Jaaroverzicht Lotgenoten Seksueel Geweld 2018

Vol plannen zijn wij eind 2017 begonnen met LSG. Ons doel was een lotgenotenplatform voor vrouwen én mannen die slachtoffer zijn (geweest) van seksueel misbruik en seksueel geweld. Een veilige, online plek waar zij (h)erkenning, bemoediging en steun bij elkaar zouden kunnen vinden.

Om dit te kunnen realiseren, hebben wij een website met forum gebouwd en meerdere chatrooms ingericht. Gaandeweg 2018 hebben wij de website uitgebreid met informatie over (de gevolgen van) seksueel misbruik en seksueel geweld. Omdat wij het belangrijk vinden dat bezoekers op de website herkenning vinden, hebben wij deze informatie gebaseerd op ervaringen van onze leden.

Verder hebben wij veel tijd gestoken in zoekmachine-optimalisatie en het opbouwen van een netwerk, zodat lotgenoten LSG ook kunnen vinden.

Omdat wij een veilige online omgeving nastreven, hebben we huisregels opgesteld, een privacybeleid gemaakt en technische beveiligingsmaatregelen getroffen. Als team zien wij er op toe dat de huisregels ook nageleefd worden.

Aan het einde van 2018 willen wij graag met jullie delen wat het resultaat is van onze inspanningen.

In 2018 zijn er
  • 220 leden in meer of mindere mate actief geweest op het forum en/of de chat;
  • waaronder 76 mannen en 144 vrouwen;
  • in de leeftijd van 16 tot 70 jaar.
Samen hebben zij
  • 17.833 keer ingelogd;
  • 857 topics op het forum geplaatst;
  • daar 3752 reacties op gegeven;
  • en 8395 keer deelgenomen aan gesprekken op de chat.
In totaal hadden we in 2018
  • 123.629 bezoekers;
  • die gemiddeld 8:27 minuten op de site bleven;
  • en waarvan 61.534 het forum bezochten.
bezoekersaantallen 2018
De top 5 van meest bekeken pagina’s op de website was
  1. homepage;
  2. over chatten op LSG;
  3. seksueel misbruik van mannen en jongens;
  4. seksueel misbruik van vrouwen en meisjes;
  5. word lid van Lotgenoten Seksueel Geweld.
De top 5 van meest gelezen topics op het openbare forum was
  1. seksueel misbruikt door een vrouw;
  2. seksueel misbruikt door een kind;
  3. incest;
  4. post traumatische stress stoornis (PTSS);
  5. seksueel geweld en misbruik van jongens en mannen.

Al met al kijken wij heel tevreden terug op het eerste volledige jaar LSG. Niet alleen vanwege de ‘harde’ cijfers, maar vooral ook vanwege de open en eerlijke houding van onze leden. Geen onderwerp werd gemeden, leden hielpen elkaar over angst en schaamte heen. Daaruit maken wij op dat onze leden zich veilig voelen op LSG en daar zijn wij erg blij mee. Wij gaan dan ook met een heel goed gevoel het tweede jaar van LSG in.

Het team van LSG