland.nl

            #232721
            Malinche
            Lid LSG

              Ja Mark ik heb de docu ook bekeken. Het deed mij ook pijn om te zien hoe de dorpelingen allemaal elk op een eigen manier hun best doen om vooral hun gevoel af te sluiten en zich af te sluiten voor wat hun jongens is aangedaan. Zo typerend en herkenbaar! Dat er nou geen een rechtvaardige te vinden was in dat Sodom! Nu zal de dijk wel doorbreken….

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
            gasten online: 22 ▪︎ leden online: 0
            No users are currently active
            FORUM STATISTIEKEN
            topics: 3.768, reacties: 21.162, leden: 2.814