Reageer op: Nudes – Dan moet je wat voor me doen

#273093
Luka
Moderator
Topic starter

    WAT DOE JE ALS JE ONGEVRAAGD INTIEME BEELDEN ONTVANGT? DEZE FILM GEEFT HET ANTWOORD

    Deze week ging een korte speelfilm over ‘pikante berichten’ onder jongeren in première, genaamd NUDES. Bij pikante berichten moet je denken aan het ongevraagd doorgestuurd krijgen van intieme beelden van een klasgenoot. Wat deze film bijzonder maakt is dat de focus in de verhaallijn meer op de ‘meelopers’ ligt in plaats van de daders of slachtoffers zelf. Hierin wordt benadrukt wat de impact van jongeren kan zijn die indirect betrokken zijn bij het verspreiden van deze filmpjes of foto’s. Ook al weet je er ‘slechts’ een beetje van af: ook deze mensen, die zichzelf misschien ‘onschuldige’ buitenstaanders vinden, zijn van grote invloed. Bovendien is de film toegankelijk voor iedereen, en gratis op het internet te vinden.

    Hier vertellen een aantal actrices hoe zij het spelen in de film hebben ervaren. Opmerkelijk is dat de verhaallijnen ook écht door een groep tieners zijn verteld, om de film zo ‘naturel’ mogelijk over te laten komen.

    Dat bepaalde oplossingen niet altijd voor de hand liggen, is voor sommigen nog steeds onduidelijk. Des te beter dat deze film dit soort problemen tackelt.

    Ook benieuwd hoe deze film in elkaar zit? Vergeet dan niet om ‘m hier te bekijken. Bovendien zijn er ook lespakketten beschikbaar voor onder andere scholen en sportverenigingen.

    Tirza Berends (17) speelt de rol van Sophie in de korte film. Sophie is één van de omstanders in het hele proces rond het uitlekken van een intieme beelden. Waarom deed je mee, Tirza?
    ‘Ik vond het een relevant onderwerp en zodoende wilde ik dat mensen ook meer gaan nadenken over wat voor impact het verspreiden van zulke intieme beelden kan hebben op een ander.’

    Heb je in het dagelijkse leven ook zelf met ‘pikante berichten’ of het verspreiden van ongewenste beelden te maken gehad?
    ‘Ik heb zelf niet in directe kringen met het verspreiden van ongewenste beelden te maken gehad, maar indirect ken ik wel mensen waarvan beelden bij mij op school zijn doorgestuurd. Als je dan ook ziet hoe anders mensen gaan kijken naar die persoon waarvan het is doorgestuurd dan is het ook wel echt heftig om te zien wat voor impact het op het slachtoffer zelf heeft gehad’, aldus Tirza.

    De boodschap die Tirza slachtoffers en omstanders op het hart wilt drukken is als volgt:
    ‘Ga vooral in gesprek met iemand, weet dat er altijd mensen zijn waarmee je het kan bespreken. Houd dus goed je eigen grenzen in de gaten en wees vooral niet bang om erover te praten.’

    Wat is de grootste les die je tijdens het maken van deze film hebt geleerd?
    ‘In het begin van het maken van de film was ik 15, toen was ik wat onzekerder, maar door het spelen in deze film heb ik meer zelfvertrouwen gekregen en beter geleerd om mijn eigen grenzen aan te geven, en deze grenzen überhaupt te bepalen.’

    Bron: The Best Social Media >>