Praktijk Bliss Central – Trauma-Sensitive Yoga (België)

Forum Lotgenoten Seksueel Geweld Achtergrond & Informatie Hulpverleningsinstanties Praktijk Bliss Central – Trauma-Sensitive Yoga (België)

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst bijgewerkt op 04/07/2019 om 00:56 door Mark.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #241807
    Mark
    Moderator

    thisisblisscentral.com

    Wat is Trauma-Sensitive Yoga?

    In trauma-sensitive yoga ligt de nadruk op het trauma-gevoelige aspect, vandaar ‘trauma-sensitive’, en veel minder op pure yoga. Verwacht dus geen intense asana’s of complexe sequenties, maar hele simpele houdingen waarbij je stap voor stap gaat luisteren naar je lichaam.

    Luisteren naar je lichaam staat centraal in elke goede yoga-praxis. In trauma-sensitive yoga ga ik als yoga-lesgever rekening houden met de intense overprikkelbaarheid en/of het veranderd lichaamsbewustzijn als gevolg van blootstelling aan traumatische ervaringen op prille leeftijd (pre-verbaal) of gedurende een langere periode binnen bijvoorbeeld het gezin of een relatie (chronisch en complex trauma).

    Trauma-sensitive yoga werd ontwikkeld door David Emerson, yogaleraar aan het Trauma-Institute at Justice Resource Institute (JRI) te Massachusetts onder leiding van trauma-specialist Dr. Bessel Van Der Kolk.

    De methodiek steunt op drie belangrijke pijlers:

    • Interoceptie: dit betekent het opnieuw leren voelen van je lichaam op een heel concrete manier; dit voelen maakt het mogelijk om geleidelijk aan de interne triggers te verwerken en in verbinding te komen met het lichaam zonder overspoeld te raken of te dissociëren. Het is niet de herinnering aan het trauma (als die al aanwezig is) die belangrijk is, wel het stap-per-stap voelen van de (soms oncomfortabele) sensaties in het NU. Het is daarom belangrijk dat dit proces heel geleidelijk gebeurt en vanuit jouw kunnen nu.
    • Empowerment: in trauma-sensitive yoga nodig ik je uit om op een heel bewuste manier eigen keuzes te maken in elke asana of yogahouding, en dit zowel wat de houding betreft als in het luisteren.
    • Veiligheid: trauma ontstaat in onveilige relaties en trauma heelt in veilige relaties. Als therapeut bied ik jou een zo veilig mogelijk kader aan. Word je toch getriggerd, dan kijk ik hoe we kunnen herstellen. Dit is een proces van leren kennen, en leren vertrouwen, op een zo authentiek mogelijke manier.

    Een traumageschiedenis is niet altijd bewust, en daarom kijk ik in een eerste gesprek of trauma-sensitive yoga voor jou een geschikte methode kan zijn om trauma en problemen als gevolg van trauma te beginnen helen.

    Gevolgen van trauma kunnen zijn:

    • psychosomatische klachten (hoofdpijn, buikpijn, verteringsproblemen, etc.)
    • chronische vermoeidheid (CVS), fibromyalgie
    • extreme stressgevoeligheid en haar gevolgen, burn-out, ‘adrenal fatigue’
    • overgevoeligheid voor prikkels (geluid, licht, omgeving, mensen)
    • dissociëren (‘verdwenen tijd’ of ‘weg zijn’)
    • roekeloos gedrag
    • verslavingen, bv. eetverslaving
    • depressie, angst, onrust, slaapproblemen
    • wederkerende onveilige relaties

    Hoe gebroken je je ook mag voelen, of hoe overhoop je leven er in dit moment uitziet, het is mogelijk om jouw lichaam en jouw leven opnieuw toe te eigenen.

    Waar trauma in een veilige context gehoord mag worden, kan trauma helen. Trauma-sensitive yoga doet dit asana per asana.

    Het belangrijkste om te onthouden is dat het stapsgewijs helen van trauma uiteindelijk jouw geboorterecht, van je goed te voelen in je lichaam, herstelt.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
gasten online: 15 ▪︎ leden online: 1
Luka
FORUM STATISTIEKEN
topics: 2.216, reacties: 12.365, actieve leden: 1.012