Reageer op: #Metoo verhalen zijn er inderdaad ook in de gereformeerde gezindte

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Opinie & actualiteit #Metoo verhalen zijn er inderdaad ook in de gereformeerde gezindte Reageer op: #Metoo verhalen zijn er inderdaad ook in de gereformeerde gezindte

#215261
Luka
Moderator

    Ik vind met name het tweede artikel erg goed, ook al heb ik persoonlijk niets met de kerk of geloof.
    Veel van de dingen die er genoemd worden zouden alle organisaties in welke vorm dan ook goed doen, als ze ook daadwerkelijk goed opgevolgd worden.

    Met de opmerkingen van de laatste vrouw, Josephine had ik hier en daar wel moeite. Ik vraag me ook af of ze het allemaal wel écht heeft verwerkt, zoals het artikel beweerd. Ik haal wat voorbeelden aan hieronder.

    „Heel bewust heb ik ervoor gekozen om de dader niet te confronteren met zijn daden. Ik gun hem en zijn gezin rust.
    Daarnaast: als ik in mijn eigen boze hart kijk, zie ik eenzelfde gevallen mens.”

    Je wilt zijn gezin er niet mee belasten. Tja. Waarom niet? Of beter gezegd, wat als zijn vrouw en kinderen nu ook het risico lopen om misbruikt of aangerand te worden? Of andere familieleden of iemand op zijn werk? Ik zeg niet dat het móét. Ik heb het zelf immers ook niet gedaan en ben dat ook niet van plan om verschillende redenen maar niet om een reden als ‘ik gun ze rust’.
    En dan dat ‘ik ben zelf ook een gevallen mens’. Wat bedoelt ze daar mee? Het is ook mijn eigen schuld want (vul maar wat in)? Of ik ben zelf ook niet perfect dus waarom kan ik hem dit kwalijk nemen? Vreemd..

    (Omdat het om zoiets teers gaat,) heeft Josephine geen behoefte om veel mensen te vertellen over haar ervaringen. Daarnaast wil ze niet dat de naam van de dader door het slijk wordt gehaald, omdat het om een familielid gaat.

    Ja… natuurlijk maakt dat het allemaal nog lastiger maar waarom zou een familielid niet verklikt mogen worden of meer bescherming verdienen met als enige reden dát het familie is?

    „Besef dat het ook in jouw gezin kan gebeuren. Als je dochter zich uitdagend gaat kleden en zwaar gaat opmaken, of als ze mannen of lichamelijke aanraking uit de weg gaat, kunnen dat signalen van seksueel misbruik zijn.”

    Beetje kort door de bocht, met name dat over make-up. Logisch dat tiener meisjes daarmee willen experimenteren.
    De rest is ook niet echt lightbulb materiaal vind ik. Ik realiseer me wel dat de krant waarschijnlijk echter ook gewoon niet alles heeft gepubliceerd wat ze heeft gezegd, waardoor het door de quote keuze in dat geval mogelijk knulliger overkomt dan dat het was.

    Zelf probeert ze in de opvoeding niet te krampachtig gericht te zijn op de seksuele belevenissen van de kinderen.
    Ook vertel ik mijn dochters dat het belangrijk is dat we ons als vrouw niet uitdagend kleden waardoor we de aandacht van mannen trekken.”

    Daar gaan mijn haren al helemaal recht van overeind staan. Natuurlijk mag je wel een mening hebben over de kledingkeuze van je tieners maar daar doel ik niet echt op. Het gaat meer om dat ze weer met de clichés komt waarbij de vrouw er voor moet zorgen dat de man haar niet verkracht. Draai dat om:  leer je zoon dat hij geen meisjes (of jongens!) verkracht of aanrandt. En leer meisjes óók wanneer ze te ver gaan. Niet elke jongen vindt automatisch alle aandacht van meisjes fantastisch. Meisjes kunnen óók te ver gaan.